| کد خبر: 160564 |

رشد 73 درصدی ترانزیت وارده از مرز ریلی سرخس

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی اعلام کرد: در ده ماهه نخست سال جاری رشد ترانزیت وارده از مرز ریلی سرخس به ۷۳ درصد رسید.

تین نیوز

 مدیرکل راه آهن خراسان رضوی اعلام کرد: در ده ماهه نخست سال جاری رشد ترانزیت وارده از مرز ریلی سرخس به ۷۳ درصد رسید.

به گزارش تین‌نیوز، محمد هادی ضیایی، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: یک میلیون و سه  هزارتن  کالاهای ترانزیت از مبادی کشورهای آسیای میانه با بیش از 17 هزار دستگاه واگن در 10 ماهه نخست سال جاری بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 73 درصد رشد داشته است.

ضیایی مهر با اعلام این خبر افزود: فعال ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران کریدور ترانزیت ریلی سرخس به بندر عباس است که در 10 ماهه نخست سال جاری  سهم 94 درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده  و عمده این کالاهای ترانزیتی  به مقاصد بندر عباس و ترکیه از مرز رازی حمل شده است.

وی اظهار داشت: فعالیت های انجام شده، از قبیل استمرار در اعطای تخفیفات 15 تا 50 درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز ریلی سرخس، رفع گلوگاههای زیر ساختی ترانزیت در پایانه مرزی ریلی سرخس و همچنین کریدور های ترانزیتی و کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیتی با راه اندازی و استمرار قطارهای برنامه ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندر عباس از عوامل افزایش ترانزیت ریلی مرز سرخس در سال جاری بوده  و محور ترانزیتی ریلی سرخس در این مدت توانسته سهم 82  درصدی ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد. 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی تاکید کرد: عمده محمولات ترانزیتی حمل شده در این مدت گوگرد ترانزیتی با  609 هزار تن بوده که 60 درصد سهم را داشته  و نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 برابر شده، کود شیمیایی با 234 هزار تن، 23 درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته و سایر کالاهای ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش آلومینیوم و... بوده است که عمده مبادی بارگیری کالاها کشورهای ترکمنستان با 58 درصد، ازبکستان با 36 درصد و تاجیکستان با سه درصد سهم بوده است. 

لزوم سرمایه گذاری و تبلیغات ترانزیت

ضیایی مهر تاکیدکرد: در بازه زمانی مذکور 71 هزار تن کالاهای ترانزیتی صادره با بیش از هزار دستگاه واگن از بندر عباس و ترکیه به مقاصد کشورهای آسیای میانه حمل شده که عمدتا حمل و نقل کانتینری بوده است.

 وی در پایان گفت: با توجه به موقعیت راهبردی وترانزیتی کشور، می توان فرصتها و مزیت های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت و البته بهره برداری درست و به موقع از این فرصتها و همچنین انجام سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گستردۀ همزمان می تواند در بهره برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیتی کشورموثر باشد، لذا نحوه بهره برداری از این مزیتها و فرصتها و برقراری ارتباط  حمل و نقلی با کشورهای هدف می تواند نقش برجسته ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت در نتیجه ارز آوری برای کشور، ایفا کند.

 

 

منبع: خبرگزاری موج

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سرخس بایدبه چابهارمتصل شودتابه رشدواقعی برسد راه اهن مشهدبه چابهارهم ازبرنامه عقب است