| کد خبر: 169818 |

◄ شهرهای خراسان رضوی نیازمند بازآفرینی

۱۷‌درصد مساحت شهرهای خراسان رضوی نیازمند بازآفرینی است.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۱۷‌درصد مساحت شهرهای این استان در ۱۱۷ محله از ۳۱ شهر با ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار مساحت و یک‌میلیون و ۷۱۷ هزار و ۸۸۸ نفر جمعیت بافت ناکارآمد و نیازمند بازآفرینی است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان‌عبداللهیان با اعلام این خبر گفت: خراسان رضوی دارای ۷۳ شهر و ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع مساحت است که ۳۱ شهر دارای بافت ناکارآمد آن ۵۱ هزار و ۸۴۵ هکتار مساحت و چهار میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۱ نفر جمعیت دارد. 

وی اظهار کرد: از مجموع محلات نیازمند بازآفرینی، یک هزار و ۶۶۸ هکتار دارای بافت تاریخی، ۲ هزار و ۶۶ هکتار دارای بافت ناکارآمد میانی و پنج هزار و ۴۶۷ هکتار دارای سکونتگاه‌های غیررسمی است که درمجموع سهم استان از بافت‌های ناکارآمد نیازمند بازآفرینی در کشور ۶.۵ درصد است.

وی گفت: از سال ۱۳۹۵ ستاد بازآفرینی شهری باهدف ایجاد هماهنگی برای بهبود سکونت در بافت‌های ناکارآمد، توسط وزارت راه و شهرسازی تعریف شد که در شهرهای مختلف استان شکل گرفت.

اخوان عبداللهیان افزود: در اجرای مصوبه هیات وزیران در زمینه بازآفرینی شهری، تاکنون ۳۶ هزار و ۹۷۶ فقره تسهیلات از محل بانک‌های عامل به‌منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته‌شده که از این میزان ۶ هزار و ۶۹۶ فقره به این استان تخصیص‌یافته است.

وی اظهار کرد: سه هزار و ۴۴۹ فقره تسهیلات از رقم تخصیص‌یافته به بانک عامل معرفی‌شده که 2هزار و ۶۰ فقره آن به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

وی گفت: براساس اهداف کمی برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۲‌هزار و ۸۶۱ هکتار از بافت ناکارآمد شهری در ۵۸ محله این استان مورد بازآفرینی قرار گیرد.

اخوان عبداللهیان افزود: این اقدامات در شش بخش از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده که بر این اساس قرار است تا سال مزبور، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای با ۲‌میلیون و ۷۰۵ هزار مترمربع، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای با ۱۶‌میلیون متر طول شبکه انجام شود.

وی اظهار کرد: منابع موردنیاز برنامه بازآفرینی در برنامه ششم توسعه بر مبنای سطح برای شرکت بازآفرینی شهری ایران ۲‍‌هزار و ۲۴۹ میلیارد ریال (معادل ۲.۸ درصد)، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۳۱ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال (معادل ۳۹ درصد)، اعتبار شهرداری‌ها ۲۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال (معادل ۳۰.۱ درصد) و سایر دستگاه‌های عضو ستاد ۲۲ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال (معادل ۲۸.۱ درصد) است.

وی بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی با پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع، ارتقای توانمندی‌های اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی با ۲۸۶ فعالیت، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ای در ۸۵۹ هکتار و بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی ۶۰ هزار و ۲۹۸ واحد مسکونی را از دیگر اقدامات هدف‌گذاری شده در حوزه بازآفرینی شهری این استان برشمرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا در این بخش گفت: طرح احیا و مرمت بازار نیشابور، راه‌اندازی نهاد توسعه محله و اجرای سند مشارکتی بازآفرینی در «محله چهارده معصوم» نیشابور، مرمت بافت ناکارآمد در سبزوار، پروژه ۲ هکتاری بازآفرینی در محله ثامن باغ حسن خان شهر مشهد، طرح احیا و نوسازی مرکز محله خندق در کاشمر در حال انجام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.