| کد خبر: 140510 |

◄ نقدی بر مصوبه محیط‌زیستی اخیر برای معاینه‌فنی

دبیر انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی کشور، خواستار کاهش حجم فشار بر مردم و در حد استاندارد تولید خودرو شد.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی کشور، خواستار کاهش حجم فشار بر مردم و مراکز معاینه‌فنی در چارچوب استاندارد تولید خودرو شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علوی با اشاره به مصوبه اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص افزایش حد استاندارد معاینه‌فنی خودروها، اظهار داشت: باید حجم فشار بر اساس سطح تولید باشد و آن‌چه خودرو از کارخانجات با خود به همراه می‌آورند سطح استاندارد قرار بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: متاسفانه مصوبه اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست چند برابر استانداردهای تولید، از دارنده خودرو انتظار دارد که قطعا معقول به نظر نمی‌رسد.

علوی با بیان این مطلب که «مسئولین باید در تصمیم‌گیری‌ها جمیع جهات و راه برون رفت از مشکلات را لحاظ کنند»، افزود: مصوبه اخیر که در آن حد استاندارد آلایندگی در دور موتور افزایش پیدا کرده است، متاسفانه تنها به مقوله محیط‌زیست در آن توجه شده و لذا، دستیآبی به این مصوبه ممکن نیست مگر استاندارد تولید خودرو در راستای تدابیر ویژه، ارتقاء پیدا کند.

به گفته وی، اکثر خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو 2 در اختیار مردم قرار گرفته است و قطع‌یقین استاندارد یورو 4 مورد نظر مصوبه سازمان حفاظت محیط‌زیست را پاس نخواهند کرد، لذا مسئولین به جای فشار بر مردم باید توجه را بر منابع تولید متمرکز کرده و از آنان انتظار تولید خودرو کیفی در حد انتظار سازمان استاندارد داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی کشور با تاکید بر این مهم که، مراکز معاینه‌فنی شرکت بازرسی هستند نه بخش خدماتی، یادآور شد: با این اتفاق اما، مردم و مراکز معاینه‌فنی دچار مشکلات عدیده شده‌اند و چنان‌چه دارندگان خودرو تمامی قطعات وسیله نقلیه خود را نیز تعویض کنند، بازهم موفق به پاس کردن استاندارد مصوبه اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست نخواهند شد.

علوی با اشاره به این مطلب که، متاسفانه بازخورد این مصوبه در مراکز معاینه‌فنی، خوشایند نبوده است، ابراز داشت: این مصوبه باعث مردودی بیش از 50 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه‌فنی شده و حتی بعد از تعمیر نیز موفق به اخذ برگه معاینه‌فنی نشده‌اند، زیرا با تمام این تفاسیر نیز موفق به کسب استانداردهای مصوبه اخیر نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، گفت: الزام به استفاده از استاندارد یورو 4 در معاینه‌فنی خودرو در کشورهای اروپائی از سال 2005، اجباری اعلام شد، اما در ایران با 12 سال تاخیر این استاندارد مورد تصویب قرار گرفته است آن‌هم با شروع از مراکز معاینه‌فنی، نه در مراکز تولید خودرو به منظور تولید خودرو دارای استانداردی که مد نظر مسئولین است.

این مقام مسئول در معاینه‌فنی کشور، با اشاره به این مهم که چرا این مصوبه که در سال 74 مورد دقت نظر قرار گرفت به خودروسازان ابلاغ نشد، افزود: 24 سال از توجه به این مقوله می‌گذرد، اما فشاری بر خودروسازان اعمال نشد و به یک‌باره از مراکز معاینه‌فنی خواسته شد تا نسبت به اعمال این استاندارد اقدام کنند.

علوی با تاکید بر این نکته که، مراکز معاینه‌فنی قادر به مواجهه با این حجم از اعتراضات نیستند، گفت: اتاق فکری که این تصمیم را گرفته باید بهتر به مسائل می‌اندیشید و مشکلات فراروی این مصوبه را از پیش در نظر می‌گرفت، زیرا این تصمیم به شدت تنش‌زا بوده است.

وی با یادآوری این موضوع که انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی کشور مخالفتی با پیشرفت در این بخش ندارد، ابراز داشت: وقتی خودرو 10 سال پیش با استاندارد کمتر از مصوبه اخیر تولید و عرضه شده است، قاعدتا تعداد عیوب آن نیز بالا بوده و قابل تطبیق با مفاد استاندارد یورو 4 نخواهد بود و با چنین روندی است که حجم اعتراضات روبه افزایش می‌گذارد.

علوی در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن واقعیت در تصمیم‌گیری‌ها از سوی مسئولان، خاطرنشان کرد: مطالبه مردم این است که متناسب با سطح کیفی خودروها از آنها انتظار برود نه استانداردهای جهانی، این مهم اشکال بزرگی است که بر مفاد این مصوبه وارد شده، کما این‌که ممکن است این مصوبه به کاهش 10 درصدی آلایندگی در هوا بینجامد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.