| کد خبر: 135203 |

چگونه «گواهی عدم سوء پیشینه»، «خلافی خودرو» و «گواهی کسب» بگیریم؟

بعضی از خدمات دولتی هستند که دریافت آن ها هر چند سال یکبار، مورد نیاز بیشتر هموطنان بوده و متاسفانه، شمار زیادی از متقاضیان دریافت این خدمات، از مدارک و شیوه نامه دریافت آن مطلع نیستند و به همین خاطر، بخشی از ترافیک و آلودگی روزانه کلان شهرها، به مقوله سفرهای زائد شهروندان جهت دریافت خدمات عمومی مرتبط می شود.

تین نیوز

بعضی از خدمات دولتی هستند که دریافت آن ها هر چند سال یکبار، مورد نیاز بیشتر هموطنان بوده و متاسفانه، شمار زیادی از متقاضیان دریافت این خدمات، از مدارک و شیوه نامه دریافت آن مطلع نیستند و به همین خاطر، بخشی از ترافیک و آلودگی روزانه کلان شهرها، به مقوله سفرهای زائد شهروندان جهت دریافت خدمات عمومی مرتبط می شود.

 

به گزارش روزیاتو، ماهانه ده ها میلیون کارگر توسط کارفرمایان در سراسر کشور، لیست ماهانه بیمه اجباری برای آنها پرداخت می شود و درصد قابل توجهی از این افراد، هر ماهه برای تمدید دفترچه های کاغذی به شعب و کارگزاری ها مراجعه می کنند. این در حالی است که صدها هزار شرکت نیز می بایست گواهی مالیات لیست حقوق و ارزش افزوده را به شعبه مالیاتی خود در استان محل سکونت ارائه کنند. حال،‌ خدمات شهرداری و مخابرات و مقولات پزشکی و انتظامی و امثالهم را نیز به این موارد اضافه کنید.

خوشخبتانه از اواخر دهه شصت خورشیدی، با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود اینترنت به کشور، دولت الکترونیک روند صعودی به خود گرفت و اکنون شاهد تبلور گسترده دریافت خدمات دولت الکترونیک در سطوح گوناگون در کشور هستیم.

گر چه هنوز با وضعیت آرمانی، فاصله بسیار داریم، اما در حال حاضر، بیش از یکهزار خدمت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، انتظامی و صنعتی کشور، از طریق سامانه های الکترونیکی در اختیار مردم قرار می گیرد.

k1

سایت درگاه خدمات الکترونیکی انتظامی

در سرویس سبک زندگی روزیاتو تلاش می کنیم، صدها خدمتی که نهادهای دولتی به صورت الکترونیکی در سراسر کشور به مردم ارائه می کنند و می توان از آن بهره برد را به خوانندگان گرامی ارائه کنیم یا حداقل، از شیوه نامه و مدارک مورد نیاز جهت دریافت این تسهیلات و خدمات، مطلع شوند و تا کنون به بیمه اجباری، بیمه عمر، کارت بازرگانی، خدمات بانکی اینترنتی و دریافت کارت پایان خدمت، ارز مسافرتی، ارز دانشجویی، گواهینامه های بورس، سهام عدالت و کد بورس اشاره کردیم.

k2

سایت سامانه خدمات کنسولی وزارت امور خارجه برای هموطنان خارج از کشور

ماهانه صدها هزار نفر در سراسر کشور، برای دریافت گواهی سو‌ء پیشینه، دریافت خلافی خودرو جهت پرداخت جریمه و انجام معاملات و همچنین دریافت گواهی کسب، گذرنامه و گواهینامه رانندگی و پایان خدمت، به مراجع ذی صلاح رجوع می کنند. همانطور که می دانید، بعضا مدارک و تعرفه های انجام خدمات فوق الذکر، هر ساله تغییر می کند.

 

 

 

در این گفتار، آخرین مدارک مورد نیاز جهت دریافت برخی از تسهیلات فوق الاشاره را بیان می کنیم.

با ما همراه باشید.

