| کد خبر: 143581 |

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تشریح کرد:

افتتاح پروژه‌های راه روستایی خراسان شمالی در هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه هفته دولت هشت پروژه راه روستایی درشهرستان‌های مختلف این استان به بهره‌برداری می‌رسد از افتتاح 3000 واحد از 9000 واحد مسکن مهر باقی‌مانده استان تا پایان امسال خبر داد و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی خراسان شمالی در 25 محله مرکز استان و چهار محله شیروان متمرکزند.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه هفته دولت هشت پروژه راه روستایی درشهرستان‌های مختلف این استان به بهره‌برداری می‌رسد از افتتاح 3000 واحد از 9000 واحد مسکن مهر باقی‌مانده استان تا پایان امسال خبر داد و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی خراسان شمالی در 25 محله مرکز استان و چهار محله شیروان متمرکزند.

علیرضا مصطفی‌زاده بورا، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و درمعرفی مهمترین پروژه‌های راهسازی استان عنوان کرد: پروژه راه اصلی بجنورد- سنخواست به طول 90 کیلومتر از طرح‌های مهم راهسازی استان است که 15 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و از 75 کیلومتر باقی‌مانده سه قطعه اجرایی شده و یک قطعه هنوز معطل مانده است. برای تکمیل این پروژه 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی گفت: یکی از پروژه‌های در دست اقدام این اداره‌کل احداث کنارگذر جنوبی بجنورد است که درگام اول ساخت تقاطع غیر همسطح آن بر روی محور بجنورد- اسفراین انجام شده و به پیشرفت 50 درصدی رسیده است.

مصطفی‌زاده بورا افزود: پروژه مهم دیگر ساخت باند دوم بزگراه بجنورد- اسفراین به طول کلی 65 کیلومتر است که تاکنون هشت کیلومتر آن (شش کیلومتر از سمت بجنورد و دو کیلومتر از سمت اسفراین) به بهره‌برداری رسیده و 9 کیلومتر نیز مراحل ساخت را سپری می‌کند.

وی همچنین به انجام 60 درصد عملیات تعریض محور گرمه- چمن‌بید اشاره کرد و گفت: این محور 100 کیلومتر است که تعریض 65 کیلومتر آن بر عهده این اداره‌کل و مابقی بر عهده اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان است.

مصطفی‌زاده بورا همچنین به افتتاح هشت پروژه راه روستایی خراسان شمالی درهفته دولت اشاره کرد و افزود: هفته دولت محورهای روستایی خطاب به طول 14 کیلومتر، حصار به تیتکانلو به طول شش کیلومتر، کلاته ترک‌ها به طول سه کیلومتر، کاریز به طول هشت کیلومتر، کلاته‌بز به اینچه سفلی به طول هفت کیلومتر، ملاحسن به طول دو کیلومتر، ایوب به گیفان به طول 10 کیلومترو آبشور به طول شش کیلومتر افتتاح می‌شوند.

پرونده مسکن مهرخراسان شمالی درسال آتی بسته می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه پرونده مسکن مهر این استان شهریور 97 بسته می‌شود، توضیح داد: از24هزار و 500 واحد مسکن مهر درتعهد این اداره‌کل درشهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر 15 هزار و 500 واحد افتتاح شده و از 9000 واحد باقی‌مانده 3000 واحد تا پایان سال جاری افتتاح می‌ِشود. 4000 واحد نیز فاقد متقاضی است و 2000 واحد تا پایان شهریور 97 افتتاح می‌شود.

وی افزود: 5000 واحد مسکن مهر درشهرهای با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر درحال ساخت داشته‌ایم که 4500 واحد افتتاح شده و 500 واحد تا پایان سال افتتاح می‌شود.

