| کد خبر: 140681 |

در گفت‌وگوی اختصاصی تین‌نیوز با رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرومطرح شد:

◄ مشکلات واردات خودرو وتاثیر پذیری بازار خودروهای داخلی

رئیس هیات‌مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو، به تشریح تاثیرگذاری مشکلات واردات خودرو بر قیمت این گونه خودروها و تاثیر پذیری بازار خودرو های داخلی از این فرآیند، پرداخت.

تین نیوز

رئیس هیات‌مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو، به تشریح تاثیرگذاری مشکلات واردات خودرو  بر قیمت این گونه خودروها  و تاثیرپذیری بازار خودرو های داخلی از این فرآیند، پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، میثم رضائی با اشاره به موانع موجود در این بخش، اظهار داشت: برای بررسی موانع و مشکلات حوزه واردات خودرو نیاز است تا در ابتدا نگاهی کلان به عرضه کنندگان این محصولات در بازار نگاهی بیاندازیم.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: در شاکله سنتی این بازار در ابتدا تنها دو گروه نمایندگی‌های رسمی که به زعم وزارت صنعت موفق شده بودند مجوز ارائه محصول از شرکت مادر را کسب کنند و گروه دیگری عرضه کنندگان غیر نماینده بودند که با پرداخت 3 درصد هزینه گارانتی به نمایندگی‌های رسمی امکان ارائه محصول به مشتریان را داشتند.

به گفته رضائی، رفته رفته اما با محدودیت‌های غیر کارشناسی که در یک‌سال اخیر دولت برای واردات خودرو در نظر گرفت مدل عرضه محصول تغییر کرد و یا به عبارتی با توقف گاه‌وبیگاه ثبت سفارش برای هر دو دسته واردکنندگان و البته امتیازدهی به خودروسازان در مقوله واردات انحصار شدیدی در این بازار شکل گرفت.

رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که ثبت سفارش خودرو در مقاطعی با مسائلی روبه‌رو شد که موجب خلل در فرآیند این کار شد، افزود: به این صورت که در مدت زیادی تنها نمایندگی های رسمی امکان واردات خودرو به ایران را داشتند و غیر رسمی ها با انبوهی از تعهدات در برابر مردم، امکان ثبت سفارش را نداشتند.

به گفته وی، همین موضوع موجب کاهش عرضه خودروهای خارجی به بازار و به نوعی آشفتگی و رشد غیر منطقی قیمت‌ها در بازار شد و از سوی دیگر خودروسازان بزرگ داخلی نظیر ایران‌خودرو که در راستای مشارکت با خودروسازان خارجی شروع به واردات برخی مدل‌های خودرو به بهانه بازار سنجی کرد و به‌عنوان یکی از عرضه کنندگان بازار خودروهای خارجی معرفی شد، اقدامی که نه تنها آشفتگی میان عرضه کنندگان خودروهای خارجی را بر هم زد بلکه موجب شد تولید خودرو در کشور تضعیف شود وبرخی مدل‌های نه چندان شایسته خودروهای خارجی توسط خودروسازان داخلی به صورت انبوه و با قیمت‌های غیر منطقی راهی بازار ایران شد.

رضایی با بیان این‌که «این سرگذشت چند ماه اخیر بازار خودروهای خارجی است» ،گفت: در کنار تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های غیر کارشناسی دولت که از تغییر گاه‌وبیگاه قوانین در این جوزه نشات می‌گرفت موجب شد تا خودروهای خارجی که به نوعی یکی از گزینه‌های انتخاب مردم برای خرید خودرو بودند در بازه‌ای کوتاه مدت از دسترس شان حذف شود و تنها گزینه خرید خودروهای داخلی و خرید خودروهای خارجی غیر صفر کیلومتر برای آنها باقی بماند.

وی مهم‌ترین دغدغه در این بخش را ثبات قوانین و تسهیل امر واردات منطقی و بر اساس قانون خودروهای خارجی دانست و گفت: می‌توان گفت که این معقول‌ترین خواسته و کمترین خواست شرکت‌های واردکننده است که منطبق بر قانون در حال کار هستند.

رضائی در ادامه یادآور شد: اما متاسفانه انگیزه‌های پنهان و امتیازدهی دولت به عده‌ای خاص در این راستا موجب شده این حداقل خواسته نیز محقق نشود،  دولت با دستورالعمل‌هایی غیر کارشناسی نظیر دستورالعمل اخیر ساماندهی بازار خودروهای خارجی موجب شد تا نوعی آمیختگی میان تولید وتجارت صورت بگیرد.

به گفته این مقام مسئول در ورادات خودرو کشور، دولت با قوانین خود واردکنندگان را وادار به ورود به مقوله تولید کرده و از سوی دیگر مجوز واردات را به صورت بی قید و شرط در اختیار تولیدکنندگان و خودروسازان قرارداده است، حال جای سوال این‌جاست چگونه خودروسازی که در واردات دغدغه‌مند می‌شود، توانایی تولید و تمرکز بر روی خطوط تولید را خواهد داشت، با این اوصاف نمی‌توان انتظار داشت که این رویه منجر به چابک‌سازی تولید و یا انتقال دانش‌فنی به کشور شود، چرا که خودروسازان اکنون مشغول واردات C.B.Uو به صورت کامل خودرو به کشور هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولت با کمک گرفتن از بخش خصوصی در راستای تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها نگاه جدی و منطقی‌تری به مقوله واردات داشته باشد و از سوی دیگر با واردکنندگان متخلف و هم‌چنین خودروسازانی که به هر بهانه‌ای در موضوع واردات ورود کرده‌اند برخورد کند، دولت باید در برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌ها ثبات ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دچار آشفتگی نشوند و در نتیجه بتوانند خدمات بهترین به مشتریان این بازار ارائه کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.