| کد خبر: 143442 |

ساخت خودروهای سبک با استفاده از خمیر چوب

رقابت جهانی بین خودروسازان برای ساخت اتومبیل‌های سبک‌تر منجر به ارائه طرح‌های جدید برای جایگزینی چوب به جای فولاد شده است.

تین نیوز
رقابت جهانی بین خودروسازان برای ساخت اتومبیل‌های سبک‌تر منجر به ارائه طرح‌های جدید برای جایگزینی چوب به جای فولاد شده است.

 

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ساینس24، محققان اظهار کردند: قطعات ترکیبی ساخته شده از خمیر چوب یک پنجم فولاد وزن داشته و پنج برابر قوی‌تر از آن است.

 

آنان می‌گویند: این مواد و نانوسیم‌های سلولزی در سال‌های آینده جایگزین مناسبی برای فولاد خواهند بود و حتی قابلیت استفاده در هوانوردی را نیز دارند.

 

کارشناسان ژاپنی نمونه اولیه چنین خودرویی را با استفاده از قطعات مبتنی بر نانوفیلتر سلولز در سال 2020 ارائه خواهند داد.

 

کاهش وزن وسیله نقلیه در تولید خودروهای الکتریکی بسیار حیاتی است.

 

باتری‌ها یکی از عوامل گران‌قیمت، اما مهم در خودرو‌ها هستند، بنابراین کاهش وزن در داخل خودرو به معنای استفاده کمتر از نیروی باتری‌های الکتریکی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

 

هدف محققان دانشگاه کیوتو کاهش هزینه‌ها تا سال 2030 است تا بتوانند از محصولی اقتصادی بهره‌مند شوند.

 

محققان الیاف چوب را با استفاده از مواد شیمیایی خمیر کرده و به صورت همزمان با مواد پلاستیکی به شکل نانوالیاف تبدیل می‌کنند.

 

هزینه تولید با این روش تقریبا یک پنجم سایر روش‌ها است.

 

سرپرست این تحقیق Hiroaki Yano استاد دانشگاه کیوتو اظهار کرد: این طرح روشی ارزان قیمت و با کارایی بالا در مورد نانو الیاف سلولزی خواهد بود و قابلیت استفاده در قطعات خودرو و هواپیما را دارد.

 

در حال حاضر فولاد و آلومینیوم با راندمان بالا گزینه مناسبی برای کاهش وزن قطعات هستند، همچنین ارزان‌قیمت بوده و قابل بازیافت هستند.

 

تحلیلگران اظهار کردند: فولاد با استحکام بالا و آلومینیوم، جایگزین بسیار محبوبی در سال‌های آینده خواهند بود و سازندگان روش‌هایی برای ایمن‌سازی مواد جدید مانند نانوفیبر سلولزی برای ساخت قطعات خودرو ارائه خواهند کرد. در واقع نانو فیلترهای سلولز به یک استاندارد صنعتی تبدیل خواهند شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.