| کد خبر: 138276 |

تین‌نیوز از روزهای ناخوش خودروسازان در بورس گزارش می‌دهد:

◄ ایران‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، پارس و سایپا در سراشیبی سقوط در بورس

روند نزولی سهام خودروسازان کشور در روزهای اخیر باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس نسبت به خرید و ادامه حضور در این بخش با تردید عمل کنند.

تین نیوز

روند نزولی سهام خودروسازان کشور در روزهای اخیر باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس نسبت به خرید و ادامه حضور در این بخش با تردید عمل کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از کارشناسان بورس در ارتباط با دلیل روند کاهش ارزش سهام خودروسازی، اظهار داشت: قیمت سهام یک شرکت مانند خودروسازی در اصل، تابعی است از سودآوری ان شرکت.

علی جعفری که در گفت‌وگو با این شبکه خبری سخن می‌گفت، با تاکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاران براساس پتانسیل‌های سودآوری در آینده اقدام به خرید سهام شرکت‌ها از جمله خودروسازان می‌کنند، تصریح کرد: نگاه بلند خریدار یا سرمایه‌گذار به دلیل ناکارآمدی خودروسازان در تضمین آینده سودآوری سهام، مانع از ادامه سرمایه‌گذاری در این بخش است که این روزها شاخص نزولی گواه خوبی بر این گفته‌ها است.

وی با اشاره به این مهم که خودرو کالائی کاملا رقابتی است، افزود: وجود خودروهای خارجی و تولیدات داخل و افزایش دانش مصرف‌کنندگان و عدم تلاش خودروسازان به منظور افزایش سطح کیفی و تنوع محصولات، از جمله عواملی است که سرمایه‌گذاری در این بخش را با روند نزولی همراه کرده است.

جعفری سیاست‌های حمایتی دولت از خودروسازی را یکی از نقاط ضعف خودروسازان دانست که مانع از دستیابی به دانش روز خودرو است و ابراز داشت: خرد جمعی سرمایه‌گذاران به اینجا ختم شده که از سرمایه‌گذاری در این بخش از بورس دوری کنند.

کارشناس بورس و خودرو با تاکید بر این نکته که بازار به این نتیجه رسیده تا از سرمایه‌گذاری در بورس خودرو دوری کند، گفت: اگر تغییر در سیاست‌های فنی و رعایت حقوق خریداران و لزوما در قیمت‌گذاری، خودروسازان داخلی اعمال نشود آینده خوبی در انتظار بازار خودرو داخلی نخواهد بود.

به گفته وی، نوآوری در فناوری خودروسازان کشور وجود ندارد، خودرو نیازی امنیتی و اجتماعی است که کوچک‌ترین غفلت از نیاز مصرف کننده در آن، خریداران را به سمت محصولات خارجی شیفت داده و در نتیجه کاهش سود سرمایه‌گذار را در پی خواهد داشت.

جعفری عامل دیگر روند نزولی سهام خودروسازان را نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت یازدهم  و مشخص نبودن سیاست تکنوکرات‌ها در دولت دوازدهم دانست و افزود: احتمال ادامه روند نزول سهام خودروسازان تا آغاز به‌کار دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و سرنوشت سهام این بخش در ابهام خواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، درحالی‌که شاخص کل بورس با تکیه‌ بر روند صعودی طی معاملات روز جاری به ارتفاع 79 هزار و 658 واحد رسیده، خودرویی‌ها مسیر گذشته را ادامه داده‌اند و از بین هفت نماد خودرویی سه نماد ایران خودرو، پارس و خاور روند نزولی و چهار نماد دیگر در توقف به سر می‌برند.
 
در معاملات روز گذشته بازار بورس و اوراق بهادار شاخص کل در ادامه روند صعودی خود با تکیه‌بر افزایش قیمت 149.32 واحدی، به ارتفاع 79 هزار و 658.90 واحدی رسید.

بررسی بازار حاکی از آن است که نام هیچ‌یک از نمادهای خودرویی در بین تأثیرگذارترین نمادها بر شاخص روزگذشته نبوده و دو نماد ایران خودرو و پارس تنها دل به جمع پربیننده‌های بازار خوش کرده‌اند.

سایپا
نماد خودرو سایپا در تالار شیشه‌ای هم‌چون هفته‌های گذشته متوقف مانده و ارزش هر سهم آن 1390 ریال اعلام‌شده است.

ایران خودرو
نماد ایران‌خودرو که در معاملات روز گذشته روند نزولی به خود گرفته و ارزش هر سهم آن 2600 ریال اعلام‌شده و برای این نماد خودرویی 770 معامله به ارزش 1 میلیارد و 961 میلیون و 271 هزار و 887 تومان به ثبت رسیده است.

زامیاد
نماد زامیاد در تالار بورس ارزش 793 ریالی را برای خود انتخاب کرده و این در حالی است که این نماد در توقف تالار به سر می‌برد.

پارس
ارزش هر سهم نماد پارس خودرو که روند نزولی به خود گرفته، 935 ریال به ثبت رسید و برای این سهم خودرویی 864 معامله به ارزش 1 میلیارد و 142 میلیون و 590 هزار و 236 تومان به ثبت رسید.

خاور
در ادامه این روند، سهام ایران‌خودرو دیزل نیز که مانند دیگر خودروسازی‌ها، روند نزولی به خود گرفته، ارزش هر سهم آن 770 ریال اعلام‌شد که برای این نماد دیزلی 372 معامله به ارزش 506 میلیون و 155 هزار و 106 معامله به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.