| کد خبر: 147494 |

پژو 207 بخریم یا ساندرو؟

علیرغم این که شاید خیلی ها خودروهای صندوق دار را بپسندند، اما ورود و تولید انواع خودروهای هاچ بک در سال های اخیر، توانسته است توجه علاقه مندان به خودروهای جمع و جور را به خود جلب کند. اگر شما دنبال یک هاچ بک به روزتر، مطمئن تر و همین طور با قیمت متوسط می گردید، دو رقیب 207 و رنو ساندرو گزینه های قابل تاملی است.

تین نیوز

علیرغم این که شاید خیلی ها خودروهای صندوق دار را بپسندند، اما ورود و تولید انواع خودروهای هاچ بک در سال های اخیر، توانسته است توجه علاقه مندان به خودروهای جمع و جور را به خود جلب کند. اگر شما دنبال یک هاچ بک به روزتر، مطمئن تر و همین طور با قیمت متوسط می گردید، دو رقیب 207 و رنو ساندرو گزینه های قابل تاملی است.

 دو خودروی اصالتاً فرانسوی که به ترتیب قیمتی در حدود 42 و 43 میلیون تومان (با گیربکس دنده ای) و 47 و 50 میلیون (با گیربکس اتوماتیک) دارند و 207 آی در ایران خودرو و ساندرو در پارس خودروی سایپا تولید می شود. البته باید گفت که در پس زمینه این دو، دو خودروی نام آشنای دیگر وجود دارد.

پژو 207، از لحاظ فنی و حتی ظاهری، شباهت های زیادی با پژو 206 تیپ 5 دارد. رنو ساندرو هم با موتوری شبیه موتور ال 90، ساخته شده است.

برای همین، امروز دو خودروی میان قیمت یادشده را بررسی می کنیم. ابتدا نگاهی به شباهت آن ها با دو خودرویی که بیشتر می شناسیم، خواهیم داشت.

پژو 207، ارتقا یافته 206

اگر پژو 207 که هم اکنون تحت عنوان 207i توسط ایران خودرو عرضه می شود را فیس لیفتی از 206 بدانیم، اغراق نکرده ایم. هم شواهد فنی و هم خبرها این را نشان می دهند. این خودرو در بازارهایی نظیر برزیل و آرژانتین، با نام 206 پلاس عرضه شده است. در حالی که پژو 207 اصلی، از سال 2006 به عنوان جانشین رسمی پژو 206 به بازار عرضه شد. عمده تفاوت مهم پژو 207 با 206 (تیپ 5) در ظاهر و سطح آپشن های آن است. طول این خودرو حدود هفت سانتی متر، عرض آن حدود سه سانتی متر و ارتفاع آن حدود چهار سانتی متر  از 206 بیشتر است. چراغ های برجسته در جلو و به کاربردن چراغ های LED در آن، در موتور کشیده و برآمده، استفاده از دو چراغ مه شکن در دو انتهای سپر عقب به جای یک چراغ در بخش میانی، به همراه مانیتور هفت اینچی لمسی در بخش بالایی داشبورد (که دارای امکاناتی نظیر سیستم رهیاب ماهواره ای، رایانه سفری، بلوتوث، رادیو، پخش موزیک و منوی سرویس های دوره ای خودرو است) عمده ترین تفاوت های ظاهری این خودرو با پژو 206 هستند. از لحاظ فنی، نیز شباهت های این دو خودرو از آن جا آشکار می شود که هر دو از موتور معروف TU5 بهره می برند.

قلب تپنده ال 90 در رنو ساندرو

از سوی دیگر، در خصوص رنو ساندرو باید گفت که این خودرو ساخته شده در پارس خودرو، از لحاظ مشخصات فنی با تندر ۹۰ یکسان است. تندر 90 را با ویژگی هایی همچون ساده، اقتصادی و کارا بودن می شناسیم. خودرویی که توسط شرکت داچیای رومانی عرضه شد. شاید توجه به همین ویژگی ها هم به انتقاد برخی ها از ظاهر خسته کننده آن منجر شد.

با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که استقبال خوبی از این خودرو شد و این خودرو توانست نظر آن هایی را که کارایی و ویژگی های فنی برایشان اهمیت دارد، جلب کند. این ها را از این بابت گفتیم که بگوییم چنین ویژگی هایی، کم و بیش در رنو ساندرو و در مقایسه با 207 (که بعدا خواهیم گفت)، هم وجود دارد.

خودرویی که تولید آن از سال ۲۰۰۸ میلادی توسط همان داچیا شروع شد و داچیا، از قلب تپنده K4M یعنی همان موتور ال 90 در این خودرو استفاده کرد. حتی پلتفرم ساندرو هم با لوگان (تندر/ال 90) مشترک است و تفاوت آن با ال 90، عمدتاً به بدنه و آپشن های آن مربوط می شود. با این حال، این تفاوت ها قطعاً چیزی بسیار بیشتر از تفاوت 207 آی و 206 است.

کدام یک ؛ 207 یا ساندرو؟

در ابتدا باید این را بگوییم که فرایند انتخاب از بین دو خودروی متمایز به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد که سلیقه، نقش مهمی را در آن ایفا می کند و لذا ویژگی هایی که به ویژه در حوزه طراحی می خواهیم بیان کنیم، خوب یا بدش، صرفاً به نظر خریدار و مشتریان این خودرو بستگی دارد. در ادامه ابتدا به ویژگی های ظاهری و بعد به موارد فنی دو خودروی 207 (بدون صندوق) و ساندرو (معمولی)  خواهیم پرداخت.

