| کد خبر: 145320 |

◄ تامین مالی خودروسازان با سیاست پیش‌فروش

در شرایطی که رئیس‌کل بانک مرکزی از تدوین آئین‌نامه جدید پیش‌فروش خودرو در کشور سخن می‌گوید، ردپای انحصارگرایی و مدیریت شرایط پیش‌فروش از جانب خودروسازان،بیش از پیش دیده می‌شود.

تین نیوز

در شرایطی که رئیس‌کل بانک مرکزی از تدوین آئین‌نامه جدید پیش‌فروش خودرو در کشور سخن می‌گوید، ردپای  انحصارگرایی و مدیریت شرایط پیش‌فروش از جانب خودروسازان، بیش از پیش دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، ساختار مالی معیوب عرضه‌کنندگان خودرو در ایران، موجب شده تا صنعت خودرو برای تامین منابع مالی، به دریافت پول با شرایط ویژه از مشتریان اقدام کنند. سود بالای نرخ تسهیلات خرید خودرو و نرخ کم سود مشارکت و چندین بهانه برای کاهش سود و در نهایت نارضایتی مشتریان، از جمله مسائلی است که پیش‌خریدکنندگان خودرو در ایران با آن دست به گریبان هستند.

ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در سخنان خود پیرامون آئین‌نامه جدید پیش‌فروش خودرو عنوان کرده که: قرار شده این کار منضبط‌تر شود و آیین نامه‌ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است.

اقدام به پیش فروش خودرو با شرایط خاص خودروسازان، از زمان برهم خوردن موازنه بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو پایه‌گذاری شد،، پس از آن خودروسازان بخشی از تامین مالی خود را با جیب خریداران انجام می‌دهند.

اما سال‌هاست که این اقدام با حواشی مختلفی همراه است و از دسترسی برخی نمایندگان خودروسازان به اطلاعات قیمت و زمان تحویل، قبل از آغاز پیش فروش گرفته تا بازار سیاه حواله‌های  خودرو، بعد از پیش فروش این حواشی گستردگی دارد.

عرضه‌کنندگان خودرو در کشور از جمله خودروسازان و واردکنندگان خودرو، به روش پیش‌فروش و با استفاده از سرمایه مشتریان، اقدام به تامین نقدینگی می‌کنند، اما ظاهرا این سیستم در کشورهای خارجی و صاحب نام خودروساز به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند. به گونه‌ای که، در بسیاری از این کشورها سیاستی با عنوان پیش‌فروش در سیستم فروش خودرو وجود ندارد.

اما در ایران پیش‌فروش خودرو   به عنوان یک راهکار جدی در جبران کسری نقدینگی  خودروسازان تعریف شده و حتی این سیاست را به یکی از ارکان تولید خودرو تبدیل کرده است.

اما پیش‌فروش خودرو در ایران منحصر به تولید کنندگان داخلی نبوده و مواردی دیده شده که واردکنندگان خودرو نیز  با تکیه بر دارائی مردم که حاصل از پیش‌فروش خودرو است، اقدام به تامین بخش زیادی از منابع مالی خود به منظور واردات خودرو به کشور کرده‌اند. بررسی سیستم فروش واردکنندگان نشان می‌دهد بسیاری از این شرکت‌ها به‌دلیل معیوب بودن ساختار مالی و کمبود نقدینگی، ابتدا از مشتریان کسب سرمایه کرده و سپس اقدام به واردات کرده‌اند. 

بنابر قوانین موجود، خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند اقدام به پیش‌فروش محصولات خود کنند، با این حال ملزم به رعایت مسائل مختلفی از جمله کسب مجوز لازم از وزارت صنعت،معدن و تجارت و همچنین تعیین دقیق قیمت و زمان تحویل هستند. بر این اساس، چه خودروسازان و چه واردکنندگان، باید قبل از هر پیش‌فروشی، مجوز لازم را از وزارت صنعت دریافت کرده و تعداد خودروهای مدنظر برای پیش‌فروش را با آن وزارتخانه هماهنگ کنند.

قیمت، زمان تحویل و کیفیت محصول دریافتی از سوی خریدار در ایران، همواره از مسائلی بوده که نارضایتی‌های زیادی را به همراه داشته است، دیده شده کیفیت نازل و فیمت نهائی خودرو در تولیدات داخلی موجب نارضایتی خریدار شده و حتی به انصراف خریدار منجر  شده، ادامه این روند نه تنها بی اعتمادی به صنعت خودرو درکشور را رقم زده بلکه روند اقبال به خرید خودروهای خارجی را نیز باعث شده است.

براساس این گزارش، فروش اینترنتی خودرو در ایران که سابقه چند ساله دارد، اما مصائبی را برای پیش خریدکنندگان خودرو به همراه داشته که  در زمان پیش فروش و هجوم کاربران دچار مشکل بوده و هست.

به گزارش تین‌نیوز، طبق قانون و آیین‌نامه جدید حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، خسارتی برای دیرکرد تحویل خودرو پیش‌بینی شده است، اما قانون صراحتاً اعلام نمی‌کند که اگر خودرو تحویل  نشود چه باید کرد؟  ظاهرا این مهم نزد واردکنندگان و پیش فروش‌کنندگان داخلی به فراموشی سپرده شده و خریدار نیز، حتی با اشراف کامل به حقوق خود با وجود پیگیری‌های مستمر قید دریافت خسارت را می‌زند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.