| کد خبر: 135046 |

خودروی ارزان؛ قطعات گران

جولان خودروهای چینی در بازار در سال های تحریم رقم خورد، ‌خودروهایی که به واسطه ارائه محصولات ارزان توانستند در همان ابتدای امر سهم قابل توجهی از بازار خودرو کشور را به دست آوردند و دل بسیاری از خریداران را ببرند.

تین نیوز

جولان خودروهای چینی در بازار در سال های تحریم رقم خورد، ‌خودروهایی که به واسطه ارائه محصولات ارزان توانستند در همان ابتدای امر سهم قابل توجهی از بازار خودرو کشور را به دست آوردند و دل بسیاری از خریداران را ببرند.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین، اما این امر تا زمانی ادامه یافت که گذر خریداران به بازار قطعات یدکی این خودروها نیفتاده بود؛ چرا که با گذر زمان خریداران با هزینه های بالای خدمات پس از فروش و قطعات یدکی این خودروها مواجه شدند؛ هزینه های که صدای خریداران این خودروها را در آورد.

 

فعالان بازار خودرو معتقدند که خودروسازان چینی تلافی قیمت ارزان خودرو را در بازار قطعات یدکی در آورده‌اند، بطوریکه مشتریان از همه جا بی خبر نیز که به امید داشتن خودرویی متفاوت به این بازار روی آورده بودند با چالش هزینه‌های بالای خدمات پس از فروش مواجه شدند.

 

فعالان این بخش هزینه‌های بالای خدمات پس از فروش را چالشی پیش روی این خودروها در بازار داخلی می‌دانند و معتقدند مشکلات پیش آمده در ارائه خدمات پس از فروش برخی خودروهای چینی خریداران داخلی را در دو راهی قرار داده است. دوراهی که یک سر آن  انتخاب خودرو ارزان با خدمات گران است و سر دیگر آن اطمینان از ارائه خدمات پس از فروش با هزینه مناسب است.

 

انتقادات مطرح شده به هزینه بالای خدمات پس از فروش خودروهای چینی در حالی است که برخی فعالان اقتصادی مقایسه هزینه خدمات پس از فروش و قطعات این خودروها با خودروهای داخلی داخلی را مقایسه ای غیر اصولی دانسته و معتقدند حضور سالیان طولانی خودروهای داخلی در بازار کشور این امکان را به خودروسازان داخلی داده که بتوانند با کمترین هزینه نیاز خریداران داخلی را تامین کنند و از شبکه خدماتی گسترده در کشور نیز برخوردار باشند، روندی که شرایط آن هنوز برای سایر برندها هنوز فراهم نشده است.

 

رادین پیمان فر کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص می گوید: خودروسازان چینی برای نفوذ در بازار سیاست عرضه خودرو ارزان قیمت با خدمات گران را در دستور کار قرار داده‌اند؛ چرا که در قسمت فروش رقابت شدیدی در بازار خودرو وجود دارد و به دلیل اینکه در بازار رقابتی امکان عرضه خودرو با قیمت بالا وجود ندارد، به همین دلیل چینی‌ها با تبلیغات گسترده اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند و  به این طریق بخشی از هزینه‌ها طریق خدمات پس از فروش جبران می‌کنند؛ روندی که در حال حاضر در بازار کشور ما نیز در حال انجام است و این امر موجب شده تا خریداران خودروهای چینی از خدمات ارائه شده نسبت به قیمت این خودروها ناراضی باشند.  

 

پرداخت مالیات 9 درصدی ارزش افزوده یکی دیگر از مواردی است که این کارشناس خودرو معتقد است افزایش هزینه های ارائه خدمات در شبکه های مجاز شرکت های خودروساز را به همراه داشته است. به گفته پیمان فر، براساس قانون دریافت هرگونه خدمات در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مشمول پرداخت  9 درصد مالیات (مالیات بر ارزش افزود) می‌شود این در حالی است که خدمات ارائه شده در بازار مشمول این قانون نمی‌شود. از سوی دیگر پرسنل خدمات رسان در شبکه‌های خدمات پس از فروش خودروسازان نیز برای ارائه خدمات باید دروه های خاصی را  سپری کنند که این امر نیز افزایش هزینه ها را به همراه دارد.

 

بی کیفیت بودن قطعات موجود در بازار خودروهای چینی یکی دیگر از مواردی است که از سوی خریداران این خودروها مطرح می شود. در این خصوص نیز این کارشناس خودرو به روند تولید قطعه در چین اشاره کرده و می‌گوید: اصولا قطعاتی که توسط  شرکت‌های خودروساز تولید می شوند گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند، اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند در بازار با قیمت  ارزان تر اما با کیفیت پایین تر عرضه می‌شوند. این امر موجب شده تا افرادی که خارج از شبکه خودروسازان در این زمینه فعالیت می‌کنند اقدام به عرضه قطعات ارزان اما بی کیفیت کنند.

 

منبع: سايت خبری اقتصاد انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.