| کد خبر: 12079 |

ضرورت تولید خودروی برقی در کشور

تین نیوز | عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به تولید خودروی برقی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: تولید خودروهایی که سوخت آن از انرژی برق تامین می‌شود، از هر لحاظ به نفع کشور است.
 
سیدحسین ذوالانوار روز گذشته در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امروز غرب به‌دنبال راهکارهایی برای ترویج استفاده از خودروهای برقی است، گفت: شرایط کنونی کشور به لحاظ آلودگی هوا، مشکلاتی نظیر خارج شدن ریزش نزولات جوی از نظم قبلی و ... نشان‌دهنده اهمیت جایگزین کردن انرژی پاک به‌جای انرژی‌های فسیلی است.
 
ذوالانوار با تصریح اینکه امروز تمام مردم جهان به سمت کاهش وابستگی به سوخت فسیلی به‌واسطه کاهش ذخیره منابع نفتی و گازی و آلودگی‌های ناشی از آن، حرکت کرده‌اند، اضافه کرد: در کشور ما نیز وضعیت همین‌گونه است، نباید منابع طبیعی که میراث مشترکی برای امروز و آینده است را بیش از حد مصرف کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی از چاه‌های ما در روز 100 هزار بشکه نفت داشته و اکنون به چهار تا پنج هزار رسیده و با 10 برابر شدن چاه‌ها نسبت به ابتدای انقلاب، تولید نفت ما متعارف نبوده است.
 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار این موارد باید به امراض مختلف ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد که همین امر کشورهای صنعتی را بر آن داشته که سوخت فسیلی را هر چه بیشتر برای آینده ذخیره کنند.
 
ذوالانوار خاطرنشان کرد: همه شرکت‌های مشهور دنیا مشغول ساخت خودروی برقی شده‌اند و کار را به مرحله تجاری رسانده‌اند.
 
نماینده مردم شیراز گفت: رشد این خودرو در آمریکا در سال 2013 معادل 2.3 برابر سال 2012 بوده و در اروپا نیز به سرعت شاهد رشد استفاده از خودروی برقی حتی در کشورهای نفتی مانند نروژ هستیم.
 
وی افزود: دولت فعلی روزی هشت میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند که با روند توسعه خودروها یا باید این عدد بالا رود یا ظرفیت پالایشگاه‌ها را بالا ببریم.
 
ذوالانوار با بیان اینکه از یک سو ساخت پالایشگاه بالغ بر 1.8 میلیارد دلار هزینه دارد و از سویی توسعه پالایشگاه‌ها نیز بسیار هزینه‌بر است، اضافه کرد: با این اوصاف هر سال که تعداد خودروها افزایش می‌یابد واردات بنزین نیز افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به این که ارزش هشت میلیون لیتر واردات بنزین در سال بیش از دو میلیارد دلار است، تصریح کرد: درحال حاضر 40 درصد از 70 هزار مگاوات برق تولیدی ما بلامصرف است.
 
وی بیان کرد: از ساعات نیمه شب تا هشت صبح 40 درصد برق ما استفاده نمی‌شود و کاهش سرعت مولد برق نیز ممکن نیست.
 
ذوالانوار خاطرنشان کرد: شهرداری می‌تواند تاکسی‌هایی که درون شهر هستند را برقی کند و دستگاه‌های شارژکننده را به تدریج در اماکن مختلف قرار دهد.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست مشابه در مورد موتورسیکلت، یادآور شد: آلودگی موتورسیکلت به سبب بدسوز بودن از خودرو بسیار بالاتر است.
 
ذوالانوار خاطرنشان کرد: مناسب است که موتور خودروی برقی وارد شود تا ضمن کمک به حل مسئله آلودگی در مراحل بعد آن را تولید کنیم و از سویی بدنه‌های موجود در کارخانه‌های خودروسازی بلا استفاده نشود.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سالانه یک میلیون خودروی کشور را برقی کردیم برای این تعداد خودروی برقی دو درصد از 40 درصد برق مازاد کشور را باید مصرف کنیم.
 
ذوالانوار با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی برای 2014 خسارات سلامت و محیط زیست برای ایران را 12 میلیارد دلار تخمین زده است، افزود: با این اوصاف و با توجه به آلودگی‌های صوتی و آلودگی هوا و ... ناشی از خودروها، به دنبال مشاوره با برخی مراکز هستیم که بتوانیم خودروی برقی و موتور سیکلت برقی را در ایران باب کنیم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قیمت فعلی برق را با قیمت بنزین مقایسه کنیم درصورت تبدیل خودروی بنزینی به برقی با قیمت فعلی، باید یک دهم بنزین برای برق هزینه کنیم و به همین دلیل برقی شدن خودروها به نفع دولت، تولید‌کننده و مصرف کننده است.
 
ذوالانوار در بیان مزایای خودروهای برقی تاکید کرد: خودروهای برقی ساده‌تر بوده و موتور آن قطعات کمتر و خرابی کمتر دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.