۱۰۰۱ خدمات در ایران را اینترنتی بگیرید

k3

سامانه dolat.ir برای ارتباط الکترونیکی با کلیه دستگاه های دولتی ایران

برخی از سازمان ها، این امکان را برای مخاطبان سازمانی و مشتریان فراهم می کنند تا قسمتی از خدمات خود را از طریق اینترنت دریافت کرده و ما بقی را پس از مراجعه حضوری، در اختیار سازمان ذیربط قرار دهند؛ می خواهد مراجعه به دادگستری یا شهرداری باشد، یا اداره مالیات و حتی سازمان تامین اجتماعی.

بنابراین باید با فضای مجازی و ارتباط با دولت الکترونیک (e-government) آشنا شد و به دلیل اینکه هر روز از طریق بانکداری مجازی (e-banking)، بخشی از خدمات بانکی روزمره را انجام می دهیم، با شیوه های به روز و نوین کلاهبرداری سایبر در این مجموعه ها نیز آشنا شد.

k4

ایندکس درگانه پلیس سایبر ایران برای آگاهی از حملات سایبری و شیوه های مقابله با آن

به همین خاطر است که کارشناسان ارتباطات و جامعه اطلاعاتی،‌ همواره به مردم گوشزد می کنند که مدام، سواد اطلاعاتی خود را افزایش دهند. افزایش سواد اطلاعاتی شما باعث می شود که سریع تر و با هزینه کم، خدمات موردنیاز خود را از مراکز دولتی و غیر دولتی دریافت کرده و در وقت خود صرفه جویی کنید.

سواد اطلاعاتی یعنی اینکه:

  • بدانید چگونه از خدمات بانکداری مجازی بدون مراجعه به بانک استفاده کنیم.
  • بدانید چگونه فلان دوره یا رشته دانشگاهی و غیر دانشگاهی را اینترنتی در منزل بخوانید.
  • بدانید مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید فلان کشور و شیوه اپلای اثربخش چگونه است.
  • بدانید برای پرداخت هزینه های شهرداری،‌ مالیات، ارزش افزوده، سود سهام و دریافت کدهای مختلف چگونه عمل کنید.
  • بدانید چگونه از حملات کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر در شبکه های اجتماعی در امان باشید.
  • بدانید در اینترنت چگونه کلاه سر شما نرود.
k5

درگاه ملی خدمات هوشمند با معرفی صدها سرویس الکترونیکی دولتی در سراسر کشور

متاسفانه موارد ضروری در سبک زندگی دیجیتالی امروزی، در مدارس و دانشگاه ها و حتی رسانه های عمومی معرفی و تدریس نمی شود و برای دریافت این سطح از اطلاعات متنوع و بسیار کاربردی، باید حوصله و مطالعه را چاشنی سبک زندگی امروزی کرد.

سایتهایی مانند سامانه ستاد تدارکات الکترونیک دولت، درگاه ملی خدمات هوشمند، خدمات دولتی و دفتر هیات دولت و همچنین پلیس +۱۰، شما را در جریان برخی از این ۱۰۰۱۱ سرویس الکترونیک مورد نیاز قرار می دهند.

مدارک مورد نیاز گواهی عدم سو‌ء پیشینه در سال ۱۳۹۶ (هموطنان داخل کشور)

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای افرادی که خواهان دریافت روادید کشورهای مختلف جهان هستند و همچنین قصد استخدام در شرکت های دولتی یا خصوصی را دارند، معمولا الزامی بوده و افراد برای دریافت این گواهی رسمی، می بایست مدارک مورد نیاز زیر را در اختیار مراجع مربوطه قرار دهند.

نکته ای که باید جهت دریافت گواهی مهم و پر مخاطب عدم سوء پیشینه در نظر داشت آن است که این خدمت، تنها در دفاتر خدماتی پلیس در شهرهای:‌ تهران، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز، ارومیه، یزد، کرمان، قم، رشت و کرمانشاه ارائه می شود و هموطنان دیگر استان های کشور برای دریافت گواهی عدم سو‌ء پیشینه می بایست به مراکز استان ها در شهرهای فوق مراجعه نمایند.

