| کد خبر: 142450 |

در گفت‌گوی اختصاصی با تین‌نیوز، عنوان شد:

◄ واردات خودرو به سمت انحصارگرائی می رود

واردات رنو کپچر و پژو 208 از جمله مواردی است که تحت عنوان واردات C.K.D ، به صورت کاملا ساخته شده به کشور وارد می‌شوند که حتی مونتاژ آنها در ایران نیز صحت ندارد.

تین نیوز

رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو کشور،  با رد برخی اظهارنظرها درخصوص رشد وارادات خودرو به کشور طی روزهای اخیر، گفت: با وجود این سخنان واردات خودرو حتی در مرحله ثبت نیز متوقف شده و رکود بر آن حاکم است.

میثم رضائی که در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز سخن می‌گفت، افزود: وارادت خودرو فقط برای افرادی خاص و با لابی‌گری ثبت سفارش در صورت می‌گیرد، اما واردات برای عموم مردم کاملاً متوقف شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که فقط آمار ارائه شده از سوی گمرک حمهوری اسلامی ایران مرجع اثبات رشد واردات خودرو به کشور است، تصریح کرد: آماری که از منابعی غیر از گمرک منتشر شود، کذب  بوده و انجمن آن را تائید نمی‌کند و مشخص نیست اشخاص دیگر با چه محوزی اقدام به اعلام آماری می‌کنند که مرجع رسمی آن‌را تائید نمی‌کند.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو کشور، با طرح این سوال که برخی افراد با چه سندی ادعای رشد واردات خودرو به کشور را دارند، یادآورشد: تنها آماری که در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شد، مربوط به خودروهایی است که بهمن و اسفندماه سال 94 بنا به دلایلی و با ابلاغ بخشنامه از سوی سازمان‌های متولی در انبار گمرک دپو شده بودند که با رفع موانع، از گمرک ترخیص و به خریداران تحویل شد.

رضائی با بیان این مطلب که «مشکلات، ثبت سفارش، تعرفه گمرکی و استاندارد خودرو از مباحثی بود که مانع ورود خودروهای انباشته شده در گمرک بود»، گفت: بخشنامه‌‌هایی که پی‌درپی از سوی وزارت صنعت به منظور واردات خودرو صادر کرد نیز یکی از عواملی بود که موجب شد تا وارادت خودرو تا رکود بر واردات حاکم شود و تا رفع موانع، خودروهای ثبت سفارش شده در گمرک دپو شود.

وی با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی بحث وارادت خودرو به کشور، افزود: طبیعتاً با ورود خودروهای موجود در انبار گمرک جمهوری اسلامی به بازار، آمار واردات خودرو به کشور از سوی این مرجع رسمی اعلام شده که برخی با استناد به آن سعی در القای شرایط مناسب وضعیت واردات خودرو به کشور دارند که درست نیست.

رضائی با اشاره به رکود بازار در سال‌های گذشته و ابهام در نرخ سود بانکی، ابراز کرد: کاهش ورادات خودرو به کشور همواره تحت تاثیر بسیاری از عوامل بوده که در سال جاری با رکود همراه شده است.

به گفته این مقام مسئول، با مراجعه به سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی این نکته به خوبی روشن می‌شود، آماری که همه روزه منتشر می‌شود از پایه و اساس موثقی برخوردار نیست و آمار جدیدی از سوی این مرکز در اختیار کسی قرار داده نشده است.

وی با تاکید بر این که، اخبار منتشر شده مبنی بر ورود 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال به کشور، اساسا درست نیست افزود: رفته رفته واردات خودرو به سمت انحصارگرائی سوق داده می‌شود.

رضائی با بیان این‌که «دولت سعی دارد تا واردات خودرو را به انحصار  تولیدکنندگان خودرو ساز درآورد»، گفت: یک‌سری خودروسازانی که در حال ورشکستگی بودند امروز، با حمایت دولت درحال تبدیل شدن از تولیدکننده خودرو به واردکننده خودرو هستند.

وی ستاره دار شدن مدیران در افزایش سود خودروسازان از سوی مدیران ذی‌نفع شاغل در بدنه دولت را یکی دیگرا ز عوامل بزرگ‌نمائی در پیشرفت خودروسازی کشور دانست و گفت: پیشرفتی در این زمینه به چشم نمی‌خورد و وابستگی صنعتی در این بخش رو به افزایش است.

رضائی، تبدیل تولیدکنندگان خودرو به واردکننده را یکی از  رهاوردهای برخی مدیران در چند سال گذشته نامید و افزود: واردات رنو کپچر و پژو 208 از جمله مواردی است که تحت عنوان واردات C.K.D ، به صورت کاملا ساخته شده به کشور وارد می‌شوند که حتی مونتاژ آنها در ایران نیز صحت ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار داد محرمانه ایران خودرو-پژو یادآور شد: دلیل محرمانه اعلام شدن این قرار داد تزریق میلیاردها دلار پول به خزانه شرکت خودروسازی پژو است که به دلیل ورشکستگی قادر به ادامه حیات خود نبود اما با انعقاد قرارداد کاملا «برد» و یک طرفه برای طرف فرانسوی عملا واردات خودرو از این کشور، آغاز  شد.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو کشور، با تاکید بر وضعیت فروش خودرو «رنو» در بازارهای جهانی و عدم استقبال خرید محصولات این شرکت حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهار کرد: واردات پلتفرم‌هائی که از سوی مردم اکثر کشورهای جهان طرد شده‌اند به کشور هنر چندانی نیست و افتخاری ندارد.

رضایی با اشاره به قدیمی بودن مدل محصولات شرکت رنو که در کشور عرضه می‌شود گفت: با این اتفاق دو دروغ به مردم ایران گفته می‌شود یک، تولید خودرو  مشترک و دیگری محبوبیت جهانی خودرویی که اقدام به تولید آن کرده‌ایم.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: چگونه است که ظرف مدت کمی از انعقاد قرارداد با پژو، طرف ایرانی توانست با تغییر خط تولیدی که همیشه از آن با سختی کار یاد می‌شد، در اندک زمانی کاملا آماده تولید خودروئی شد که کوچک‌ترین نشانی از تولید آن در کشور نبود.

رضائی با اشاره به ضرر قابل توجهی که پژو در زمان تحریم به بدنه صنعت خودرو وارد کرد  گفت:  قطعا این قراردادهای جدید نیز مانند گذشته خودروسازی ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با یادآوری جریمه 1000 میلیارد دلاری رنو از سوی کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم حافظه تاریخی آقایان را چه می‌شود که باز به فراموشی سپردن آن قرارداد بار دیگر به خودروسازانی اعتماد کرده‌اند که سابقه خوبی در همراهی با صنعت خودرو ایران ندارند.

به گزارش تین‌نیوز،  پیش از این قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  اعلام کرده بود که واردات خودرو در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود، زیرا عرضه نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.