تمرکز 20 درصد مساحت استان درسکونتگاه‌های غیررسمی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین به تشریح وضعیت حاشیه‌نشینی این استان پرداخت و عنوان کرد: اسکان غیررسمی درخراسان شمالی به علت فقر شهری، مهاجرت و نبود فضای رسمی مناسب و در حد استطاعت اقشار کم درآمد، مسکن‌سازی شتابزده و ... ایجاد شد و دراین حواشی اقشار عمدتا کم درآمد و فقیر در محیطی با کیفیت پایین زندگی وکمبود شدید خدمات و زیربناهای شهری و تراکم بالای جمعیتی زندگی می‌کنند و در معرض آسیب‌های اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی حدود 30 درصد جمعیت و 20 درصد مساحت شهری استان خراسان شمالی را شامل می‌شوند، توضیح داد: غالب حاشیه نشینان شهرها از جمله در بجنورد، آن دسته از روستاییانی هستند که در پی بیکاری و کم درآمدی در روستاهای خود، به امید رسیدن به زندگی بهتر به شهر آمده‌اند و با رسیدن به شهر از آنجا که نرخ مسکن در حواشی ارزان‌تر است در این مناطق ساکن شده‌اند. به عنوان نمونه در بجنورد، طی چندین سال به تدریج با افزایش تعداد مهاجران روستاها، شمار سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر افزایش یافت و از طرف دیگر افزایش جمعیت مرکز خراسان شمالی و روستاهای حاشیه‌ای سبب شد تا این روستاها به مرور به بجنورد متصل شوند.

مصطفی‌زاده بورا با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان مناطق حاشیه‌نشین درشهرهای بجنورد و شیروان متمرکزند، گفت: دربجنورد 523 هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر داریم که 20 درصد مساحت شهر را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی بجنورد در 25 محله شامل کلاته ‌آروین، جوادیه، 17 شهریور، جعفرآباد، باقرخان۱، باقرخان۲، باقرخان۳، پرسی گاز، طاهر غلام، باغ عزیز، تپه معصوم‌زاده، تصفیه خانه، دباغ خانه، صندل‌آباد، حلقه سنگ، ملکش، حصار شیرعلی، صادقیه، پشت نیروگاه، باغ مطهری، شیرآب، ناظرآباد و محمدآباد متمرکزند.

وی گفت: همچنین درشیروان که درمجموع دارای 84 هزار و 185 نفر جمعیت در مساحتی به وسعت 1213 هکتار است چهار محله حاشیه‌نشین شامل کشوری، ۳،۱،آب، 20 متری هاشمی وفلسطین درمجموع با مساحت 190 هکتار داریم که ۱۵.۷ درصد وسعت شهر را شامل می‌شود و 14 هزار و 776 نفر سکنه دارد.

مصطفی‌زاده بورا با بیان اینکه مطالعات شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین استان درسایر شهرها انجام نشده است، افزود: بافت فرسوده(ناکارآمد میانی) استان به مساحت ۶۹۲.۵ هکتار درشهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان، جاجرم و گرمه شناسایی شده است. از مساحت 3227 هکتاری بجنورد 154 هکتار بافت فرسوده است و 120 هکتار ازمساحت 1245 هکتاری شهر شیروان دراین بافت ناکارآمد میانی قرار دارد.

وی افزود: مساحت کلی اسفراین 1152 هکتار است که 105 هکتار آن دربافت فرسوده قرار دارد و 78 هکتار از مساحت 1045 هکتاری جاجرم درمحدوده بافت فرسوده است. گرمه 793 هکتار مساحت دارد که 20 هکتار آن را بافت فرسوده شامل می‌شود.

مصطفی‌زاده بورا درمعرفی مهمترین اقدامات حوزه بهسازی شهری استان دریک سال اخیر گفت : دریک سال اخیر 11پروژه بهسازی شهری با اعتباری بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان تصویب شده که شامل احداث خانه محله در محله‌های هدف، ارتقای روشنایی مناطق حاشیه نشین بجنورد و شیروان، ساماندهی مسیل‌های شیروان و معابر محله‌های هدف این شهر و ساخت خانه بهداشت است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.