| کد خبر: 127516 |

راه نجات صنعت خودرو در ایجاد رقابت است

تین‌نیوز| کارشناس صنعت خودرو گفت : رقابتی و صادراتی شدن راهبرد نجات صنعت خودرو از انحصار است.
 
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، میلاد بیگی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: تعرفه اعمال شده برای خودروهای وارداتی باعث به وجود آمدن بازاری انحصاری برای خودروسازان داخلی شده است.

او ادامه داد : در کشورمان بازار خودروهای با قیمت زیر 30 میلیون تومان، بازار در اختیار خودروسازی سایپا است و عمده بازار 30 تا 50 میلیون تومان هم در اختیار خودروسازی ایران خودرو است و عملا یک فضای خالی برای خودروهای 50 تا 90 میلیون تومان وجود دارد و همین موضوع زمینه حضور خودروهای چینی را برای به دست گرفتن بازار خودرو فراهم کرده است. 

این کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دوم در خصوص انحصاری بودن بازار خودرو مربوط به مدیریت دولتی در خودروسازان داخلی است که تعداد زیادی از شرکت های زیر مجموعه ذیل این شرکت خودروساز قرار گرفته اند.

بیگی افزود: تعرفه هایی که برای خودروهای واردتی در نظر گرفته می شوند با توجه به شرایط مناسب برای بهبود فضای کسب و کار بسیار زیاد است و علاوه بر این تعرفه ها هزینه های دیگری هم از وارد کنندگان دریافت می شود.

این کارشناس با اشاره به رقابتی نبودن خودروسازی در کشورمان گفت: وقتی ما خودروهای تولید داخل را به کشورهایی مانند سوریه و عراق صادر می کنیم می توانیم در مورد قابلیت رقابتی بودن یا نبودن محصولاتمان بگوئیم که ما توان رقابت با بازار های خارجی را نداریم.

بیگی افزود: عمده خودروهایی که در کشور ما توسط خودروسازان داخلی مونتاژ می شوند، بعد از رنگ خودرو، مونتاژ قطعات و نصب شیشه به 20 درصد تولید می رسند و می توانند از ارز مبادله ای استفاده کنند و این موضوع در مورد خودروی پژو که در ابتدا قرار بود 40 درصد تولید آن در داخل انجام شود و در نهایت به 20 درصد رسید و مشخص نیست در پایان 5 سال چه میزان از تولید در داخل انجام می شود؟

او گفت: برای حمایت از قطعه سازان باید به تعهدات داده شد عمل کرد و وفادار بود و قیمت گذاری خودروها با مکانیزمی تحت عنوان اینکه هر خودرویی که به میزان 5 درصدی تولید رسید با قیمت میانگین صادراتی به مصرف کنندگان داخلی فروخته شود.
 
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازن دیگر مهمان برنامه گفت: من اصل شورای رقابت را قبول ندارم. در سال 80 تولید کنندگان ما 7 عدد بودند و اکنون به 17 تولید کننده افزایش پیدا کرده اند. نعمت بخش تعداد مدل خودرو در سال 80 را 28 نوع مدل معرفی کرد و گفت: شرکت های خودرو ساز با سنجش قیمت و کشش بازار سعی در افزایش قیمت و کسب سود می کند.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: افزایش قیمت بیش از 1 یا 2 درصد قیمت خودرو را با توجه به افزایش هزینه ها و منابع و مواد اولیه با افزایش تولید سرشکن می کنیم. او افزود: موقعی که شورای رقابت تشکیل شد قرار بر هر سه ماه یکبار افزایش قیمت اعلام شد و به شش ماه تغییر کرد و بیشتر شد.

نعمت بخش گرانی خودرو در سال گذشته را ناشی از افزایش ورق های مختلف فولاد و کلیه مواد اولیه ماشین سازی دانست و افزود: در سال گذشته با 1میلیون و 650 هزار خودرو، تولید داشتیم اما امروزه با کم شدن تولید، هیچ نیروییهم اخراج نکرده ایم.

