| کد خبر: 143796 |

خودروسازان داخلی راه بهتری برای عبور از گردنه مصوبه اسقاط خودروها دارند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با توجه به درخواست وزیر صنعت و معدن مبنی بر لغو مصوبه اسقاط خودروها توسط خودروسازان داخلی ، گفت : در صورت موافقت با این درخواست طبعا مراکز اسقاط از بخشی از اسقاطی که در این مصوبه ذکر شده محروم خواهند شد.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با توجه به درخواست وزیر صنعت و معدن مبنی بر لغو مصوبه اسقاط خودروها توسط خودروسازان داخلی ، گفت : در صورت موافقت با این درخواست طبعا مراکز اسقاط از بخشی از اسقاطی که در این مصوبه ذکر شده محروم خواهند شد.

مصطفی جودی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت : البته این مصوبه به نحو دیگری در دولت دهم وجود داشت و در دولت یازدهم نیز اجرایی نگردید اما پس از اعلام مصوبه جدید دولت در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده و اینکه خودروسازان داخلی به ازای تولید خودروهایی با مصرف سوخت بیش از 8 لیتر در 100 کیلومتر باید یک خودرو فرسوده را اسقاط نمایند ، برآورد می گردید که اجرای این مصوبه در مجموع 150 هزار گواهی اسقاط را در برگیرد.

وی گفت : البته موافقت با این درخواست بستگی به سیاست های کلان دولت در بخش های دیگر بدنه دولت ، محیط زیست ، ستاد مدیریت و حمل و نقل ، وزارت نفت دارد که در تعاملات و مباحث ، منافع کلان کشور را در چه چیزی خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه طرح چنین درخواستی از مسائل قدیمی است که وزیر صنعت و معدن دولت قبل نیز پی گیر آن بوده ،افزود : از مفاد این نامه چنین برمی اید که در دولت یازدهم نیز وزیر صنعت و معدن وقت با این طرح نظر مساعدی نداشته و به دنبال عدم تصویب چنین مصوبه ای بوده اما به نتیجه ای در این زمینه نرسیده است.

وی گفت : باید بخش های مختلف دولت در قالب وزارتخانه های مرتبط و بر اساس نگاههای مختلفی که وجود دارد این درخواست را که نظر و استدلال وزارت صنعت و معدن در حمایت از تولید داخل ، بازار خودرو و عدم افزایش قیمت خودرو است را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند .

وی خاطر نشان کرد : در ارائه این درخواست مسلما دیگر دستگاههای اجرایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت نفت ، ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت طبعا مصالح آن حوزه مسئولیتی خود را در نظر خواهند گرفت بنابراین باید دید پاسخ کارشناسانه بخش های دیگر دولت و وزارتخانه ها به این پیشنهاد دکتر شریعتمداری چه خواهد بود و استدلال سایر دستگاهها در برابر استدلال وزیر صنعت و معدن چیست.

وی گفت : این مصوبه شامل خودروهایی می شود که مصرف سوخت آنها بالای 8 و نیم لیتر است از این رو انتظار می رود در این زمینه وزارت صنعت و معدن کمک نماید تا خودروسازان داخلی با اصلاح در سیستم سوخت رسانی و ارتقاء استاندارد ها ،مصرف سوخت خودروهای تولیدی را کاهش دهند.

وی افزود : در صورتی که خودروسازان همت نموده و سیاست کلان دولت را که مدیریت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی است را اعمال نمایند طبعا نیازی به اجرای چنین مصوبه ای نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت : هر چند در صورت اجرای این مصوبه در سال آینده ، معادل 150 هزار گواهی اسقاط صادر می شود که مسلما رقم قابل توجهی خواهد بود.

جودی افزود : البته این مصوبه دو بخش دارد و بخش دیگر آن افزایش معادل خودروهای وارداتی است که نیاز به گواهی اسقاط را به دو برابر افزایش خواهد داد.

وی گفت : به عنوان رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور از آن بخش از نظرات کارشناسی دفاع می کنیم که خودرو بیشتری اسقاط و از رده خارج گردیده و در مسیر اهداف کلان دولت ،کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا باشد.

وی اظهار داشت :  هر چند به نظر می رسد خودروساز داخلی راه بهتری برای عبور از این گردنه دارد و آن هم ارتقاء استانداردها و بهبود کیفیت تولید است که تا شامل این مصوبه نشود .

وی افزود : مسلما تنها راه اجرای این مصوبه و یا دور زدن آن نیست بلکه وزارت صنعت و معدن می تواند این تعداد خودرو پر مصرف را با اصلاح سیستم سوخت رسانی ، نسبت به کاهش مصرف سوخت آنها اقدام کند.

 

منبع: سایت خبری خبر خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.