۵ مدرکی که هنگام مراجعه به دفاتر پلیس برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه نیاز دارید عبارتند از:

  • اصل و رونوشت همه صفحات شناسنامه
  • اصل و رونوشت کارت ملی
  • یک قطعه عکس جدید به گونه ای که زمینه سفید بدون عینک داشته باشد. (بدون آرایش برای بانوان)
  • معرفی نامه از محل اشتغال (تکمیل فرم درخواست دریافت گواهی نیز کفایت می کند)
  • همراه داشتن کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت و آدرس دقیق

تعرفه هزینه های دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در سال ۱۳۹۶ به این شرح است. توجه داشته باشید که پرداخت هزینه ها از طریق عابر بانک، مورد قبول دفاتر پلیس در سراسر کشور نیست و می بایست از طریق فیش رسمی بانک پرفراژ شده یا کارت خوان مستقر در شعبه استفاده نمود:

  • پرداخت ۵۰ هزار ریال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۷۰۰۶ بانک ملی به نام نیروی انتظامی.
  • پرداخت ۲۰۰ هزار ریال به حساب ۲۱۷۱۲۹۱۳۳۸۰۰۴ بانک ملی به نام ذیحسابی دادگستری

۱۰ نکته در دریافت گواهی عدم سوء پیشینه همواره مورد سوال عموم شهروندان بوده که در زیر به شماری از آنها اشاره می کنیم:

  • اگر نیاز به چند نسخه گواهی عدم سوء پیشینه دارید و قصد دارید گواهی خود را به مراکز گوناگون ارائه کنید، با توجه به اینکه این مدرک، با کپی گرفته شده، اعتبار ندارد، می بایست چند گواهی رسمی ممهور به مهر مراجع قانونی را دریافت کنید. لذا برای دریافت هر گواهی، ۱۵۰ هزار ریال به شماره حساب اعلامی مربوط به ذی حسابی دادگستری واریز کنید.
  • اگر قصد ارائه گواهی عدم سوء پیشینه به سفارتخانه های مختلف در تهران را دارید، می بایست همین مدرک را توسط مترجمان رسمی، ترجمه کرده و سپس ممهور به مهر وزارت خارجه و دادگستری کنید تا اعتبار بین المللی داشته باشد.
  • اگر برای دریافت گواهی عدم سوء‌ پیشینه جهت ارائه به سفارتخانه ها مراجعه می کنید، توجه داشته باشید که اصل گذرنامه و رونوشت صفحه اول گذرنامه شما، هنگام ارائه مدارک ۵ گانه الزامی خواهد بود.
  • هنگام انجام فرآیند گواهی، از شما انگشت نگاری می شود که با دستگاه این کار انجام شده و اگر مغایرتی داشته باشد، در فرآیند دریافت و صدور گواهینامه، تاخیر ایجاد می شود.
  • کلیه دفاتر انجام امور خدمات گواهی عدم سوء پیشینه، طبق اعلام پلیس، حق انگشت نگاری از افراد بالای ۷۰ سال را ندارند.
  • اگر سن شما بیشتر از ۷۰ سال است و در تهران سکونت دارید، برای انگشت نگاری، می بایست که به اداره سجل کیفری دادسرای تهران: خیابان انقلاب- روبروی دانشگاه تهران- خیابان ۱۲ فروردین- ساختمان تبریز چی مراجعه کنید.
  • اگر سن شما بیشتر از ۷۰ سال است و در خارج از تهران هستید، به دفاتر پلیس آگاهی شهر محل سکونت مراجعه کنید.
  • اتباع خارجی جهت دریافت گواهی تشخیص هویت در تهران، می بایست به پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا،‌ واقع در خیابان دکتر شریعتی، نبش خیابان معلم، پشت فروشگاه اتکا مراجعه کنند.
  • اگر اتباع خارجی و خارج از تهران هستید، برای دریافت گواهی تشخیص هویت، به اداره اتباع خارجی ناجا در استان محل سکونت مراجعه کنید.
  • هزینه دریافت گواهی تشخیص هویت اتباع خارجی در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی در سال ۱۳۹۶، ۱۳۷ هزار ریال اعلام شده است.

