دولت در قیمت گذاریها دخالت نکند
تین نیوز | به نقل از مسئولین خودرو ساز گرانی این روزهای بازار خوردو تقصیر خودرو سازان نیست بلکه مقصر اصلی بارار دلالان و واسطههایی است که این روزها از نبود نظارت قیمت در بازار سوءاستفاده میکنند.
از فعالین بازار خودرو در خصوص نوسانات قیمت خودرو در این روزهای سال میپرسم از قیمت خرید خودرو و قیمت فروش آن. یک فعال بازار خودرو که در یکی از نمایشگا ههای خودروی تهران فعالیت میکندر در پاسخ به سئوال خبرنگار ابتکار میگوید: قیمت خرید را نمیتوانیم ارائه دهیم اما قیمت فروش خودروی تیبا فول 93، 24 میلیون است و قیمت خودرو پارس 93 نیز به قیمت 35 میلیون و 400 طی دو هفته اخیر در بازار معامله شده است”.از او درخصوص نوسانات قیمت خودرو طی دو ماه گذشته میپرسم و او در پاسخ میگوید این روزها نوسانات بازار معمولی است قیمت خرید خودروی اقساطی با قیمت خرید خودروی نقدی
قاعدتا تفاوت قیمت خواهد داشت اما این تفاوت قیمت 100 یا 200 هزارتومان بیشتر نخواهد بود.پاسخ این فعال خودروی حاضر در نمایشگاه خودرو در حالی است که به نقل از خریداران در بسیاری موارد حتی قیمت ارائه خودرو بین دو بنگاه یا نمایشگاه بالا و پائین شهر نیز تفاوت قیمت فاحشی را نشان میدهد.
چه کسی با گرانفروشی خودرو برخورد میکند؟
به عبارتی در حالی که برخی فروشندگان خودرو در بازار آزاد قیمت این محصولات را در آستانه نوروز افزایش دادهاند مشخص نیست چه نهادی با این گرانفروشی برخورد خواهد کرد.به نقل از ایسنا قیمت تندر 90 در کارخانه حدود 35 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار آزاد حدود 37 میلیون تا 37 میلیون و 500 هزار تومان در حال خرید و فروش است و این درحالی است که برخی دفاتر فروش خودرو این محصول را با قیمت تا حدود 39 میلیون تومان نیز قیمت گذاری میکنند.گرانفروشی این فروشندگان درحالی است که پیش از ورود شورای رقابت به عرصه قیمتگذاری خودرو در اواخر سال 91، سازمان حمایت مصرفکنندگان و
تولیدکنندگان مسئول رسمی قیمتگذاری خودرو و مقابله با گرانفروشیهای این چنینی بود اما پس از آن و با ورود شورای رقابت نقش سازمان حمایت در این حوزه کمرنگ شد.در این زمینه یک فعال صنعت خودرو میگوید به دلیل بیشتر بودن عرضه خودروها نسبت به تقاضا در بازار آزاد دلیلی برای گرانی این محصولات وجود ندارد.مصطفی ممقانی با بیان اینکه بسیاری از این فروشندگان در اواسط سال 91 سودهای کلانی از ناحیه تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها کسب کردهاند، خاطرنشان میکند در آن زمان تقاضای خودرو در بازار صعودی و رو به بالا بود و دلالان و واسطهها نیز به طور روزانه قمیت این
محصولات را افزایش میدادند.این کارشناس صنعت خودرو اضافه میکند سازمانهای نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید با فروشندگانی که بی دلیل قیمتها را در بازار افزایش دادهاند برخورد کند.وی تصریح میکند پیش از این سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به طور دورهای آمار بازرسیهای این سازمان از سطح دفاتر و نمایندگیها فروش خودرو در سطح کشور و میزان کشف تخلفات و جرائم را منتشر میکرد اما در یک سال اخیر ارائه آمارهای این چنینی نیز کمرنگ شده است.
برخرید و فروش توسط مردم نمیتوان نظارتی داشت
محمد رضا نجفی منش دبیرانجمن سازندگان قطعات خودرو در پاسخ به این سئوال خبرنگار ابتکار در خصوص دلایل گرانی خودرو در بازار و این نابسامانی در قیمت خودرو در بازار طی روزهای اخیر و پایانی سال گفت: این نابسامانی قیمتها در بازار به دلیل فشاری است که به تولید کننده وارد شده تا خودرو را به قیمت ارزان تری به بازار ارائه دهد. به عنوان نمونه خودرویی با قیمت 35 میلیون از تولید کننده خریداری میشود و به قیمت 37 الی 39 میلیون در بازار خرید و فروش میشود این در حالی است که اگر دولت در قیمت گذاریها دخالت نمیکرد و قیمتها نیز در کنترل و نظارت تولید کننده بود نه کارخانه
ضرر کند و نه مصرف کننده.وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ابتکار که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده تا پیش از این متولی رسیدگی به این امر بود و با روند پیش رو و دخالت بخش شورای رقابت نظارت بر قیمت خرید و فروش خودروها نیز با چالش روبرو شده است گفت: سازمانهای نظارتی هرگز نمیتوانند به خرید مردم نظارت داشته باشند آنان صرفا بر کار تولید وقیمت گذاریهای صورت گرفته توسط کارخانه و واحد تولید نظارت دارند ادامه داد: اکنون در برهه ای هستیم که دولت به تولید کننده این فشار را آورده که به چه قیمتی باید خودروی تولید شده را به بازار عرصه کند و تولید کننده نیز
با ضرر خودرو را به بازار ارائه میدهد و این اختلاف قیمت نیز فقط به نفع دلال و بازار واسطه است. وی با اذعان به این مهم که نمی توان بر روی قیمتهای بنگاهها نظارتی داشت یادآور شد طی چند سال گذشته با تشکیل کمیسیونی در وزارت صنایع و معادن و با حضور تنی چند از تولید کنندگان خودرو، قیمت خودرو با توجه به حاشیه بازار تعیین می شد که شاید تفاوت قیمت بین تولید کننده وبازار در نهایت به 2 یا 3 درصد میرسید اما اکنون بدلیل اینکه قیمت گذار یها واقعی نیست تولید کننده بیشتر مضرر میشود.
کنترل بازار واسطه سیمان
محمد رضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در خاتمه یادآرو شد زمانی قیمت گذاری واقعی است که این قیمت گذاری توسط تولید کننده صورت بگیرد و درحال حاضر چون تولید کننده خودرو خودش در قیمت گذاریها نقشی ندارد از این روی قیمتها با اختلاف فاحشی روانه بازار میشود که فقط دلالان سود میکنند.وی در خاتمه به موضوع قیمت گذاریهای سیمان نیز اشاره کرد و یادآور شد، زمانی که در بازار سیمان تولید کننده مجبور به فروش سیمان با احتساب کیسه ای 500 تومان بود سیمان در بازار آزاد با قیمت 1000 تومان خرید و فروش میشد که سود تنها نصیب دلال میشد اما وقتی واحدها تولیدی خودش در
قیمت گذاری سهیم شد و سیمان با قیمت 9500 تومان به بازار ارائه شد دست دلال نیز کوتاه شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.