| کد خبر: 135112 |

جای خالی تست های ایمنی در ارزیابی ایمنی خودروهای ایرانی

تازه ترین گزارش های موسسات معتبر از ارزیابی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل و تولید مشترک در قراردادهای جدید صنعت خودروسازی کشور نشان می دهد که متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه ای برای رتبه بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و ازسویی آمارهای منتشر شده هم آنچنان موفق نیستند و نمی توان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد.

تین نیوز
تازه ترین گزارش های موسسات معتبر از ارزیابی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل و تولید مشترک در قراردادهای جدید صنعت خودروسازی کشور نشان می دهد که متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه ای برای رتبه بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و ازسویی آمارهای منتشر شده هم آنچنان موفق نیستند و نمی توان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد.
 

به گزارش خبرنگار خودرونگاران ، این گزارش تاکید می کند که با توجه به جمیع شرایط برای خریداران ایرانی تنها دو راه پیش رویشان قرار دارد؛ یکی اعتماد به تجربیات شخصی سایر رانندگان است و دیگری توجه به امتیازات کسب شده ازسوی خودروها در مؤسسات معتبر تست ایمنی که به خودروها داده میشود. در ادامه ایمنی خودروهای ساخت داخل به خصوص خودروهای تولید مشترک در قراردادهای جدید صنعت خودروسازی کشور مورد بررسی قرار میگیرد.

 

بر اساس گزارشات اعلام شده در گزارشات بازرسی کیفیت های انجام شده حداقل امتیاز یک ستاره و حداکثر ۵ ستاره است. امتیاز کمتر از سه ستاره بیانگر این است که ایمنی خودرو بسیار مناسب نیست. حال بر همین اساس و با بررسی گزارشاتی که  موسسات ایمنی مختلف در مورد خودروهای تولیدی داخلی ایرانی در سالهای گذشته و حال انجام شده است به این نتیجه می رسیم که ایمنی  کپی است در بازار خودروهای داخلی که هنوز با وجود گذر  بیش از چهار دهه از ورود ایران به عرصه خودروسازی اما پر نشده است.

 

پراید ؛ بدترین در آمریکا

پراید که یکی از پرطرفدارترین خودورهای تولید داخل در بین ایرانی هاست اما  در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا، این خودرو  بدترین خودرو سواری شناخته شده که میتواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیاندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، دربها و سقف می شود. کابین سرنشینان تاب برمیدارد، در خودرو باز می شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین میشود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز ۲ ستاره از ۵ ستاره را به خود اختصاص می دهد.

 

پژو۲۰۶؛ دختر فرانسوی با سه ستاره

دومین خودروی پر طرفدار ایرانی ها، دختر فرانسوی  است که با جذابیت های خاصش توانسته بازار را  بیش از دو دهه در اختیار خود بگیرد . خودرو پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسه EuroNCAP را گرفته است. ازجمله ویژگی های ایمنی پژو ۲۰۶ این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین (پایین) جابجا می شود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمیکند.

 

سمند ؛ سخت در امتیاز گیری

هرچند که برخی از مسوولان دولتی ایران  سمند را به عنوان خودروی ملی خود قبول ندارند اما این خودرو در اذهان عمومی به عنوان خودروی ملی شناخته شده است . سمند تست تصادف خودرو داخلی سمند به دلیل بومی بودن آن، توسط مؤسسات معتبر اروپایی و آمریکایی انجام نگرفته است. با توجه به اینکه پلت فرم این خودرو شبیه پژو ۴۰۵ است، احتماًلا در صورتیکه مورد تست مؤسسه EuroNCAP قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر این که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب، خودرو بلند نمی شود. سالم ماندن ستونها، خرد شدن شیشههای جلو، موجب شده سمند ازسوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.

 

تیبا ؛ تلاش برای دو ستاره

نارنجی پوشان جاده مخصوص که قصد داشتند زودتر از این که سازمان های مربوطه دستور جمع کردن خطوط تولید پراید را بدهند جایگزینی مناسب برای آن بیایند در برهه ای از زمان تیبا را که ترکیبی از ریو و پراید بود معرفی کردند تیبا هم مانند سایر محصولات تولید داخل مورد تست تصادف قرار گرفت. فیلم تست تصادف این خودرو نشان میدهد که در خودرو هنگام تست، باز می شود و ستون های سقف هم تاب بر میدارد که نشان می دهد وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی را به دست آورد. درواقع سطح ایمنی این خودرو مناسب نیست.

