| کد خبر: 133382 |

رونق بازار خودرو در فضای مجازی

زمانی در سطح شهر شاهد مغازه‌های لوکس و بزرگی بودیم که انواع خودروها (صفرکیلومتر و دست‌دوم) در آن خودنمایی می‌کرد.

تین نیوز

تعداد زیاد این خودروها به گونه ای بود که نمایشگاه داران را وادار می کرد تا تعداد از آنها را در پیاده روها پارک کنند و البته این امر به زیبایی ظاهری شهر آسیب بسیاری وارد می کرد. اما مدتی است که نمایشگاه ها دیگر رونق پیشین را ندارند و تنها دو یا ۳ خودرو و بیشتر دست دوم، نمایشگاه داران را مشغول کرده است زیرا خودروهای داخلی از سوی نمایندگی های خودروسازان و خودروهای وارداتی نیز از سوی نمایندگی های واردکنندگان خرید و فروش می شوند.

نمایشگاه های پایان هفته عبدل آباد و... که از سوی شهرداری در پارکینگ های بزرگ برگزار می شود نیز خود بازاری از خودروهای دست دوم با تنوع مدل و رنگ است که خریداران بیشتر ترجیح می دهند خرید خود را از این بازارهای پایان هفته ای داشته باشند.حال پرسش این است چه لزومی به وجود مغازه های خالی است که تنها عرضه کننده تعداد بسیار محدودی از خودروهای نو یا کارکرده هستند. از این رو گسترش صنعت به سراغ اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در دو استان کشور رفت و برنامه های این اتحادیه ها را برای رفع این چالش جویا شد.

خودرو دست دوم و ارزش افزوده

غلامحسین قاسمیان، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران درباره رفع مشکل رکود نمایشگاه داران گفت: بازار خودرو نمایشگاه داران همچنان در وضعیت رکود به سر می برد زیرا خودروسازان، به وسیله نمایندگی های در حال خرید و فروش هستند و واردکنندگان نیز در فروشگاه ها خودروهای وارداتی را معامله می کنند و تنها خودروهای کارکرده باقی می ماند که این دست از خودروها نیز به وسیله آگهی های روزنامه ها و سایت های فعال در این زمینه و... خرید و فروش می شود. امروز در عمل با به وجود آمدن چنین شرایطی، خرید و فروشی در نمایشگاه ها اتفاق نمی افتد. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه صنف نمایشگاه داران با چنین فضایی روبه رو است این پرسش مطرح می شود که اتحادیه ها برای برون رفت از این شرایط چه برنامه هایی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: فردی که ۳۰ تا ۴۰سال حرفه نمایشگاه داری دارد با جمع آوری نمایشگاه باید دنبال چه حرفه دیگری باشد؟ در سطح تهران بیش از یک هزار نمایشگاه دار مجوز فعالیت دارند که آمار کمی نیست و در هر یک از آنها چند نیروی انسانی در حال کار هستند. او افزود: امروز ضمن آنکه این صنف با رکود مواجه است اداره دارایی علاوه بر مالیات، ارزش افزوده نیز از نمایشگاه داران طلب می کند که مشکلات را دوچندان کرده است. این فعال بازار همچنین اشاره کرد: در سال جدید حدود یکصد نمایشگاه خودرو در تهران به دلیل پرداخت ارزش افزوده در شرایطی که بازار کساد است تعطیل شده اند.

پرسش این است چرا نمایشگاه دار برای فروش یک خودروی کارکرده باید ارزش افزوده بپردازد؟ بنابراین علاوه بر کسادی بازار چنین مشکلاتی نیز صنف نمایشگاه داران را تهدید می کند. در چنین شرایطی قاسمیان به برنامه ساماندهی نمایشگاه داران بدون مجوز اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی نمایشگاه خودرو در سطح تهران بدون پروانه کسب وکار در حال فعالیت هستند که اتحادیه در حال ساماندهی آنهاست.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: اتحادیه برای برون رفت از این چالش در حال تلاش بوده اما ضروری است دولت نیز از این صنف حمایت کند و در گرفتن مالیات و ارزش افزوده تجدیدنظر کند. قاسمیان درنهایت گفت: امروز شکایت ها به اتحادیه درباره خرید و فروش خودرو در فضای مجازی زیاد شده که اتحادیه بارها به خریداران اعلام کرده است باید خودروی موردنظر خود را از نمایشگاه های معتبر و دارای پروانه کسب خریداری کنند.

