| کد خبر: 145994 |

بررسی زمینه‌های همکاری ۲ کشورت

ایدرو و کنفدراسیون صنعت هند به توافق رسیدند

امیر مهرزاد: هیاتی از مدیران عالی شرکت‌های هندی فعال در زمینه نفت و انرژی، خودرو، تایرسازی، قطعه‌سازی و صنایع فناوری نوین به همراه سفیر و رئیس کنفدراسیون صنعت هند زمینه‌های همکاری‌های مشترک با ایران را در دیدار با منصور معظمی، رئیس هیات عامل ایدرو بررسی کردند.

تین نیوز

امیر مهرزاد: هیاتی از مدیران عالی شرکت‌های هندی فعال در زمینه نفت و انرژی، خودرو، تایرسازی، قطعه‌سازی و صنایع فناوری نوین به همراه سفیر و رئیس کنفدراسیون صنعت هند زمینه‌های همکاری‌های مشترک با ایران را در دیدار با منصور معظمی، رئیس هیات عامل ایدرو بررسی کردند.

به گزاش گسترش صنعت، در این دیدار علاوه بر بررسی همکاری‌های صنعتی موضوعاتی مانند مشکلات بانکی و روابط پولی دو کشور نیز بررسی شد و طرف هند این مشکلات را بخشی از مشکلات تجاری دانست و مدعی شد این مشکلات از طرف هند برطرف خواهد شد.

معظمی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری مشترک در زمینه فعالیت‌های ایدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در ایران گفت: مذاکرات و تعامل ایجاد شده در سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در ایران توسط کمپانی‌های بزرگ هندی می‌تواند راهگشای یک فعالیت مشترک بلندمدت باشد.رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به ظرفیت‌های فراوان برای تولید کالاهای صنعتی و توان متخصصان و همچنین نیروهای متخصص در ایران گفت: ایدرو با ۵۰سال تجربه در حوزه صنعت و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا قوانین همکاری‌های بین‌المللی را به خوبی می‌داند و آمادگی دارد علاوه بر مذاکرات فعلی زمینه همکاری شرکت‌های پیشرفته هندی را در بخش صنعتی با شرکت‌های خصوصی ایرانی تسهیل کند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هدف ما توسعه روابط دو کشور است گفت: ایدرو تلاش می‌کند که فرصت را برای حضور شرکت‌های ایرانی در هند و شرکت‌های هندی در ایران فراهم کند. رئیس هیات عامل ایدرو تاکید کرد: این سازمان تلاش می‌کند با استفاده از فضای مثبت پیش آمده در پسابرجام زمینه توسعه همکاری‌های صنعتی ایران و هند را بیش از پیش فراهم کند.معظمی با اشاره به اینکه توسعه روابط اقتصادی تهران و دهلی در دستور کار مقام‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور است، گفت: در همین پیوند ایدرو در تلاش است تا زمینه حضور هرچه بیشتر شرکت‌های هندی را در ایران و به‌طور متقابل شرکت‌ها و صنعتگران ایرانی را در هند فراهم کند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بندر اقیانوسی چابهار و میدان گازی فرزاد B را ۲ محور اصلی گفت‌وگوهای ایران و هند عنوان کرد.

معظمی افزود: در همین پیوند امروز یک تیم اقتصادی متشکل از مدیران ۱۰ شرکت برتر خودروسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع پیشرفته، تامین فاینانس و فناوری‌های‌های تک از کنفدراسیون صادرات هند با هدایت «سهراب کومار» سفیر هند در ایران در ایدرو حضور یافتند و فعالان صنعتی دو کشور درباره نحوه همکاری‌ها به تبادل نظر و گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه پرداختند.

 