مدارک  دریافت گواهی عدم سوء پیشینه (مخصوص هموطنان خارج از کشور)

 اگر هموطن خارج از کشور هستید و در یکی از شهرهای زیر ساکن هستید، قبل از مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت کشور محل سکونت، از طریق سامانه تاک به طریق ذیل اقدام نمایند:

اسلو – پاریس- فرانکفورت- دوبلین – لندن – هلسینکی -کپنهاگ – رم – وین – مسکو – تفلیس – کی یف – باکو – دوشنبه – ولینگتون – کانبرا – پکن – شانگهای – گوانجو- کوالالامپور – آنکارا – استانبول – مسقط – دوحه – دهلی نو – حیدر اباد – مومبای – قندهار – آستانه

  • چنانچه تاکنون در سامانه مذکور ثبت نام ننموده اید، اقدام به ثبت نام نموده و صفحات دوم و سوم گذرنامه، تمام صفحات شناسنامه، کارت شناسائی ملی و عکس جدید خود را (بدون کلاه و عینک) اسکن نمائید و پس از دریافت کد رهگیری با اصل شناسنامه، کارت شناسائی ملی و گذزنامه جهت اقدام بعدی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه محل اقامت خویش مراجعه نمائید.
  • هموطنانی که در حوزه های فوق سکونت ندارند، با مدارک ذیل به نمایندگی جمهوری اسلامی در حوزه محل اقامت خود مراحعه نمایند.
  • تکمیل ۳ نسخه درخواست گواهی عدم سوء پیشینه بطور کامل، دقیق، خوانا و بدون خط خوردگی
  • ارائه اصل شناسنامه جدید، ایرانی و دو سری فتوکپی از کلیه صفحات آن
  • ارائه اصل گذرنامه ایرانی و ۲  نسخه فتوکپی از صفحات یک تا هشت و صفحه مهر آخرین خروج از کشور
  • دو برگ آثار انگشتان متقاضی روی کارت های مخصوص انگشت نگاری.
  • ارائه هشت قطعه عکس جدید ۴*۳ تمام رخ، بدون کلاه، عینک تیره و پشت نویسی شده، برای خانم ها با رعایت حجاب کامل اسلامی
  • درخواست کتبی متقاضی مبنی بر صدور برگ گواهی عدم سوء پیشینه با ذکر علت درخواست
  • ارائه رسید پرداخت هزینه مربوطه بر اساس جدول هزینه های خدمات کنسولی.
  • فتوکپی کارت شناسائی ملی. درصورت نداشتن کارت شناسائی ملی به قسمت مربوطه مراجعه شود.
  • درصورت ارسال مدارک توسط پست، همراه نمودن پاکت با ذکر آدرس دقیق و الصاق تمبر جهت اعاده اصل مدرک الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه کنسولی وزارت امور خارجه مراجعه کنید.

 مدارک دریافت کارت هوشمند سوخت در سال ۱۳۹۶

k6

دریافت کارت هوشمند سوخت نیز از جمله خدمات پر مخاطب مراجع دولتی و انتظامی به هموطنان در سراسر کشور است و رانندگان شهری و جاده ای، همواره نسبت به دریافت کارت سوخت و تمدید و المثنی اقدام می کنند. اگر قصد دریافت کارت هوشمند سوخت در سال ۱۳۹۶ را دارید، مدارک زیر را در نظر داشته باشید:

  • حضور مالک وسیله نقلیه هنگام ارائه درخواست کارت هوشمند سوخت الزامی است.
  • در صورتی که امکان حضور مالک وسیله نقلیه وجود ندارد، وکیل قانونی با وکالت نامه باید حضور پیدا کند.
  • اگر وکیل با وکالت نامه به دفاتر پلیس مراجعه کند، می بایست موضوع امکان دریافت کارت هوشمند سوخت، در وکالت نامه به صراحت ذکر شده باشد.
  • اصل و رونوشت کارت یا سند یا بنچاق وسیله نقلیه.
  • اصل و رونوشت شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل جهت احزار هویت.
  • ارائه آدرس کامل پستی و کد پستی ۱۰ رقمی و شماره ملی مالک وسیله نقلیه.
  • پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به حساب ۱۱۹۴۳۳۴-۵۰ بانک ملت به حساب شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران.

