| کد خبر: 153988 |

بوی گس مرگ در جاده های خراسان رضوی/ حوادث همچنان قربانی می گیرد

آمارها می گویند که حوادث جاده ای همچنان در ایران قربانی می گیرند و این سخن که هر خانواده ایرانی به نوعی داغدار حوادث جاده ای است، دور از واقعیت نیست.

تین نیوز

آمارها می گویند که حوادث جاده ای همچنان در ایران قربانی می گیرند و این سخن که هر خانواده ایرانی به نوعی داغدار حوادث جاده ای است، دور از واقعیت نیست.

به گزارش ایرنا اگرچه به اعتقاد مسئولان مربوطه میزان تلفات جاده ای در ایران در سالهای اخیر تا حدی کاهش یافته است اما بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی، ایران همچنان در زمره کشورهای منطقه قرمز خطرناک جاده ای در جهان قرار دارد.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال گذشته قریب به 16 هزار نفر در کشورمان بر اثر تصادفات جان باخته اند که بیش از 340 هزار نفر نیز در این حوادث مجروح و مصدوم شده اند.

در این میان خراسان رضوی یکی از سه استان کشور با بیشترین تلفات جاده ای شناخته شده، به طوری که این استان سال گذشته با یک هزار و 133 کشته پس از استان های فارس و تهران بیشترین تلفات را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

حجم تردد جاده ای در استان خراسان رضوی با 6 میلیون نفر جمعیت ثابت و 27 میلیون زائر و مسافر سالانه از رتبه بالایی برخوردار است.

رتبه نخست خراسان رضوی در زمینه جابه جایی مسافر، رتبه سوم در بخش جابه جایی کالا، رتبه اول در صدور کالا و رتبه سوم در بخش ترانزیت نشانه خوبی از وضعیت تردد جاده ای در این استان است.

مسئولان پلیس راه استان خراسان رضوی معتقدند: در سالهای اخیر تعداد قربانیان تلفات جاده ای در این استان سیر نزولی و کاهش چشمگیری داشته است و این استان به لحاظ کاهش تلفات جاده ای در سطح کشور موفق عمل کرده است.

ایرنا در قالب میزگردی با دعوت از مسئولان و کارشناسان این حوزه به چند و چون میزان تصادفات و تلفات جاده ای در استان خراسان رضوی پرداخته است.

این میزگرد با حضور سرهنگ 'محمدعلی احسانی فر' جانشین رئیس پلیس راه استان خراسان رضوی، 'هادی شریعت یار' رئیس کمیته پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی، 'علیرضا خجسته' معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، 'جواد وحدتی' معاون حمل و نقل این اداره کل و دکتر 'رضا وفایی نژاد' مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

 6 محور خراسان رضوی بالاترین تصادفات و تلفات را دارند

جانشین پلیس راه استان خراسان رضوی گفت: با وجود افزایش حدود 10 درصدی تصادفات جاده ای در سالهای اخیر در این استان، میزان تلفات و جان باختگان این سوانح سیر نزولی داشته است.

سرهنگ محمدعلی احسان بخش افزود: در طول سال گذشته و نیمه اول امسال در مجموع هشت هزار و 60 تصادف در محورهای خراسان رضوی رخ داده است که حدود 65 درصد از آنها جرحی، پنج درصد فوتی سرصحنه و مابقی خسارتی بوده اند.

وی بیان کرد: خراسان رضوی به لحاظ سیر نزولی کشته شدگان تصادفات جاده ای طی سالهای اخیر یکی از استان های موفق در کشور شناخته شده است.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد قربانیان حوادث جاده ای در این استان طی سالهای 94 و 95 و حفظ آن در نیمه اول سال جاری افزود: تعداد کشته شدگان سوانح جاده ای استان در سال 94، 879 نفر بود که این آمار با کاهش حدود 20 درصدی در سال گذشته به 719 نفر رسید.

وی ادامه داد: در نیمه اول امسال شمار قربانیان حوادث جاده ای استان 419 نفر گزارش شده که این رقم در سال گذشته 424 نفر بوده است.

وی بیان کرد: 24 درصد از قربانیان جاده ای عابران پیاده، موتورسیکلت رانان و دوچرخه سواران بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی ها هم اکنون 6 محور در استان خراسان رضوی شامل محورهای سبزوار - شاهرود، قوچان- درگز، خواف - رشتخوار- تربت حیدریه، بردسکن - سبزوار و مشهد- سرخس بیشترین تصادفات جاده ای را دارند.