افزایش فعالیت‌های اقتصادی

سوراب کومار، سفیر کشور هندوستان در این دیدار با اشاره به همکاری‌های قابل انجام در زمینه تولید صنعتی گفت: دولت هند برای تسریع فعالیت‌های مشترک صنعتی با شرکت‌های ایرانی آمادگی دارد.سفیر هند در تهران از برنامه‌ریزی برای کاهش زمان صدور روادید تجاری از ۵ به ۳روز برای تاجران و بازرگانان ایرانی خبرداد و گفت: هندوستان چندی پیش هفتادمین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت که نقطه عطفی در تاریخ این کشور است، این مهم فرصت مناسبی است تا ببینیم در ۷ دهه گذشته چه کرده‌ایم و برای ۵ سال آینده چه برنامه‌هایی خواهیم داشت. به گفته وی، دولت هند در چند سال گذشته با طراحی سیاست‌های عمومی و خصوصی، اهداف بلندپروازانه‌ای را برای خود تعریف کرده که از جمله آنها طرح making India (ساختن هند) است که طرحی برای توسعه صنایع، شرکت‌های نوپا، مسکن و سایر جنبه‌های مهم اقتصادی این کشور است. برای تحقق این اهداف که درحقیقت افزایش ثروت و تامین منافع مستمر و پایدار را برای مردم هند دنبال می‌کند، هیات اقتصادی و تجاری این کشور موسوم به «سی‌آی‌آی» برای دومین بار به ایران اعزام شده و تلاش هر دو کشور بر این است که روابط دو کشور از محتوای اقتصادی بیشتری برخوردار شود. کومار با اشاره به سفر نخستین وزیر هندوستان به ایران در مه سال گذشته و دیدار با رئیس‌جمهوری روحانی یادآور شد: در این سفر توافق‌های زیادی بین دو کشور انجام شد که ازجمله در زمینه هیدروکربن‌ها، گاز، مباحث غیرگازی و نفتی، ترانزیت، توسعه بندر چابهار و توسعه زیرساخت‌های مد نظر بود. وی گفت: به زودی دفتر هیات تجاری و اقتصادی هند (سی‌آی‌آی) در ایران گشایش می‌یابد و در همین زمینه صدور روادید تجاری برای تاجران ایرانی از ۵ به ۳ روز کاهش خواهد یافت. این مقام مسئول هندی خاطرنشان کرد: پس از ملاقات مقامات سیاسی ارشد دو کشور، تشکیل یک کمیسیون مشترک بازرگانی بین دوطرف برنامه‌ریزی شد که در زمینه‌های مختلف ازجمله هیدروکربنی، زیرساخت و تجارت جلسه خواهند داشت. وی تصریح کرد: ایران با برخورداری از اقتصادی بزرگ، فرصت مغتنمی برای تاجران و فعالان اقتصادی هندی است و ابراز امیدواری کرد حضور هیات سی‌آی‌آی در ایران به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بینجامد. کومار همچنین با اشاره به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران بر اهمیت پروژه چابهار تاکید و خاطرنشان کرد: این پروژه هم اینک پیشرفت و سرعت مناسبی یافته است.سفیر هند در تهران در ادامه گفت: با حضور نخست‌وزیر هند در ایران قراردادهایی برای پیشبرد پروژه چابهار به امضا رسیده که از جمله آن خط ریلی بندرعباس به چابهار است که می‌تواند از آنجا به شمال ایران و کشور آذربایجان متصل شود و به تازگی پیشرفت آن سرعت بیشتری یافته است. کومار بیان کرد: دو کشور از حضور قوی‌تر بخش خصوصی در روابط اقتصادی استقبال می‌کنند، ایران در حال گسترش روابط خود با کشورهای دوست و همسایه است و این همگرایی و همزیستی توجه بیشتر به مسائل اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

 

هند و صنعتگران ایرانی

در این دیدار نوشاد فوربز، رئیس کنفدراسیون صنعت هند با اعلام آمادگی این کنفدراسیون برای همکاری با صنعتگران و شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی گفت: این کنفدراسیون دویست هزار شرکت زیرمجموعه دارد و زمینه فعالیت‌های مشترک فراوانی را در ایران شناسایی کرده است. این فدراسیون آمادگی کامل برای این امر دارد.رئیس کنفدراسیون صنایع هند افزود: تاریخچه تجاری هند تا سال ۱۹۹۱ میلادی مبتنی بر سیستم اقتصادی بسیار بسته بود اما پس از آن با انجام اصلاحات اقتصادی روابط بین‌المللی توسعه‌یافت. وی بیان کرد: امروز هندوستان در رشته‌های مهندسی، شیمی، بیوشیمی و صنایع بسیار پیشرفته و در عرصه‌های پایه‌ای فناوریکی و زیرساخت‌های تحقیق و توسعه گام برداشته است. فوربز با اشاره به اهمیت مسئله صدور روادید خاطرنشان کرد: تسهیل در این زمینه به توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهد انجامید. همچنین قراردادی بین ایدرو و شرکت‌های Firema ایتالیا و Titagroup هند به صورت فاینانس در زمینه ساخت واگن مسافربری در یکی از مناطق محروم کشور انعقاد شده که پیش از این دیدار موضوعات آن پیگیری شده و مطالب مورد بحث قرار گرفته است. هند با بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت‌های طلایی بی‌شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف به‌ویژه ایران است. هند پس از چین چهارمین مصرف‌کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. به گفته کارشناسان، حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می‌تواند به سرعت گسترش یابد. درحال‌حاضر بیشترین صادرات ایران به هند را پس از نفت با ۷۰ درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، قیر، خشکبار، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می‌دهد. برنج، قطعات خودرو، انواع ماشین‌آلات، فولاد، دارو، لاستیک و چای از مهم‌ترین اقلام صادراتی هند به ایران با یک میلیارد و۹۸۰ میلیون دلار در سال است. برنج مهم‌ترین محصول صادراتی هند به ایران است و این کشور در سال‌های گذشته حدود یک میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرده است. صادرکنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی، تحمیل هزینه‌های جانبی، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهم‌ترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور می‌دانند. به گفته فعالان امور صادراتی دو کشور این مشکلات سبب شده که تاجران ایرانی توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر را که با هزینه‌های گمرکی بسیار پایین و حتی صفر وارد بازار هند می‌شود، نداشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.