چند نکته مهمی که برای دریافت کارت هوشمند سوخت باید بدانیم

  • توجه داشته باشید که کارت هوشمند سوخت برای کلیه وسائط نقلیه که در کشور شماره گذاری شده باشد، تنها برای مالک قانونی خودرو و به نام ایشان صادر می شود و امکان صدور کارت هوشمند برای وکیل، وجود ندارد.
  • برای خودروهای با پلاک قدیمی، کارت المثنی صادر نمی شود.
  • هر خدمتی که در زمان دریافت کارت هوشمند سوخت، منوط به صدور پرینت به متقاضی شود، برای هر برگ ۴ هزار ریال از متقاضی دریافت خواهد شد.
  • اگر برای دریافت کارت هوشمند سوخت با پرسشی روبرو شدید، از متصدی خدمات پلیس سوال نکنید. مستقیم از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به شماره ۰۹۶۲۷ سوال کنید.

مدارک دریافت کارت خودروهای دیزلی

اگر خودروهای نفت گاز سوز (دیزلی) دارید و بیمه نامه شخص ثالث در اختیار ندارید و پیامک مسدود شدن کارت سوخت شما دریافت شده است، می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس در سراسر کشور مراجعه کرده و با ارائه اصل کارت ملی، کارت خودرو و بیمه نامه شخص ثالث، نسبت به رفع مسدودی کارت سوخت، اقدام کنید.

در صورتی که مدارک ارائه شده معتبر و صحیح است، کارت سوخت خودرو، رفع مسدودی خواهد بود.

در صورت معتبر نبودن بیمه نامه شخص ثالث، متقاضی می بایست جهت انجام اقدامات و اصلاحات لازم به شرکت بیمه مربوطه مراجعه کنند.

البته کلیه خدماتی که دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی در سال ۱۳۹۶ به مراجعه کنندگان ارائه می دهند، رایگان است.

مدارک دریافت گواهی پروانه کسب

k7

مدارک ذیل توسط اتحادیه‌ها و مراجع صدور تکمیل و توسط متقاضی به منظور ورود اطلاعات به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه می‌گردد.

۱. فرم‌های مخصوص معرفی فرد از مرجع صدور.

۲. کپی تمام صفحات شناسنامه (یک سری).

۳. سه قطعه عکس جدید تمام رخ از متقاضی و پشت نویسی شده.

۴. کپی واضح از کارت پایان خدمت (پشت و رو) یا مدارک تعیین کننده وضعیت خدمت. (برای دانشجویان مشغول به تحصیل، نامه اشتغال به تحصیل که به تأیید اداره نظام وظیفه و مرجع صدور رسیده باشد.)

۵. تعهدنامه کلیه صنوف.

۶. گواهی عدم سوء پیشینه. (مدارک مورد نیاز حهت صدور این گواهی)
۷. گواهی عدم اعتیاد. از زمان صدور گواهی‌های عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد نباید بیشتر از ۳ ماه گذشته باشد.

توجه: تمامی مدارک باید ممهور به مهر مرجع صدور پروانه باشد.

تعرفه در سال ۹۶: ۱۹۷ هزار ریال است.

مدارک دریافت گواهی خلافی خودرو

k8

دریافت غیر حضوری گواهی خلافی خودرو

افرادی که مبلغ خلافی (صورت وضعیت خودرو) آنها بیش از ۱۰ میلیون ریال (یک میلیون تومان) باشد می‌بایست به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند.

