| کد خبر: 43922 |

سرعت بخشی در حذف ثروتمندان از دریافت یارانه / درآمد معیار مناسبی نیست

تین نیوز | یک اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت باید با سرعت ثروتمندان را از یارانه حذف کند، تاکید کرد: بیش از نیمی از کسانی که یارانه می‏‌گیرند روی این پول حساب کرده‌اند و دولت نمی تواند یارانه بیش از 15 میلیون نفر را حذف کند.
 
وحید شقاقی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان، گفت: اساس بحث هدفمندی یارانه‌ها این بود که یارانه کاملا متناسب با درآمد خانوارها توزیع شود. این اصل ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‏‌ها است. عدم پرداخت متناسب با درآمد خانوارها، خلاف قانون هدفمندی است، اما به دلیل کسری که اجرای آن به شکل کنونی به دولت تحمیل می‎شود باید این رویه تغییر کند.
 
او با اشاره به کسری درآمد دولت در بخش یارانه‏ ها گفت: دولت برای پرداخت یارانه ها با کسری بودجه 6 هزار میلیاردی مواجه است که ادامه دادن این روند، بر تدام این کسری دامن می‏‌زند. بنابراین دولت و مجلس باید به دنبال حذف یارانه اقشار پردرآمد باشند. اما حالا که بحث حذف خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان پیش آمده است، باید موارد دیگری را هم در نظر گرفت. هزینه خانوارها استان به استان و حتی منطقه به منطقه متفاوت است. اگر خانواده‏‌ای در یک شهرستان 2 میلیون تومان هزینه دارد، خانواده‏‌ای با 3.5 میلیون تومان در تهران از همان قدرت خرید برخوردار است.
 
این اقتصاددان همچنین تاکید کرد: بنابراین درآمد معیار خوبی برای این موضوع نیست و باید معیارهای دیگری را هم مانند هزینه خانوارها، مکان زندگی، افراد خانوار و غیره را هم در نظر گرفت. در غیر این صورت ممکن است اجرای این طرح اعتراضات زیادی را به دنبال داشته باشد. اما اگر کار دقیق و بر اساس معیارهای متنوع باشد، کمتر زمینه برای اعتراض فراهم خواهد بود.
 
شقاقی همچنین با اشاره به اینکه دولت برای حذف ثروتمندان از یارانه باید بانک اطلاعاتی کاملی داشته باشد، هم گفت: دولت یکسال و نیم وقت داشته که یک بانک اطلاعاتی جامع ایجاد کند و به شناسایی خانوارها بپردازد و بعد از این باید حذف تدریجی ثروتمندان از یارانه آغاز شود سپس با اطلاعات دقیق تر گروه های بعدی هم حذف شوند. همچنین باید این امکان فراهم شود که افراد معترض بتوانند اعتراضات خود را به حذف یارانه مطرح کنند. این بانک اطلاعاتی می‏تواند در مالیات و یا یارانه غیر نقدی هم به دولت کمک کند.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا این کار سرک کشیدن دولت به حساب و کتاب مردم نیست، هم گفت: دولت‎های مقتدر در همه جای دنیا، حساب و کتاب خانوارها و فعال‎های اقتصادی را دارند؛ چون اگر این امکان فراهم نباشد زمینه برای مالیات هم فراهم نمی‎شود. ما هم اگر می‎خواهیم از اقتصاد نفتی عبور کنیم و بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‏‌کنیم باید سیستم مالیات خودمان را سامان دهیم. در حال حاضر درآمد پیش بینی شده مالیاتی دولت در سال 1394، 86 هزار میلیارد تومان است، در حالی که ظرفیت بالقوه مالیاتی ما بالغ بر 150 هزار میلیارد است، این به معنای یک فرار مالیاتی گسترده و بر خلاف عدالت است.
 
شقاقی خاطرنشان کرد: ما به یک بانک مالیاتی نیاز داریم و دولت باید بر اساس این بانک قوی حذف ثروتمندان را آغاز کند و نباید این روند طولانی شود، اما من معتقدم که بیش از 50 درصد کسانی که یارانه می‏گیرند روی این پول حساب کرده‌اند و دولت بیش از 10 تا 15 میلیون نفر را نمی‌تواند از این طرح خارج کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.