فضای مجازی و افزایش تخلفات

محمد افرند، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ارومیه در ادامه درباره وضعیت نمایشگاه داران استان آذربایجان غربی  گفت: شرایط نمایشگاه داران ارومیه مانند سایر شهرها نامناسب و نامطلوب است. فضاهای مجازی و شبکه های تلگرامی و سایت های خرید و فروش خودرو باعث شده بازار نمایشگاه داران از بین برود.

همچنین با ایجاد نمایندگی های خودروسازان برای فروش خودروها، این بستر نیز در عمل برای نمایشگاه داران از بین رفته است. وی افزود: امروز شاهد نابسامانی در حوزه بازار خودرو هستیم که این کالاها در کارواش ها و تعمیرگاه ها نیز خریدوفروش می شوند. امروز که نمایندگی ها باید خودروهای صفر را به فروش برسانند خودروهای دست دوم معامله می کنند. این فعال بازار خودرو اظهار کرد: البته در نمایندگی ها این گونه بیان نمی شود که خودروهای دست دوم به فروش می رسد بلکه اعلام می کنند بسته می خرند که می تواند دو دستگاه پراید، دو دستگاه سمند، ۴ پیکان وانت و...

باشد و با راهکارهایی که خود در اینگونه موارد دارند خودروهای دست دوم را در بسته خریداری می کنند و در نمایندگی ها به فروش می رسانند که این وضعیت لطمه بزرگی به صنف نمایشگاه داران زده است. وی اعلام کرد: درگذشته اینگونه بود که فرد متقاضی برای خرید خودرویی هزینه را به حساب خودروساز واریز و در زمان مقرر خودروی موردنظر خود را دریافت می کرد. درحالی که امروز روی شیشه نمایندگی ها نوشته شده با شرایط مشتری اما پرسش این است که چگونه با شرایط مشتری خودروها به فروش می رسد.

افرند در ادامه گلایه ها اذعان کرد: بارها مشکلات و چالش های این صنف به مدیران و متصدیان بالادستی گوشزد شده و شرایط به گونه ای است که بسیاری تعطیل کرده اند.او ادامه داد: در اخبار اعلام می شود سالانه ۱۲هزار خودرو در کشور پلاک می شود که از این تعداد حتی ۳۰درصد در داخل نمایشگاه های خودرو معامله نمی شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ارومیه عنوان کرد: با چنین بازار راکدی اداره دارایی همچنان مالیات خود را طلب می کند و این وضعیت بسیاری از نمایشگاه داران را به ورشکستی کشانده است.

بازار خودرو برای نمایشگاه داران به گونه ای است که نمی توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند. با توجه به توضیح های ارائه شده از سوی اتحادیه ها برنامه آنها برای ساماندهی چنین وضعیتی چیست؟ افرند در پاسخ به این پرسش نیز گفت: اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ارومیه بارها اعتراض خود را از این وضعیت اعلام کرده است. نشستی با حضور نمایندگی ها تشکیل داده و مشکلات را با آنها مطرح کرد، به نمایندگان مالیات و دارایی بارها اعلام شد بازار دارای رکود سنگینی است اما کسی به سخنان ما گوش نمی دهد.

فعالیت ها در این صنف با شرایطی که به وجود آمده به صفر رسیده است. دلال های فعال در شبکه های مجازی، مردم را متوجه خود کرده اند درحالی که خریداران پس از خرید از این طریق با مشکلات زیادی روبه رو می شوند درنتیجه این فضا زمینه تخلف را افزایش داده است. افراد شماره ای می دهند و پس از فروش خودرو شماره را از بین می برند و خریداران در صورت برخورد با مشکل، کاری از پیش نخواهند برد. او گفت: درحالی که اگر فرد خودرویی را از نمایشگاه دار خریداری کند فروشنده را می شناسد و در صورت برخورد با مشکل به راحتی می تواند مشکل خود را پیگیری کند و به نتیجه برسد.

افرند در پاسخ به این پرسش که آیا باوجود چنین وضعیتی اتحادیه همچنان جواز کسب به افراد می دهد، گفت: تقاضا وجود ندارد بلکه ابطال پرونده زیاد شده است. امروز ارومیه حدود ۴۵۰ نمایشگاه خودرو دارد که آنها نیز با مشکلاتی چون مالیات، ارزش افزوده، عوارض و... روبه رو هستند.

منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.