| کد خبر: 118224 |

اثر آرام برجام روی صنعت خودرو

تین‌نیوز| مجموع تولید خودرو در 8ماهه ابتدای سال‌جاری رشد 36 درصدی را تجربه كرده است
 
برآوردهای مراکز پژوهشی نشان می‌دهد که تولید خودرو در سال جاری 25 درصد رشد خواهد داشت.
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیش از یک‌سال از اجرای برجام می‌گذرد و در حال حاضر این سوال برای بسیاری مطرح است که دستاوردهای آن در اقتصاد و صنعت کشور چه بوده است. در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که صنعت خودرو کشور، یکی از بخش‌های تاثیرپذیر از برجام بوده است.

آمار 8ماهه تولید خودرو نشان می‌دهد که تولید خودرو در سال‌جاری رشد چشمگیری داشته؛ به‌طوری كه تولید خودروهای سواری از حدود 554 هزار دستگاه به 760 هزار دستگاه در 8 ماهه اول سال 1395 رسیده است. به‌طور كلی مجموع تولید خودرو در 8ماهه ابتدای سال‌جاری رشد 36 درصدی را تجربه كرده است.

به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای اثر خود را به آرامی روی صنعت خودرو گذاشته است. برخی از تحلیلگران اقتصادی، افزایش تولید خودرو در ایران را به‌علت اثر مثبت برجام بر اقتصاد ایران می‌دانند.

در این میان، اعمال تحریم‌ها در سال 1391 تاثیر بسیار مخربی بر تولید این محصولات داشته است؛ به‌طوری كه تولید خودروهای سواری از یک میلیون و 421 هزار دستگاه در سال 1390 به 788 هزار دستگاه در سال 1391 كاهش یافته و این روند در سال 1392 نیز تداوم یافته است.


عملكرد 6ماهه 1395 سه شركت اصلی تولیدكننده خودرو (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) نشان‌دهنده رشد 19.6 درصدی تولید است. پیش‌بینی هر یك از شركت‌ها از تولید سال 1395 براساس گزارش‌های پیش‌بینی درآمد هر سهم براساس عملكرد 6ماهه شركت‌ها نشان می‌دهد این شركت‌ها مجموعا 22 درصد رشد برای تولید خودروهای سواری در سال 1395 پیش‌بینی می‌كنند.

برآوردهای مركز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تولید خودرو در سال جاری 25 درصد رشد خواهد داشت.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.