 

تندر۹۰؛ ستوان یکم محصول مشترک

تنها خودرویی که تا کنون برای ایرانی ها به عنوان خودروی مشترک بین د.و غول خودروسازی اش در حال تولید است خودروی تندر ۹۰ است که حتی برای نام گذاری اش هم داستانهای زیادی درست شد . سطح ایمنی تندر ۹۰ در سطح مناسبی قرار دارد و سه ستاره ایمنی را اخذ کرده است. قطعات داخلی تندر ۹۰ ،طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنین از آنجایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود می کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلی پرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد

 

پژو پارس؛ پر تلاش ناموفق

پژو پارس که جزو خودروهای مدیریتی ایران به حساب می اید و بازار خوبی هم داردی جزو خودروهایی است که یکی از مهمترین نقص هایی که خودرو پژو پارس دارد و می تواند راننده را مورد خطر جانی نیز قرار دهد، این است که در تصادف، میل فرمان و پدالها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمتهای زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمتهای بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و میتواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با توجه به پلت فرم مشابه با خودرو ۴۰۵ احتمالا به سختی می تواند حائز سه ستاره از مؤسسه EuroNCAP شود.

 

زانتیا ؛ پرطرفداری که ستوان سومی ماند

تولید زانیتا بهعنوان خودروی که خواهان های زیادی در ایران داشت به یکباره در  پارس خودرو متوقف شد و این خودروی خاص از گردونه تولید خارج شد اما هم اکنون با  وجود  عدم تولید خواهان های خاص اش همچنان به دنبال این خودرو هستند . با این حال هر چند که  زانتیا یکی از  خودروهای پرطرفدار در ایران بود و حتی با وجود اینکه ظاهرش به نظر کاملا محکم به نظر می آید؛ در آزمایش تصادف، تنها یک و نیم ستاره توانسته دریافت کند که به نسبت قیمت و اندازه اش اصلا امتیاز خوبی محسوب نمی شود. با وجود اینکه وجود کیسه هوا در این خودرو، میزان تلفات و خسارات را کاهش میدهد، اما با اینحال شاسی خودرو خم می شود و حتی ستون خودرو تاب بر میدارد. یکی از مهمترین نقاط ضعف زانتیا تصادف از بغل است که اگر چنین اتفاقی بیافتد، بیشترین آسیب را هم به خودرو و هم به سرنشینها وارد خواهد کرد و بالاتنه و پاهای راننده حین تصادف بیشترین احتمال آسیب را خواهد داشت. این خودرو زمانی وارد بازار ایران شد که تولیدش در اروپا به علت ضعف ایمنی آن، متوقف شده بود.

 

رنو مگان؛ سروان خوش قامت فرانسویی ها

مگان دیگر خودروی بود که بعد از زانیتا و ماکزیما مورد توجه خاص بود  این خودرو در تست تصادف، شاسی انحرافی پیدا نکرد و ستون هایش دچار خمیدگی شدید نشده است. ترمزها هم از سیستم ضدقفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ بهره میبرند که در مواقع اضطراری، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می دهند. کیسه های هوا هم در این خودرو نقش خود را به خوبی بازی می کنند. رنو مگان دارای امتیاز ایمنی ۴ از ۵ است.

 

مزدا۳ ؛ سروان ژاپنی ایرانی ها

مزدا ۳ هم مانند مگان ایمنی خوبی دارد. کیسه های هوایی که برای راننده و سرنشینها و همچنین کیسه های جانبی تعبیه شده، یکی از مهمترین علت های بالا رفتن امتیاز آن از نظر سطح ایمنی است. مزدا ۳ توانسته است چهار ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد.

 

سیتروئن، شاگرد اول  تست تصادف جاده ای

یکی از خودروهایی که در ایران بعنوان خودرو خاص توانست خودش را در دل خودرو دوستان جای دهد خودروی  سیتروئن بود این ماشین در کلاس سوپر مینی است و از نظر سطح ایمنی، چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده است. این ماشین دارای ایربگ سر برای راننده و سرنشینهای جلو و عقب و ایربگ جانبی بالاتنه برای راننده و سرنشین جلو است. در این ماشین تجهیزات ایمنی همچون یادآور کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان جلو و عقب و سیستم محدودکننده سرعت و سیستم کمک راننده برای حفظ مسیر حرکت خودرو وجود دارد. در تست تصادف از روبرو، سرنشینان در سلامت باقی مانده اند.

 

در تصادف با عرض کامل به مانع سخت از روبرو حفاظت از قفسه سینه و گردن راننده و مسافر عقب، کافی بوده است. سیتروئن C۳ بیشترین امتیاز را در تست تصادف جانبی به دست آورده که همه اعضای بحرانی بدن در سالمت مانده اند. این خودرو سیستم ترمز بحرانی خودکار ندارد. طبق نتایج بهدست آمده از تست LatinNCAP ،متوسط ستاره های کسب شده توسط محصولات سیتروئن در آمریکای لاتین از سال ۲۰۱۰ میالدی تاکنون برای حفاظت از بزرگسالان ۴ ستاره و برای حفاظت از کودکان ۲ ستاره بوده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی خودرونگاران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.