نمای ظاهری

در یک نگاه، می توان گفت ساندرو طراحی ساده تری نسبت به پژو 207 دارد. اگر چه کلاس ابعاد هر دو خودرو، سوپر مینی یا همان هاچ بک شهری است، با این حال، پژو 207 آی، از ویژگی های بصری همچون چراغ های کشیده و مثلثی در جلو، جلو پنجره بسیار کوچک، آرم درشت و همچنین خطوط منحنی و سیال بدنه برخوردار است که ظاهری نسبتاً جدیدتر به آن می دهد. در حالی که طراحی ساندرو نسبتاً کلاسیک تر به نظر می رسد، ویژگی‌هایی که می توان آن را میراثی از ال 90 قلمداد کرد. در این خودرو، چراغ های جلویی ساده و بدون جذابیت خاصی بوده، ولی در عین حال هماهنگ با فرم کلی بخش جلویی و جلو پنجره این خودرو طراحی شده است. در مجموع اگر با ما هم عقیده باشید، ظاهر 207 آی هیجان بیشتری را به مخاطب منتقل می کند.

نما و طراحی درونی

در خصوص نمای داخلی هم می توان گفت که سادگی رنو ساندرو نسبت به پژو 207 آی، به درون آن هم سرایت کرده است. همان طور که در تصویر مشاهده می شود، علیرغم این که به نظر می رسد هر دو خودرو از طراحی خاص و ویژه چندانی برخوردار نیستند، اما باز پنل داشبورد، صفحه کیلومتر و کنسول میانی در پژو 207 آی، ظاهری منعطف و پیچیده تر نسبت به ساندرو دارد و امروزی تر به نظر می رسد. در این باره، آپشن مانیتور هفت اینچی لمسی نقش ویژه ای را دارد. با این حال، رنو ساندرو، فضای داخلی نسبتاً بزرگ تر و نیز فضای پا و سر بیشتری را برای سرنشینان عقب، فراهم می کند. (درست مثل ویژگی هایی که برای ال 90 می توان گفت). همچنین این خودرو با برخورداری از صندوق عقب 320 لیتری، برتری نسبی در مقابل 207 با صندوق عقب 245 لیتری خواهد داشت.

تجهیزات و امکانات

هنگامی که به کاتالوگ رسمی محصول ۲۰۷i ایران‌ خودرو نگاه می‌کنیم، امکاناتی مثل سیستم تهویه خودکار، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش هفت اینچی لمسی و سیستم رهیاب، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، آینه های جانبی راهنمادار، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD (سیستم توزیع الکترونیکی ترمز)‌ و EBA (ترمز اضطراری))، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور و دوربین دنده عقب به چشم

می‌خورد.

حالا نوبت به ساندرو می‌رسد؛ بر اساس کاتالوگ رسمی پارس‌خودرو، این هاچ‌بک فرانسوی از امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع دستی، کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، رایانه سفری، ترمز ABS به همراه سیستم توزیع الکترونیکی ترمز(EBD)، چراغ مه‌شکن جلو و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)،  بهره‌ می‌برد. این موارد، خلاصه ای از تجهیزات دو خودرو است.

با این حال، همان طور که مشاهده می شود، امکانات پژو 207 آی، از رنو ساندرو بیشتر بوده و به تعبیر ایران خودرو، فول آپشن است.

ارزش یابی کیفی

ساندرو و پژو 207 آی را می توان از با کیفیت ترین خودروهای نه تنها در محدوده قیمتی خود، بلکه در مجموع خودروهای تولید داخل یاد کرد. همچنین سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به ساندرو از پنج ستاره کیفی، چهار ستاره اختصاص داده است که هم اکنون بالاترین رده کیفی برای خودروهای تولیدی داخلی محسوب می شود. در خصوص کیفیت پژو 207، این شرکت به پژو 207 آی اتوماتیک نیز چهار ستاره کیفی را اختصاص داده است. خودرویی که در عمده مشخصات فنی و تجهیزات، مشابه 207 دنده ای است. با این حال، در آخرین فهرست ارزش یابی این شرکت، به پژو 207 آی اشاره ای نشده است. اما با توجه به شواهد و قراین، با اطمینان بالایی می توان گفت که پژو 207 آی، حداقل سه ستاره ایمنی را دارد که باز هم قابل قبول است.

مشخصات فنی و قیمت

مشخصات فنی دو خودرو به همراه خودروهای مشابه و نیز خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک هر یک، در جدول آمده است. همان طور که مشاهده می شود، هر دو خودرو، تقریباً دارای حجم سیلندر هزار و 600 سی سی هستند که قدرت یکسان 105 اسب بخار را در هر کدام تولید می کند. با این حال، مصرف سوخت هر دو خودرو در سیکل ترکیبی، تقریباً برابر است. اما رنو ساندرو علیرغم برخورداری از حدود 50 کیلوگرم وزن اضافه (نسبت به 207 دنده ای)، شتابی بهتر از آن دارد. به طوری که صفر تا 100 ساندرو حدود 10.5 و 207 دنده ای، در حدود 11.6 ثانیه است. در مجموع قیمت ساندرو کمی از پژو 207 آی بالاتر است.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.