| کد خبر: 168175 |

◄ سرمایه‌گذاری افغانستان در خراسان رضوی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از سرمایه‌گذاری 44/5میلیون دلاری افغانستان در این استان تا پایان سال 96 خبرداد.

تین نیوز

مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، در جلسه با هیئت‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاران افغانستان در ایران و جمعی از سرمایه‌گذاران افغانستانی گفت: در میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی ازجمله افاغنه وجود ندارد.

به گزارش تین‌نیوزوبه نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری سال گذشته در استان افزود: سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز که با نرخ مبادله‌ای ارز وارد کشور کرده‌اند تا پایان سال 96  در قالب  25 طرح گردشگری حجم سرمایه‌ای معادل  74 میلیون دلار  سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

او بابیان این‌که سرمایه‌گذاران کشور دوست و برادر افغانستان بیشترین سرمایه‌گذاری را در استان داشته‌اند، تصریح کرد: از 25 طرح گردشگری استان ، 18 طرح مربوط به سرمایه‌گذاران افغانستانی بوده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: از این 74 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی 44/5 میلیون دلار مربوط به افغانستانی‌ها بوده است.

او درباره درخواست برخی تسهیلات برای سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران اظهار کرد: امتیازاتی برای سرمایه‌گذار در قانون پیش‌بینی‌شده این است که سرمایه‌گذاران افغانستانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

پنج  پیشنهاد برای سرمایه‌گذاران افغانستان

مکرمی‌فر پنج پیشنهاد را نیز در این جلسه با سرمایه‌گذاران مطرح کرد و گفت: با توجه به پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه هرات با خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس ایجاد اتوبان مشهد ـ هرات می‌تواند تبادلات بین این دو شهر را توسعه و گسترش دهد.

او ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای احداث و راه‌اندازی مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در مشهد و ظرفیت‌های اقتصادی که در این زمینه وجود دارد و افغانستان نیز در این زمینه استعدادهای خوبی دارد، سرمایه‌گذاران افغانستانی می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی به اشتراکات فرهنگی تاریخی ایران و افغانستان اشاره کرد و  گفت: این آمادگی راداریم در صورت تمایل افغانستانی‌ها به‌ویژه بخشی از افغانستان که در حوزه تمدنی خراسان بوده، آثار این کشور در موزه خراسان بزرگ به نمایش گذاشته شود.

مکرمی‌فر با اشاره به برخی فرصت‌های اقتصادی شهر مشهد برای افغانستانی‌ها  پیشنهاد کرد: رستوران افغانستانی‌های مقیم مشهد یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی است که با سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها می‌تواند انجام شود.

او ادامه داد: با توجه به در پیش رو بودن نمایشگاه بین‌المللی جهانگردی مشهد، به افغانستانی‌ها نیز پیشنهاد و از آن‌ها درخواست می‌کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند.

همچنین در این دیدار عبداللهی وزیر اسبق مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی افغانستان و از سرمایه‌گذاران حاضر در این نشست خواستار تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران افغانستانی برای اقامت در ایران شد و گفت: مشهد ظرفیت‌های ویژه‌ای درزمینهٔ گردشگری سلامت دارد و برای تسهیل استفاده افغانستانی‌ها از این ظرفیت‌ها پیشنهاد داریم که هزینه ویزای گردشگران سلامت رایگان شود.

او هم‌چنین بابیان این‌که افغانستانی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خراسان رضوی هستند،خواستار رفع مشکلات سرمایه‌گذاران حوزه هتلداری شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.