| کد خبر: 127704 |

آشنایی با فناوری جهانی با حضور بزرگان صنعت خودرو

تین‌نیوز| ساسان دشتستانی*: فناوری صنعت خودرو ایران اکنون و با وجود فعالیت چند ساله باز هم عقب‌تر از آن چیزی است که امروز در اروپا وجود دارد.

اجباری شدن استاندارد یورو۴ برای خودروهای ایرانی در حالی از امسال اجباری شده که اروپایی‌ها هم‌اکنون به استاندارد یورو۶ و بالاتر از آن می‌اندیشند. ازاین‌رو شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همایش‌هایی همانند SAE می‌تواند از برخی جهت‌ها مفید بوده و دستاوردهایی برای ایران به همراه داشته باشد. سطح آلایندگی خودروها در ایران از مسائل مهمی است که می‌توان با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی از فناوری‌های تازه جهانی آن آگاه شد زیرا خودروسازی ایران در این زمینه‌ها نیاز به آگاهی‌هایی بیشتر از آنچه اکنون موجود است، دارد. در این زمینه خودروسازی در کشور دانش کمی دارد و از کمبود فناوری‌های لازم رنج می‌برد، از این‌رو این روند نخستین حسن شرکت در رویدادهای بین‌المللی است. ظاهر یک خودرو و امکانات آن امری سلیقه‌ای است که می‌توان گفت از این نظر شرکت در این نمایشگاه‌ها بیشتر جنبه تفریحی دارد تا علمی. هم‌اکنون ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز بزرگی هستند که در ایران مشغول فعالیت و تولید هستند و می‌توانند چه در بحث ساخت و چه خرید تجهیزات با مراکز آزمایش تجهیزات خودرو در جهان ارتباط بگیرند و از آنجا که این نوع آزمایش‌ها گران‌قیمت هستند، می‌تواند دستاورد خوبی برای خودروسازان ایرانی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر آشنایی با فناوری‌های جدید دیگر، دستاورد شرکت در رویدادهای بین‌المللی است. برای نمونه فناوری هندلینگ خودرو تنها مربوط به موتور یا گیربکس نیست. می‌توان فناوری‌های مربوط به آینه یا کروز کنترل یا حتی ایمنی خودرو را نیز در این رویدادها دید اما آنچه مهم‌تر به نظر می‌رسد، مسئله فناوری آلایندگی است که کشور درگیری زیادی با آن دارد و می‌توان با شرکت در این رویدادها به راهکارهای ارزان رسید و از تجربه‌های جهانی استفاده کرد. همچنین می‌توان با خارجی‌ها در این زمینه مذاکره داشت و در تیراژ بالا از فناوری‌های مربوط به کاهش آلایندگی آنها استفاده کرد. خودرو در ایران همچنان یک کالای سرمایه‌ای به‌شمار می‌رود و مصرفی نیست. در نتیجه نمی‌توان از فناوری‌های گران‌قیمت برای تولید آن استفاده کرد. بنابراین اگر راه‌های ارزان‌تری در رویدادهای بین‌المللی پیدا شود، برای خودروسازان ایرانی مفید خواهد بود. هدف ایرانی‌ها از شرکت در این رویدادها باید یادگیری از تجربیات جهانی باشد. زمانی در ایران موتور ملی ساخته شد و تا ۱۰ سال به نمایشگاه‌های گوناگون برده می‌شد. این موتور شاید سال نخست برای بازدیدکنندگان آن جذاب بود اما بعد از ۱۰ سال این موتور روزآمد نیست و تاثیر منفی روی خودروسازی ایران دارد. اما صاحبان صنعت خودرو در جهان به‌طور پیوسته در حال ایجاد تغییر و تحول در فناوری‌های خود هستند و مواد و قطعات را همواره بهبود می‌بخشند. از این نظر دستکم مشاهده پیشرفت دیگران مفید است زیرا به‌طور طبیعی راه دیگری وجود ندارد چراکه افراد به‌دلیل هزینه‌های بالا نمی‌توانند به تعداد زیاد به دانشگاه‌های خارجی رفته و تحصیل کنند یا به ماموریت آموزشی فرستاده شوند. پس نمایشگاه می‌تواند برای چند اهل فنی که در آن شرکت می‌کنند مفید باشد. آنها می‌توانند به نمایشگاه رفته و در بازگشت تجریبات خود را منتقل کرده و مذاکره با خارجی‌ها را انجام دهند.
*کارشناس صنعت خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.