| کد خبر: 134589 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ جای خالی فنآوری شیشه دودی در خودروسازی‌های کشور

سال‌های زیادی است که مساله دودی کردن شیشه خودرو به یکی از دغدغه‌های روزانه جوانان علاقمند به خودرو بدل شده زیرا، پلیس به دلایل امنیتی از برخورداری خودورها از این آپشن جلوگیری می‌کند.

تین نیوز
‏سال‌های زیادی است که مساله دودی کردن شیشه خودرو به یکی از دغدغه‌های روزانه جوانان علاقمند به خودرو بدل شده زیرا، پلیس به دلایل امنیتی از برخورداری خودورها از این آپشن جلوگیری می‌کند.
 
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، با افزایش تمایل به دودی کردن شیشه خودرو و توسعه این شغل در مرکز شهر تهران و حواشی آن، نیاز بود که پلیس با نیاز سنجی نسبت به بازنگری در جلوگیری از دودی کردن شیشه خودروها اقدام عاجلی صورت بدهد.
 
 
در همین راستا بود که پلیس راهور ناجا شرایط استفاده از شیشه‌های دودی در خودروها را مورد توجه قرار داد و درصدد  برآمد تا، شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند تا علاقمندان به این موضوع، قادر باشند در سطح مجاز نسبت به برخورداری از این آپشن اقدام کنند.
 

به همین منظور، معاون عملیات ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ضمن اعلام شرایط استفاده از شیشه های دودی در خودروها، اعلام کرده: اگر از فاصله سه متری به تشخیص ماموران پلیس راهور، داخل خودرو قابل مشاهده نباشد طبق مقررات، شیشه دودی غیرمجاز تلقی شده و قابل اعمال قانون است.

 

براساس این گزارش، خودروهای داخلی با شیشه دودی تولید نمی‌شوند و پلیس با راننده و نصابان برچسب شیشه دودی غیرمجاز که از مصوبه پلیس عدول می‌کنند برخورد خواهد کرد اما، با این تعریف، تاحدی دست علاقمندان به دودی کردن شیشه خودرو باز شد و می‌توان گفت، سایه حسرت از روی آرزوی این دسته از دارندگان خودرو برداشته شد.

 

اما، دودی کرده شیشه یکی از مواردی است که در ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته بحث‌های زیادی را به وجود آورده، در حالی که برخی از مالکین که بیشتر جوان هستند دوست دارند با استفاده از برچسب‌های مات شیشه خودروهای خود را دودی کنند، پلیس از گذشته اعتقاد داشته که این مساله خلاف قوانین و مقررات بوده و باید با آن برخورد شود.

 

تا قبل از این هر گونه دودی کردن شیشه خودروها غیرمجاز محسوب می‌شد، اما اکنون خبر می‌رسد که معیاری برای تشخیص غیرمجاز بودن یا نبودن در نظر گرفته شده است و چنان‌چه ماموران پلیس راهور از فاصله سه متری قادر به مشاهده داخل خودرو و تشخیص راننده و سرنشینان آن نباشند، این سطح از دودی کردن غیرمجاز تلقی شده و با مالک برخورد می شود.

 

 این گزارش حاکی از آن است که، بر اساس کد تخلفاتی ۲۱۱۴ مندرج در جدول تخلفات رانندگی، دودی کردن شیشه ها به اندازه ای که راننده و سرنشینان را غیر قابل تشخیص کند، تخلف به حساب آمده و برای آن جریمه هایی در نظر گرفته شده است و در صورت مشاهده این تخلف در جاده‌ها و مراکز استان برای فرد خاطی جریمه‌ای به مبلغ 50 هزار تومان صادر خواهد شد، در سایر شهرها نیز 30 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

 

برهمین اساس، هیچ یک از خودروهای تولید داخلی با شیشه‌های دودی تولید نمی‌شوند اما برخی از اتومبیل‌های وارداتی گاه به شیشه‌های فتوکرومیک مجهز هستند و براساس ضوابط تعیین شده این نوع از شیشه‌ها مغایرتی با قانون نداشته و جریمه‌ای برای آنها صادر نمی‌شود.

 

اما به گفته پلیس، چنان‌چه اشخاصی بنا بر مجوزهای پزشکی نیاز به استفاده از شیشه‌های دودی داشته باشند، باید میزان غلطت و کدر بودن آن را در کمیسیون‌های فنی و پزشکی پلیس راهور تعیین کنند، به همین جهت با مراجع مربوطه مکاتبات لازم صورت گرفته و اشخاصی که مجوزهای لازم را دارند می‌توانند با هماهنگی نسبت به دودی کردن شیشه‌های خود تا حدود تعیین شده اقدام کنند.

 

با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید چاره دیگری در دودی کردن شیشه خودروها اندیشید و مانع از آن شد تا، سرمایه مردم و کشور به این منظور تلف شده و فن‌آوری در این زمینه نیز در تولید خودرو مورد توجه قرار نگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.