| کد خبر: 138808 |

نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو

روزانه تصادفات زیادی در جای‌جای کشور رخ می‌دهد که این امر نیز ناشی از عوامل متعددی چون فرهنگ نادرست رانندگی، تعداد بسیار زیاد وسایط نقلیه، کیفیت غیرقابل‌پذیرش جاده‌ها و خیابان‌ها و ... است.

تین نیوز

روزانه تصادفات زیادی در جای‌جای کشور رخ می‌دهد که این امر نیز ناشی از عوامل متعددی چون فرهنگ نادرست رانندگی، تعداد بسیار زیاد وسایط نقلیه، کیفیت غیرقابل‌پذیرش جاده‌ها و خیابان‌ها و ... است.

 

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم آنلاین، شاید بتوان گفت تمامی خانواده‌های ایرانی به نحوی متأثر از خسارات این تصادف‌ها بوده‌ و تجربیات تلخی در این زمینه دارند. خوشبختانه قانون‌گذار، راهکارهای مناسبی را توسط شرکت‌های بیمه برای حداقل نمودن خسارات ناشی از این تصادفات پیش‌بینی نموده است اما هیچ شرکت بیمه‌ای افت قیمت خودرو ناشی از تصادف را متقبل نمی‌شود.

قیمت خودرو بسته به‌شدت تصادفات، با افت همراه خواهد بود و میزان آن نیز بستگی به‌شدت تصادفات دارد. نحوه دریافت و یا جبران این خسارت سؤالی است که برای بسیاری از مالکین خودرو بدون جواب بوده و به دلیل عدم آگاهی نسبت به قوانین مور نظر، گهگاه دچار زیان مالی گزافی می‌شوند، امری که در خودروهای لوکس بیش از سایرین ملموس است. در این مورد می‌توان به ماده 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی اشاره کرد:

ماده 1: هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا درنتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگری که به‌موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است.

ماده 2: در موردی که عمل واردکننده زیان، موجب خسارت مادی یا معنوی زیان‌دیده باشد دادگاه پس از رسیدگی و ثبوت امر او را به جبران خسارات مزبور محکوم می‌نماید و چنانچه عمل واردکننده زیان، موجب یکی از خسارات مزبور باشد دادگاه او را به جبران همان نوع خساراتی که وارد نموده محکوم خواهد نمود.

طبق این مواد هر شخصی به‌عمد یا درنتیجه بی‌احتیاطی به جان یا مال دیگری خسارتی وارد نماید مسئول جبران خسارت خواهد بود و لذا می‌توان با استناد به همین مواد، جهت جبران خسارت اقدام نمود.

برای دریافت خسارت در ابتدا باید به شورای حل اختلاف محله خود مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست میزان خسارت وارده توسط کارشناس تصادفات تعیین می‌گردد. پس از تعیین میزان خسارت نوبت به دادخواست می‌رسد. ذکر این نکته ضروری است که فقط خسارات کمتر از 5 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف بوده و برای مبالغ بیشتر شورا فاقد صلاحیت است و باید به دادگاه مراجعه کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.