| کد خبر: 147565 |

گام‌های صنعت خودرو برای بین‌المللی شدن

تین نیوز

صنعت خودروی ایران از سال‌های پیش با شرکت‌های رنو، پژو، بنز، مزدا و پروتون همکاری داشته است. این مجموعه‌ها با روند کاری خودروسازان داخلی آشنایی دارند. در زمان تحریم، شرکت‌های خودروسازی از ایران رفتند، بنابراین در دور جدید گفتگو‌ها بعد از برجام قرار شد سختگیری‌ها افزایش پیدا کند تا خودروسازان خارجی با کوچکترین تلنگری از ایران خارج نشوند. تا قبل از خروج خودروسازان خارجی از ایران شرطی برای آنها لحاظ نشده بود. به نظر می‌رسد که در حال حاضر شرایط تغییر کرده است.

به گزارش تجارت آنلاین، نگاهی اجمالی نشان می‌دهد که بازار خودرو ایران برای تمام سازندگان خودرو جذاب است. با این نگاه می‌توان گفت که قرارداد ایران‌خودرو و بنز نتیجه تمایل دو شرکت خودروسازی برای همکاری است. تاکنون قراردادهای خوبی بین ایران و سایر شرکت‌های خودروسازی در سایر کشور‌ها بسته شده؛ قرارداد با پژو که عملیاتی شد و قرارداد با سیتروئن که از سوی گروه سایپا منعقد شد و در جریان عملیاتی شدن است و همچنین قرارداد با هیوندا و فولکس که فعالیت‌های اجرایی آن در شُرف انجام است. این قراردادها برای صنعت خودروسازی بسیار موثر است. رنو نیز از قدیم با ایران همکاری داشته و قرارداد جدید آن در حال عملیاتی‌شدن است.

قراردادهای اخیر خودرویی ایران با کمپانی‌های بین‌المللی چند خاصیت دارد. یکی از این موارد آن است که صنعت خودروسازی را در ایران به‌روز و بازار صادرات بین‌المللی را برای ایران باز می‌کند، چراکه باید 30درصد از این قراردادهایی که بسته می‌شود و نیز از تولیدات، در زمینه صادرات باشد. راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به ایران باز و تحقیق، توسعه و نوآوری در صنعت خودروسازی برای ایران موثرتر می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که نفع مردم ما این است که خودرو‌های به‌روزتری را خریداری کنند. امروز با گذشته فرق دارد و تفاوت اینجاست که ما هوشمندانه‌تر و با پتانسیل بالاتری عمل می‌کنیم. خودرو به‌روزتر و صادرات بیشتر به‌نفع مردم و صنعت خودروسازی است.

وضعیت کنونی صنعت خودرو در جهان نشان می‌دهد قراردادهای بلندمدت، افزایش یافته است. تعداد سازندگان قطعات خودرو کاهش یافته‌اند و رقابت براساس کیفیت، توانایی‌های مهندسی و تحویل به‌موقع کالا تغییر یافته است. بنابراین قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند از طریق همکاری و تعامل نزدیک زنجیره‌های تامین رقابتی ایجاد کنند. براساس تحقیقات صورت‌گرفته در آینده‌ای نزدیک تنها شرکت‌های خودروسازی معدودی باقی می‌مانند و باقی شرکت‌های خودروسازی از صحنه رقابت خارج می‌شوند. کشورهای پیشرفته صنعتی به‌دلیل ارزش افزوده بالای صنعت خودرو، تولید، تکنولوژی و بازار این صنعت را در اختیار دارند و معمولا صنایعی را که ارزش افزوده پایینی دارند، به کشورهای جهان سوم و درحال توسعه واگذار می‌کنند. با این همه باید گفت که ایران طی سال‌های گذشته در صنعت خودروسازی خوب عمل کرد و بعد از مدت زمان سپری‌شده از برجام، برخی خودروسازان داخلی مذاکراتشان را با همکاران خارجی آغاز کردند. برخی به مرحله امضای تفاهمنامه و قرارداد رسیدند و برخی از شرکت‌ها به تفاهم تولید خودروی مشترک دست یافتند.

 

منبع: تجارت آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.