| کد خبر: 113738 |

موانع اصلی توسعه خودروسازی

تین‌نیوز| علی‌ خاکساری*: رئیس جمهور اخیرا اعلام کرده است تا پایان سال جاری اولین خودرو مشترک ایران و فرانسه که قرار است ۳۰ درصد آن صادراتی باشد، رونمایی می‌‎شود. به طور کلی باید اذعان کرد که تولید مشترک یا موظف کردن شرکت خارجی برای تولید در ایران همواره ناموفق بوده است. برای این مساله می‌توان دو دلیل را مطرح کرد.

ابتدا اینکه سال‌هاست طرف‌های ایرانی دو شرکت دولتی انحصاری هستند که مانع اصلی کشورمان برای توسعه صنعت خودرو وجود همین دو شرکت است؛ مدیریت نادرست و وابسته بودن به قطعه سازان خاص و اولویت قرار دادن منافع فردی و گروهی پیش از منافع ملی، این دو شرکت را به دو مشکل اصلی صنعت خودرو تبدیل کرده است. مساله دوم این است که ما در این سال‌ها به دنبال آن بودیم که صنعت خودرویمان را در انحصار فرانسوی‌ها قرار دهیم. تجربه نشان داده است که فرانسوی‌ها معمولا محصولات از رده خارج شده خودشان و محصولاتی را که دیگر در کشورشان تولید نمی‌شود به ایران می‌آورند و تولید می‌کنند. اگر قرار است روالی که تاکنون اینطور بوده ادامه داشته باشد، مطمئنا این طرح هم مانند طرح‌های وزرای صنعت دولت‌های گذشته شکست می‌خورد. باید گفت افراد و گروه‌هایی در صنعت خودرو و به ویژه قطعه‌سازی وجود دارند که منافع شخصی و گروهی خاص خود را دنبال می‌کنند و به هیچ عنوان منفعت جمعی شهروندان مورد نظرشان نیست.

در نتیجه اگر رئیس جمهور فعلی به دنبال این است که صنعت خودرو ایران متحول شود و خودروسازی ما بعد از دو یا سه دهه رکود و به هدر دادن منابع اقتصادی کشور تحول واقعی داشته باشد، دو راه دارد.اول آنکه صنعت خودروسازی کشور را از انحصار فرانسوی‌ها خارج کند؛ فرقی نمی‌کند کدام شرکت فرانسوی است؛ صنعت خودروی ایران باید از انحصار پژو، رنو، سیتروئن و سایر شرکت‌های فرانسوی خارج شود. دوم آنکه تولید داخل و عقد قراردادهای خودروسازی، چه به صورت مشترک یا به هر شکل دیگری را از انحصار دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی خارج کند. به طور کلی خودروسازان داخلی تا به امروز از اعتبار روسای جمهور کشورمان سوء‌‎استفاده کرده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت خودروسازان داخلی برای آنکه روسای جمهور را به سمت افتتاح محصولاتی که نه ملی هستند نه اقتصادی، ببرد، هر اقدامی انجام می‌دهند. اگر این دو اقدام صورت گیرد و اجازه داده شود خودروسازی بازار رقابتی خود را در کشور دنبال کند، می‌توانیم تحول در خودروسازی را شاهد باشیم.

به طور کلی عده‌ای در صنعت خودرو ایران منافعی دارند که نمی‌خواهند صنعت خودرو پیشگام باشد. همانطور که اشاره شد آنها قدرت لازم را هم دارند که تا امروز توانستند چنین خودروهایی را تولید کنند. در پسابرجام ما نیازمند تحولی اساسی در صنعت خودروسازی کشور هستیم. باید از این فرصت استفاده شود تا کیفیت محصولات بالا رفته و بتوانیم علاوه بر تامین بازار‌های داخلی، بازار‌های دیگر کشور ها را نیز فتح کنیم. در این میان در مشارکت با خارجی‌ها باید مساله بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی مد نظر قرار گیرد تا از این رهگذر صنعت خودرو از برجام منتفع شود.
* کارشناس خودرو

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.