واژگونی ها 37 درصد حوادث جاده ای در استان خراسان رضوی

جانشین پلیس راه استان خراسان رضوی حادثه خیزترین محور این استان به لحاظ تلفات جاده ای را مسیر سبزوار- شاهرود عنوان و اظهار کرد: در این محور به دلیل کویری بودن مسیر، خستگی و خواب آلودگی تصادفات زیادی رخ می دهد.

سرهنگ احسان بخش افزود: واژگونی ها 37 درصد از حوادث و تلفات جاده ای در استان خراسان رضوی را تشکیل می دهد که عمده این واژگونی ها در مناطق کویری و بیشتر در مسیر سبزوار - شاهرود رخ داده است.

وی با اشاره به تحلیل و علل مختلف تصادفات و تلفات ناشی از آن بیان کرد: 9 درصد از تصادفات جاده ای بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده و اصرار در رسیدن به مقصد، در ورودی شهرها و به طور مثال در حدود 30 تا 40 کیلومتری مشهد رخ می دهد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر حدود 12 درصد از حوادث جاده ای بین ساعت 12 تا 14 رخ می دهد که خستگی، خواب آلودگی و گرمای هوا بر اینگونه تصادفات تاثیر دارد و همچنین 15 درصد حوادث بین ساعت 18 تا 20 شب رخ می دهد.

جانشین پلیس راه خراسان رضوی بیان کرد: بررسی ها نشان داده که 33 درصد از حوادث رانندگی به دلیل عدم توجه راننده به جلو و 17 درصد به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه در جاده های استان خراسان رضوی روی می دهد.

وی با اشاره به تصادفات وسایل نقلیه سنگین و مسافربری افزود: رانندگان اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین در صورتی می توانند دفترچه ثبت ساعت و کارت هوشمند دریافت کنند که در آزمایش های جسمی، بینایی و تست مصرف مواد مخدر موردی نداشته باشند.

وی بیان کرد: اگر تست اعتیاد رانندگان مثبت باشد خودرو آنها به مدت 6 ماه توقیف می شود و پلیس بر این موضوع با هدف پیشگیری از تلفات جاده ای تاکید جدی دارد.

شناسایی 218 راننده پرخطر در خراسان رضوی

رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی نیز گفت: شناسایی رفتارهای پرخطر رانندگان در محورهای برون شهری و درون شهری از اقدامات در حال اجرای این کارگروه در سالهای اخیر بوده است.

هادی شریعت یار افزود: در نیمه اول امسال 218 راننده پرخطر که سرعتی بالای 160 کیلومتر برساعت داشته اند، در محورهای برون شهری خراسان رضوی شناسایی شده اند.

وی بیان کرد: بیشتر این رانندگان پرخطر در گروه زیر 30 سال قرار دارند اما در بین آنها رانندگانی با سن کمتر از 18 که گواهینامه ندارند و رانندگان بالای 70 سال نیز مشاهده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای رانندگان پرخطر توقیف شده و برای آنان کلاس های آموزشی گذاشته می شود که شرکت در این کلاس ها الزامی است.

وی در ادامه گفت: رانندگان پرخطر علاوه بر اینکه جرم مرتکب می شوند باعث اخلال در نظم عمومی و تردد بقیه خودروها می شوند.

شریعت یار با اظهار تاسف از بالا بودن میزان قانون گریزی در جامعه گفت: نمی توان گفت که صرفا افرادی که خودروهای گران قیمت دارند با سرعت بالا می رانند.

وی الزام در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: فرهنگ سازی پیرامون نهادینه سازی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین مردم از اقدامات کارگروه پیشگیری از تصادفات استان است.

وی طرح اجرای کامل قوانین راهنمایی و رانندگی در 2 مسیر شهری و جاده ای به ترتیب شامل بلوار وکیل آباد مشهد و محور مشهد - باغچه و هم چنین راه اندازی پویش 'شهر بدون تصادفات' را از دیگر اقدامات کارگروه پیشگیری از حوادث رانندگی در خراسان رضوی عنوان کرد.