تعرفه اجرائیات (دریافت خلافی): ۴۴ هزار ریال (چهار هزار و چهارصد تومان)

تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجرائیات (بررسی کسر خلافی): ۳۳ هزار ریال (سه هزار و سیصد تومان)

بابت هر ردیف خلافی قابل اعتراض ۳ هزار یال (سیصد تومان) دریافت می‌شود.

توجه: در صورتی که خلافی متقاضی بیشتر از ۳ برگ باشد به ازاء هر برگ اضافه مبلغ ۳ هزار ریال (سیصد تومان) دریافت می گردد.

مدارک تعویض و المثنی گواهینامه

k9

مدت زیادی است که گواهینامه های رانندگی تغییر کرده و اگر فردی هنوز گواهینامه قبلی در اختیار دارد، از اعتبار ساقط است. لذا برای دریافت گواهینامه جدید، می بایست با مدارک زیر به دفاتر پلیس مراجعه نمایید:

  • اصل و رونوشت شناسنامه
  • رونوشت صفحاتی که دارای توضیحات است.
  • اگر شناسنامه جدید دارید، رونوشت صفحه محل تنظیم سند الزامی است.
  • اصل و رنوشت کارت ملی
  • کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس دقیق محل سکونت دائمی.

توجه داشته باشید که اصل گواهینامه، تنها بر اساس یکی از دلایل ۳ گانه ذیل الذکر  صادر می شود:

۱- اعتبار آن به اتمام رسیده باشد.

۲- مخدوش و یا مهر و مندرجات آن ناخوانا بوده یا اینکه مشخصات شناسنامه ای فرد یا وضعت جسمانی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشد.

۳- مفقود شده باشد که می بایست در  دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمایی و رانندگی صادر کننده، گواهینامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه کرده و به دفاتر پلیس ارائه کنند.

توجه کنید که دارندگان گواهینامه‌ های قدیمی (پایه دوم قدیم، پایه یکم قدیم، ب۱، ب۲، پ۱، پ۲، موتورسیکلت، انواع ویژه، تراکتور چرخ لاستیکی) می‌توانند جهت صدور گواهینامه رانندگی جدید و یا تجمیع نمودن آنها، زودتر از موعد مقرر، درخواست تعویض گواهینامه رانندگی نمایند.

برای گواهینامه، عکس مهم است. عکس برای گواهینامه پایه یک، دو قطعه عکس رنگی و برای گواهینامه گروه ب، ۳ قطعه عکس رنگی در ابعاد ۳ در ۴ بدون عینک، کلاه، کراوات و آرایش (بدون پیرایش مو و محاسن)، تمام رخ به صورتی که گردی صورت معلوم و مربوط به سال جاری باشد.

گروه خونی شما در صدور کارت گواهینامه رانندگی اهمیت دارد. ارائه هر گونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و … که گروه خونی در آن درج شده و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضا خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی کافی است.

نکته: هیچ وقت گروه خونی خود را سهوا، اشتباه به دفاتر پلیس اعلام نکنید.

کلیه گواهینامه ها می بایست ۲۰۰ هزار ریال بابت هزینه تعویض و تبدیل به گواهینامه هوشمند و ۱۰ هزار ریال بابت حق تمبر پرداخت کنند.

به ازای هر سال دیرکرد از تاریخ پایان اعتبار گواهینامه می‌بایست مبلغ ۵۰ هزار ریال (پنج هزار تومان) به شماره حساب: ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۴۰۰۱ به نام نیروی انتظامی پرداخت گردد. این جریمه دیرکرد پس از گذشت یکسال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اخذ می‌شود.