او با اشاره به تعرفه دو برابری واردات خودرو در برخی از کشورها و حمایت از تعرفه 40 درصد داخلی گفت: این تعرفه 40 درصد بخاطر اختلاف نرخ بهره و فضای کسب و کار است. او گفت: بالا بودن تولید دو خوردو ساز اصلی سایپا و ایران خودرو باعث شده این دو شرکت تعیین کننده قیمت باشند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: در عراق کسی با فشار اسلحه از ما خودروی 5 هزار و 500 ( حدود 20 میلیون تومان )دلار خریداری نمی کند. وی صادرات را برای تولید کننده سود آور دانست و گفت: صادرات خودرو برای تولید کننده هزینه کمتری دارد تا اینکه 2 تا 3 درصد هزینه شماره گذاری و بیمه پرداخت کند. در بازار گذشته سوریه نیز ما با شرکت های چینی رقابت می کردیم.

احمد نعمت بخش اعلام کرد: بزودی پژو 2008 به بازار می آید اما باید قدرت صادرات دارد.
وی گفت: یک خودرو 86 درصدش قطعه است.

او گفت: ساختار قطعه سازان داخلی باید اصلاح شود و شرکت های داخلی تولید قطعات با کیفیت نمی کند.
 
فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنعت در مجلس در ارتباط تلفنی گفت: اگر شرایط رقابت باشد نیازی به قیمت گذاری نداریم اما در بازار رقابتی در بازار خودرو نیستیم.

وی افزود: بازار خودرو فعلا انحصاری و در شرایط آشفته بازار است. روشی که شورای رقابت برای قیمت گذاری انتخاب کرده است، درست نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنعت در مجلس در ادامه افزود: با توجه به اینکه در بازار خودرو رقابتی نیستیم، بازار سرمایه برای قیمت گذاری حیات خلوتی شده است برای بازار خودرو.

احمدی گفت: نجات تولید ما در صادرات است. اگر برای 80 میلیون خودرو تولید کنیم همین وضعیت است اما اگر برای بالای یک میلیارد خودرو تولید شود فضا صادرات محور می شود و بازار خودرو و بازار تولید رونق می گیرد. وی گفت: امسال نیز رهبر انقلاب اعلام کردند حمایت از تولید باشد اما اگر حمایت از تولید مد نظر نباشد تولید از بین خواهد رفت.

نایب رییس کمیسیون صنعت در مجلس گفت: صادرات به سوریه و عراق جز آمار صادرات ما نیست اگر در بازارهای دیگر مثل ترکیه و امارات و دیگر کشورها توانستیم خودرو صادر کنیم درست است. وقتی خودروسازان توسط دولت اداره می شود مشکلات بیشتر است. محدودیت های خودروسازان را مردم ایجاد نکرده اند مردم حق شان این است که خودروی خوب و استاندارد البته داخلی سوار شوند.

او افزود: به نظر می آید حتی در قیمت گذاری نیز تعرفه تعریف می شود اما بهتر است فروش بر اساس قیمت تمام شده باشد. خودروساز اگر می خواهد سود کند سود او در بهره وری است.

احمدی گفت: خودروساز ما برای واردات از ارز آزاد استفاده نمی کند بلکه هنوز دولت ارز مبادله ای می دهد، در تعرفه ها نیز از خودروساز حمایت می شود.
وی افزود: آقای نعمت زاده گفته است که همه خودروسازان داخلی برای واردات خودر از ارز مبادله ای استفاده می کنند بنابراین می بینیم که هنوز برای واردات از ارز مبادله ای استفاده می شود.

احمدی گفت: بخش عمده سرمایه ما در خودروسازی همان قطعه سازان هستند. هربار هم که نتوانستیم تصمیم درست بگیریم فشاری بوده که به قطعه ساز وارد شده است،این واقعیتی است که سالها دیده شده است اما در تمام فرایند تولید قطعه، نماینده قطعه ساز حضور ندارد و مکانیزم کنترلی نداریم. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.