شریعت یار گفت: برخورد با رانندگان دارای سرعت پایین که باعث کندی ترافیک و تصادف می شوند و نظارت بر رانندگان خودروهای پلاک دولتی برای رعایت قوانین و پیشگیری از سرعت های بالا از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

رشد 17 درصدی ماموریت های تصادفات جاده ای اورژانس 115

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد کل ماموریت های اورژانس در استان خراسان رضوی برای امدادرسانی به مجروحان تصادفات جاده ای در سالهای 94 و 95 رشدی 17 درصدی داشته است.

دکتر رضا وفایی نژاد، کل ماموریت های اورژانس 115 در سال گذشته را 15 هزار و 772 مورد عنوان و اظهار کرد: در این مدت 14 هزار و 458 مجروح توسط کارکنان اورژانس 115 به بیمارستان منتقل شده و 2 هزار و 455 مصدوم نیز در محل درمان شده اند.

وی بیان کرد: میزان انتقال مجروحان به بیمارستان ها در سال گذشته 24 درصد و درمان در محل به میزان 29 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

وفایی نژاد ادامه داد: بقیه ماموریت های اورژانس در این مدت یا مجروحی نداشته و یا اینکه با خودروهای شخصی مبادرت به انتقال بیماران کرده اند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی مشهد گفت: در نیمه اول امسال 9 هزار و 232 مجروح جاده ای توسط اورژانس 115 به بیمارستان های خراسان رضوی منتقل شده اند و یک هزار و 624 نفر نیز در محل حادثه توسط کارکنان اورژانس درمان شده اند.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی دارای 6 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی شامل مشهد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب آنها فعالیت دارد.

وی شمار پایگاه های فعال اورژانس 115 در سطح استان خراسان رضوی را 194 پایگاه شامل 84 پایگاه شهری و 110 پایگاه جاده ای عنوان کرد.

دکتر وفایی نژاد افزود: اورژانس 115 استان خراسان رضوی دارای 214 آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 بالگرد در محدوده شهرهای مشهد و سبزوار است .

وجود 147 نقطه تصادف خیز در خراسان رضوی

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: 147 نقطه پرتصادف و دارای تصادف در جاده های خراسان رضوی شناسایی شده که 60 نقطه آن پرتصادف است.

علیرضا خجسته افزود: نقاط پرتصادف و نقاط دارای تصادف بر اساس تعداد و شدت تصادفات تقسیم بندی و شناسایی شده اند.

وی بیان کرد: تاکنون نیمی از نقاط تصادف خیز در جاده های خراسان رضوی با تجهیز به علائم هشداردهنده، تابلو و سایر تجهیزات ایمنی آشکارسازی شده که در این چهارچوب افزون بر 15 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی بیان کرد: در سالهای اخیر برای کاهش و پیشگیری از حوادث جاده ای اقدامات موثری درزمینه آشکارسازی مناطق تصادف خیز محورهای استان انجام شده اما رفع کامل این نقاط با انجام پروژه های راهسازی در مجموع نیازمند 450 میلیارد ریال اعتبار است.

وی به ایمن سازی دماغه ها در جاده های استان نیز اشاره کرد و افزود: در سال 95 حدود 500 دماغه در محورهای خراسان رضوی ایمن سازی شد که تنها در نیمه اول امسال ایمن سازی 730 دماغه در این استان انجام شده است.

وی ارتقای وضعیت ایمنی حفاظ های بزرگراه های استان، تامین نقاط روشنایی برخی از محورهای خراسان رضوی و اقداماتی با عنوان 'بخشندگی راهها' برای پیشگیری از واژگونی خودروها را از اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد.

وی بیان کرد: تاکنون 550 کیلومتر از محورهای استان خراسان رضوی به لحاظ پیشگیری از واژگونی ایمن سازی شده اند.

رانندگان نقش 75 درصدی در تصادفات جاده ای دارند

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به سه عامل موثر در بروز تصادفات شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه گفت: سهم جاده ها در بروز تصادفات بین هفت تا 10 درصد است.

جواد وحدتی فر افزود: عامل انسانی نقش بین 70 تا 75 درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد و بقیه مربوط به وسایل نقلیه است.

وی بیان کرد: در تصادفات باید نوع رفتار رانندگان بررسی و چاره اندیشی شود به طور مثال وقتی در تابلوی جاده ها نوشته می شود حداکثر سرعت 80 کیلومتر چرا باید راننده با سرعت 140 رانندگی کند.