چگونه گواهی عدم اعتیاد بگیریم؟

علاوه بر گواهی عدم سوء پیشینه، می بایست متقاضیان استخدام و اشتغال در مراکز خصوصی و دولتی، گواهی عدم اعتیاد ارائه کنند. همچنین، کلیه متقاضیان تعویض و المثنی گواهینامه پایه ۱ در تهران، جهت انجام تست عدم اعتیاد، پس از دریافت معرفی نامه از دفاتر پلیس، می بایست به یکی از مراکز زیر در پایتخت مراجعه کنند:

  • بیمارستان حضرت ولیعصر در خیابان ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- پایین تر از اتوبان نیایش.
  • بیمارستان امام سجاد در خیابان بهار شمالی- بالاتر از خیابان طالقانی- کوچه مهندسی.
  • درمانگاه حضرت زینب در شهر ری- دولت آباد.

توجه داشته باشید که کلیه هزینه های معاینه پزشکی و انجام تست اعتیاد و ارسال گواهینامه توسط پست به آدرس متقاضی و خدمات الکترونیک، به عهده متقاضی خواهد بود.

نکاتی که برای دریافت همه نوع گواهینامه باید بدانیم

۱- حضور شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در دفتر الزامی است.

۲- با ارائه مدارک مورد نیاز گواهینامه مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، برگه معاینه چشم صادر می‌شود که معاینه می‌بایست توسط یکی از پزشکان معتمد ناجا انجام پذیرد.

۳- فهرست پزشکان معتمد را باید از دفاتر پلیس دریافت کنید.

۴- برای تعویض گواهینامه گروه ب موقت، انجام معاینه چشم نیاز نیست و ارائه یک قطعه عکس کافی است.

۵- متقاضیان بالای ۷۰ سال بعد از انجام معاینه چشم می‌بایست ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و سپس به باجه کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.

۶- کسانی که قبلا گواهینامه رانندگی با لنز داشته‌ و قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه با همان شرایط را دارند نیازی به مراجعه به شهرک آزمایش ندارند و فقط می‌بایست توسط پزشکان معاین معتمد ناجا معاینه شوند.

۷- در مورد کسانی که گواهینامه قبلی آنان با عینک بوده و اکنون با انجام جراحی لیزیک نیازی به استفاده از عینک ندارد ،تأییدیه یک پزشک معتمد ناجا در این خصوص در فرم معاینه پزشکی لازم است.

۸- کسانی که قبلاً دارای نقص عضو بوده‌اند یا اینکه پس از اخذ گواهینامه وضعیت جسمانی آنان تغییر پیدا نموده است، پس از انجام معاینه پزشکی، اخذ نظریه کاردان فنی شهرک آزمایش برای این اشخاص الزامی است.

۹- افرادی که گواهینامه آنها با استفاده از با لنز طبی است، بعد از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی می‌بایست به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.

توجه : پس از اتمام امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل متقاضی خواهد شد که می‌تواند تا تاریخ اعتبار آن به مأموران راهنمایی و رانندگی ارایه شود.

تعرفه این خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی مبلغ ۲۹۲،۰۰۰ ریال (بیست و نه هزار و دویست تومان) در سال ۱۳۹۶ است.

مدارک و تعرفه دریافت گذرنامه در سال ۹۶

k10

مدارک زیر معمولا هر سال ثابت است. در هر سال، تعرفه ها را از اداره گذرنامه استعلام کنید:

مدارکی که می‌بایست توسط کلیه متقاضیان ارائه گردد:

۱- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان.

۲- ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

۳- یک (۱) قطعه عکس شش در چهار  جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ به طوری که:

الف: ۶ ماه از تاریخ گرفته شدن آن نگذشته باشد.

ب: آقایان بدون کلاه، عینک، کراوات، زیور آلات، آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.

ج: خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردیی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)

۴) اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر یا قیم قانونی.

۵)  افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند.

۶)  افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس‌دار ارائه نمایند.

توجه: برای افراد زیر ۶ سال، کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه نماید.

۷) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.

۸) بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (به ارایه گواهی از سازمان متبوع نیازی نیست).

۹) نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.

تعرفه: ۳۷۵ هزار ریال + ۷۵۰ هزار ریال

هزینه تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک ۱۰ هزار ریال است.

نکته:

– ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.

  • کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.
  • آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.
  • آقایان دانشجو یا دانش آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.