| کد خبر: 126553 |

ضمانت سبز برای خودرو

تین‌نیوز| تمامی خودروسازان داخلی و خارجی مکلف به ارایه گارانتی ٢ ساله استاندارد آلایندگی شدند ١٧‌سال است یک نوع پژو ٢ ٦ را تولید کرده و با قیمت گزاف می‌فروشیم کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «شهروند»: گام اول رسیدن به هوای پاک، بازنگری خط تولید خودرو است
 
به گزارش شهروند، عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی موظف شدند؛ ٢‌سال ضمانتنامه استاندارد آلایندگی صادر کنند. دیروز نمایندگان مجلس درجریان رسیدگی به جزییات لایحه هوای پاک تمامی خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی را مکلف کردند تا حداقل دو‌سال تمام نسبت به گارانتی خودروهای مشتریان خود اقدام کنند.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که گفته می‌شود؛ از ١٧‌میلیون دستگاه خودرویی که درخیابان‌های کشور تردد می‌کنند، بین یک تا چهار‌میلیون خودرو فرسوده است و خودروهای فرسوده بنا به روایت‌های مختلف متهم هستند به این‌که ٣ تا ٨ ‌درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند. با این وجود، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید: شمار خودروهای فرسوده در ایران خیلی بیشتر از ارقام گفته شده است، زیرا در ایران‌خودروها پس از ٢٥‌سال از رده خارج می‌شوند، این درشرایطی است که درسایر کشورهای جهان عمر مفیدی که برای خودروها درنظر می‌گیرند، حدود ١ ‌سال است.

زاوه البته تأکید می‌کند: تعیین گارانتی برای خودروهای دست اول که معمولا میزان آلایندگی پایینی هم دارند، قبل از این هم درمجلس مطرح شده و حتی تا ٥‌سال گارانتی برای خودروهای وارداتی درنظر گرفته شده بود. با این حال، مجلسی‌ها دیروز دوباره درماده‌ای از لایحه هوای پاک تمامی خودورسازهای داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی را مکلف کردند؛ خودروهای مشتریان خود را تا حداقل دو‌سال تمام یا ۴۰‌هزارکیلومتر (هرکدام زودتر محقق شود) ضمانت (گارانتی) کامل کنند که استانداردهای انتشار آلایندگی دراین خودروها رعایت شده است. مصوبه‌ای که به نظر می‌رسد، نمی‌تواند تأثیر چندانی درکاهش آلایندگی هوا و افزایش کیفیت خودروهای عرضه‌شده در ایران داشته باشد.

مصوبه تازه مجلس چه می‌گوید؟
براساس این مصوبه مجلس که با ۱۴۷ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر به تصویب رسید، کلیه قطعات، لوازم و تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، هشداردهنده و تعویضی متعلق به خودروها که وظیفه کنترل انتشار آلاینده‌های خودرو را برعهده دارند، طی مدت ٢‌سال مشمول ضمانت کامل شده و درصورت خرابی هزینه اصلاح، تعمیر، تنظیم و تعویض قطعه به ‌صورت رایگان، حسب مورد برعهده خودروساز داخلی یا نمایندگی خودروساز خارجی قرار دارد. براساس تبصره ذیل این ماده واردکنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی مکلف شدند؛ علاوه بر رعایت حداقل ضمانت مندرج دراین ماده، سایر خدمات و ضمانت‌های مازاد شرکت سازنده را نسبت به بهره‌برداران داخلی اعمال کنند.

شرکت‌های مادرخارجی نمی‌توانند به ایران گارانتی بدهند
وقتی صحبت از گارانتی خودروی خارجی می‌شود، نخستین سوالی که ممکن است به ذهن هرکسی برسد، این است که آیا خودروهای خارجی امکان ارایه گارانتی به خریداران ایرانی دارند؟ فربد زاوه می‌گوید: گارانتی‌دادن به ایران معنی ندارد. این کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید می‌کند که گارانتی خودرو در تجارت بین‌الملل شبیه بیمه بدنه است و از آنجایی که شرکت‌های مادر خارجی امکان ارایه‌دادن گارانتی به کاربر ایرانی را ندارند، این وظیفه را مجلس به دوش توزیع‌کننده گذاشته است. بنابر قانون توزیع‌کننده موظف است که با دریافت ٣‌درصد از مبلغ قرارداد، خودروی وارداتی خود را کاملا گارانتی کند.

خودروهای فرسوده ما کمتر شدند
درحالی ‌که چیزی حدود ١٧‌میلیون خودرو درکشور وجود دارد، فربد زاوه می‌گوید: تنها چیزی بین یک تا ٢میلیون‌شان را می‌توان مطابق تعریف‌ها و استانداردهای داخلی فرسوده حساب کرد. او به «شهروند» توضیح می‌دهد: تعریف ما از خودروی فرسوده این است که تاکسی‌ها بعد از ١ ‌سال و خودروهای شخصی عمومی بعد از ٢٥‌سال از رده خارج می‌شوند و در واقع برای خودروها بیش از حد توانشان «عمر مفید» درنظر می‌گیریم. به گفته او، تردد این خودروها هم برای مردم بار مالی دارند هم برای کشور. درنهایت هم صدمات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کنند و همه این اما و اگرها درحالی است که درکشور ما حتی جایگزین مناسبی برای خودروهای فرسوده یا پیر وجود ندارد. توان اقتصادی مردم خیلی پایین‌تر از اختلاف‌ قیمت‌های فاحش بین خودروی نو و خودروی شخصی کهنه‌شان است.

در ١٧‌سال پیش جا مانده‌ایم
خودروهای تولیدی ما در ابتدای کار همیشه پتانسیل ٢ تا ٣ ستاره‌گرفتن، طبق استانداردهای کیفی اروپایی را دارند، اما بعد از مدتی از رده خارج می‌شوند، درحالی ‌که ما هنوز به تولیدشان ادامه می‌دهیم. زاوه ضمن اعلام این موضوع ادامه می‌دهد: وقتی ١٧‌سال پیش پژو٢ ٦ تولید شد، توانست بنا بر استانداردهای اروپایی ٣ ستاره بگیرد، اما تولیدکننده‌های ما ١٧‌سال است به تولید همان نوع پژو با همان اتاق و با همان کیفیت ادامه می‌دهند و این درحالی است که ٧-٦‌سال بعد از آن، نزدیک ٣بار این خودرو و استاندارد‌های اروپایی همزمان به‌روزرسانی شده‌اند و ما همچنان درجا می‌زنیم!

خط تولید را تحدید کنیم
کارآمدترین راه را، زاوه، کاهش عمر خط تولید دانسته و معتقد است؛ باید وقتی ١ ‌سال از تولید پلتفرم خودرویی گذشته، از رده تولید خارج شود. او می‌گوید: موسسه استاندارد پیشتر چنین ابلاغیه را درباره ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی ارایه کرده و امیدواریم این مصوبه از‌سال ٩٧ اجرایی شده و دستی به سروروی تولید خودروی کشور بکشد. به نظر می‌رسد تا زمانی که معضل خط تولید‌های چندین‌ساله و توان پایین اقتصادی مردم حل نشود، این مصوبه‌ها در ایجاد یک هوای پاک یا جوان‌کردن ناوگان حمل‌ونقل شهری کشور تأثیر چشمگیری نخواهد داشت، حالا هرچقدر که جزییات آن درصحن علنی مجلس بررسی شود و نام «لایحه هوای پاک» را به دوش بکشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.