| کد خبر: 130536 |

برجام خودروسازی را نجات داد

تین نیوز

محبی نژاد با تشریح وضعیت قطعه سازان مهم‌ترین ضربه به این صنعت را تصمیم های خلق الساعه ای دانست که در دولت قبل برای تعرفه واردات کالا گرفته شد.

 

به گزارش ایلنا، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص وضعیت قطعه‌سازان گفت: امروز وضعیت فعالان این صنف در حال پیشرفت است و گره‌هایی که پیش از این بوده به تدریج در حال باز شدن است اما هنوز برای رسیدن به سند چشم‌انداز در حوزه خودرو فاصله زیادی داریم و نتوانستیم به روند تولید سال 90 برسیم.

 

آرش محبی‌نژاد ادامه داد: سال 92 تیراژ تولید قطعات یدکی و خودرو به کف خود رسید و از برنامه تولید که تولید سه میلیون دستگا ه خودرو تا سال1404 بود به 750 هزار دستگاه رسیدیم. در حالی که که دو سال پیش از آن  یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شد و به جرئت می‌توان سال 92  را سال سکته ناقص صنعت خودرو نامگذاری کرد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت صنعت و سازمان گسترش صنایع انجام داد قطار تولید قطعات در سال 93 دوباره بر روی ریل بازگشت و شاهد تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته بودیم.

 

محبی‌نژاد تصریح کرد: بر اثر رکود سال‌های 90 تا 92 ، 60 درصد واحدهای قطعه‌سازی ورشکسته ، تعطیل و تعلیق شده بودند اما امروز بخشی از آنها به زنجیره تولید بازگشته‌اند که البته مهم‌ترین دلیل آن برجام بوده است. در واقع برجام صنعت خودروسازی را نجات داد. توافق هسته‌ای و حضور شرکت‌های خودروساز در ایران و رونق دوباره بازار خودرو این صنعت را فعال کرد. ضمن آنکه شروط چهارگانه وزارت صنایع برای خودروسازان خارجی چارچوب خوبی را برای حمایت از قطعه‌سازی داخلی تبیین کرده است.

 

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ضربه را به صنعت قطعه‌سازی را تصمیم‌های خلق‌الساعه‌ زد در سال 90 مدیران وقت تصمیم‌گرفتند تعرفه کالاها را 50 درصد کاهش دهند و همین سبب شد که به تولید داخلی ضربه شدیدی وارد شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.