| کد خبر: 127651 |

رئیس انجمن صنفی معاینه‌فنی کشور:

◄ معاینه‌فنی؛ یک گام به جلو یا چند گام به عقب

تین‌نیوز| عباس مجیدی‌نژاد: در چند هفته گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی ماده 6 لایحه هوای پاک به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.
 
لایحه هوای پاک یک سال است که در نوبت تصویب بود و در اصطلاح خاک می‌خورد، پنداری همین بازه‌زمانی عاملی بوده که مواد اساسی این لایحه را به باد فراموشی سپرده شود.
 
سیدهادی بهادری در مصاحبه با پایگاه تین‌نیوز کاهش یک ساله مدت زمان معاینه‌فنی خودرو را یک غنیمت دانسته
 و گفته: «نمایندگان محترم با در نظر گرفتن بسیاری از موارد چنین مصوبه ای را مورد تایید قرار دادند، با توجه به سیستم احتراق خودروهایی که داخل کشور تولید می‌شوند چنین اتفاقاتی را باید به فال نیک گرفت».
 

اگرسیستم‌های خودرو کشور دچار کمبود و نقصان هستند باید اول آن سیستم را ترمیم و کنترل کرد و پس آنگه به زمان‌بندی کارشناسان در زمینه معاینه‌فنی مبادرت کرد و آن‌را منطبق با استانداردها تعیین کرد نه این‌که به علت عدم توانمندی و کارایی لازم خودروسازان صورت مسله را پاک کرد، به راستی این بهتر ین نوع حل مسله است!

در صورتیکه در ماده 5 همین مصوبه گارانتی خودروها دو سال و یا چهل هزار کیلومتر به تصویب رسید، در این دو سال خلاء زمانی خودروها در کجا مورد کنترل و بازرسی قرار می‌گیرند؟ و یا با در نظر گرفتن چه مواردی این مصوبه به تصویب رسید آیا از جان شهروند مهم‌تر چه چیزی می‌تواند باشد؟
 
نکته اساسی در این مورد که نباید آن‌را از نظر دور داشت این‌که، در یکی از شاخص‌های که در مورد به تصویب نرسیدن معاینه‌فنی در بخش خودروهای سبک عدم برخورد مسئولانه سازمان شهرداری در این امر است، عدم حضور فعال در جلسات کمیسیون کشاورزی برای این لایحه و ارائه آماری نادرست و توهم برانگیز و بحث ازدیاد مراکز بر اساس کمبود مراکز موجود، می‌توان گفت، تمامی این عوامل خود بر رای نمایندگان در این  مصوبه اثرگذار بوده است.

‌البته انجمن صنفی معاینه‌فنی خودروهای کشور، این مصوبه را شکستی برای مراکز معاینه‌فنی نمی‌داند، شکست مراکز معاینه‌فنی در عمل دستورالعمل ماده 3 در مورد نحوه اجرای مراکز معاینه‌فنی خودرو بود که در آن یک طرح ملی به یک طرح محلی و به تبع آن با افکار کوته نظرانه به یک منجلاب تبدیل شده و آینده شغلی این صنف را به ورطه نابودی کشیده است، نگاه شهرداری‌ها به مراکز معاینه‌فنی یک نگاه انتفاعی است و همین امر باعث دور شدن از اهداف این طرح ملی شده است.

به درستی باید همین امر را اختلاف اساسی بین مراکز معاینه‌فنی خودرو سنگین و سبک دانست زیرا، در بخش معاینه‌فنی خودرو سنگین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پی انتفاع از این سیستم نبوده و با طرح یک سیستم جامع کشوری بسیاری از معضلات موجود را مرتفع کرده است.
 
البته ما منکر کمبودها و نواقص در مراکز سنگین نیستیم اما حرکت در سازمان راهداری و حمل‌ونقل و مراکزمعاینه‌فنی سنگین به سوی اعتلای مراکز بوده و درجهت رفع نواقص گام برداشته می‌شود این در صورتی است که در بخش خودروهای سبک به علت مشکلات ساختاری و عدم تمرکز و استقلال رای در شهرداری‌ها طرح ملی در این سیستم را به افکار و نظرات شخصی در شهرداری شهرها معطوف شده و در انجا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، به همین دلیل بایست سنگین را «سنگین» و سبک را واقعا «سبک» دانست.
دراین مصوبه، بخش معاینه‌فنی سنگین به تمامی اهداف خود رسیده و توانسته گامی شایسته و بایسته در این سیستم برداشته باشد.

آورنده خبرعنوان کرده که: «در این میان بیش از هر سازمان یا ارگان، ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران به دنبال کاهش مدت زمان معاینه فنی از 5 به 2 سال بوده» است که باید گفت، این انجمن صنفی برای ستاد مدیریت معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران احترام خاصی قائل است زیرا، با تمام توان خود در جلسات کمیسیون کشاوزی برای بررسی لایحه هوای پاک حضور جدی داشته و در طی یک‌سال گذشته در تمامی مقالات و مکاتبات با سازمان‌های ذیربط رایزنی لازم را به انجام رسانده است لذا، جا دارد تشکر ویژه‌ای در این‌باره از مدیریت این بخش به عمل آید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.