وی توسعه فرهنگی را از اقدامات مهم در پیشگیری از تصادفات و تلفات جاده ای دانست و افزود: به طور مثال گران ترین وسایل نقلیه در جاده های کشورمان در حرکت هستند اما متاسفانه فرهنگ استفاده از این خودروها نهادینه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ضعف در رانندگی و قانون گریزی رانندگان از قوانین و مقررات از مشکلات اساسی است، درحالی که بهترین راهکار برای پیشگیری از تصادفات جاده ای با توجه به شرایط فعلی و کمبود اعتبارات توجه به بخش عامل انسانی در تصادفات است.

وحدتی فر افزود: طبق تحقیقات انجام شده بیش از 85 درصد تصادفات جاده ای به علت بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می دهد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: رانندگان ایرانی فقط به مبدا و مقصد توجه دارند و بسیاری از جاذبه های گردشگری مانند کویر برای آنان عذاب آور است و استمرار در رانندگی و خستگی باعث تصادف و واژگونی می شود.

وحدتی فر با بیان اینکه بخشی از تصادفات جاده ای به سمت راههای روستایی به دلیل ایمن نبودن سوق یافته اند، گفت: برخی از راههای روستایی به دلایلی همانند مطالبات مردمی طی سالهای اخیر آسفالت شده اما ایمن سازی و نصب تجهیزات و علائم در آنها در نظر نگرفته شده است.

راهکارها

فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگان، افزایش استراحتگاههای بین راهی برای پیشگیری از خستگی و خواب آلودگی رانندگان، توزیع رایگان کلاه ایمنی برای پیشگیری از تلفات موتورسواران، نظارت بر سالم بودن چراغ موتورسیکلت ها و خودروها؛ نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مردم و نگرش سیستمی به تصادفات، مهم ترین راهکارهای مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در این میزگرد برای کاهش و کنترل تلفات جاده ای بود.

جانشین پلیس راه استان خرسان رضوی در این خصوص گفت: ایجاد استراحتگاه برای کاهش واژگونی ها در محورهای حادثه خیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این خصوص ساخت استراحتگاه در سه نقطه محور سبزوار - نیشابور و نیشابور - سبزوار در حال اجراست.

سرهنگ احسان بخش، توزیع رایگان کلاه ایمنی را از دیگر راهکارهها برای کاهش تلفات در بین موتورسواران عنوان و اظهار کرد: توزیع کلاه ایمنی در مسافت حدود 30 کیلومتری ورودی شهر مشهد از اقدامات در حال انجام است.

رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی نیز گفت: نگرش نظام مند و هماهنگی بین نهادهای مرتبط با تصادفات نظیر اورژانس، پلیس راه، راهداری و هلال احمر نقش مهمی در کاهش تلفات جاده ای و پیشگیری از حوادث تلخ و ناگوار جاده ای دارد.

شریعت یار با تاکید بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی کنترل سوانح رانندگی افزود: در شرایط کنونی رسانه ها به جای کار کارشناسی و تحلیلی، تنها به گزارش تصادف می پردازند و اطلاع رسانی آنها فقط محدود به بیان آمار جان باختگان و مجروحان است.

در حال حاضر 38 هزار راننده باری و 9 هزار راننده مسافربری در بخش حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 43 هزار و 920 دستگاه خودرو سنگین در ناوگان جاده ای این استان وجود دارد. 394 شرکت باری و مسافری، 92 انجمن صنفی مسافری و 17 انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال هستند.

حمل و نقل جاده ای سهم 95 درصدی در حمل و نقل استان دارد و خراسان رضوی با 28 میلیون تن کالای جا به جا شده در سال، پس از استانهای اصفهان و خوزستان رتبه سوم کشور را دارد.

این استان در زمینه جا به جایی مسافر نیز در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین خراسان رضوی رتبه پنجم کشور را در زمینه واردات، رتبه نخست را در بخش صادرات، رتبه سوم را در زمینه ترانزیت ورودی و خروجی کالا داراست. بالغ بر 99 درصد بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است.

خراسان رضوی حدود 20 هزار و 483 کیلومتر جاده دارد که 6 هزار و 331 کیلومتر آن شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر روستایی است. 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.