| کد خبر: 167584 |

رئیس سازمان انرژی اتمی:

زیرساخت تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو آماده است

زیرساخت تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو آماده است.

تین نیوز

زیرساخت تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو آماده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر صالحی با اشاره به فرمان روز گذشته رهبر معظم انقلاب افزود: سازمان انرژی اتمی بنا به نظر رهبر معظم انقلاب و حمایت های رئیس جمهوری از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی خود آغاز کرد که اگر به طور عادی می خواستیم عمل کنیم برای چند سال آینده باید محقق می شد ولی جوانان ما در این سازمان بی سروصدا، فعالیت های خود را آغاز کردند.

وی از مظلومیت دانشمندان سازمان انرژی هسته ای سخن گفت و افزود: یکی از فعالیت های جوانان ما آماده کردن زیرساخت تاسیسات برقی نطنز با هزینه های فراوان برای چند صد هزار سو است در حالی که قبل از برجام چنین زیرساخت هایی را برای اهداف بلند مدت نداشتیم.

** دیروز نامه ای به آژانس انرژی اتمی فرستادیم

صالحی گفت: هفته پیش هیات نظارت بر برجام جلسه ای داشت و این هیات جلساتی را برای رصد و مرور شرایط برجام برگزار می کند و توصیه هایی به نهادها و ارگان های گوناگون از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ارائه می کند و ما سناریوهای مختلفی را در طول زمان برای شرایط مختلف همواره مدنظر قرار داده و پیشنهادهای لازم را به صورت مکتوب به مقام های ارشد کشور ارائه داده بودیم.

وی افزود: در آخرین جلسه هیات نظارت بر برجام تصمیماتی گرفته شد که چند روز پیش توسط رئیس جمهوری به سازمان انرژی اتمی اعلام شد و ما پیشنهاداتی را در چارچوب برجام دادیم و این پیشنهادات مقبول واقع شد و رئیس جمهوری دستور فرمودند و تصمیمات هیات نظارت بر برجام به استحضار رهبر انقلاب رسید و مقام معظم رهبری نیز تایید فرمودند و بعد از تایید ایشان رئیس جمهور به ما ابلاغ کردند و ما کار را آغاز کردیم.

صالحی گفت: دیروز نامه ای را در خصوص آغاز برخی فعالیت ها تحویل آژانس انرژی اتمی دادیم و آنگونه که سفیر ما در وین به ما اعلام کرد این نامه دیروز تحویل شد و لذا ما قدم اولیه را برداشته ایم.

** آزموده را آزمودن خطاست

وی افزود: اراده ملت ما را نیازمایند؛ آزموده را آزمودن خطاست. بارها اراده این ملت در این 40 سال آزموده شده است؛ چه در جنگ تحمیلی که جنگ استکبار جهانی و قدرت های بزرگ علیه ایران بود و یک جنگ تحمیلی در زمانی که ایران از امکاناتی برخوردار نبود و تازه انقلاب رخ داده بود و هنوز انسجام و بسیج داخلی فراهم نبود ولی دیدیم که ملت با اراده توانست به خوبی در مقابل این جنگ استکباری پیروز از میدان به درآید و الان ببینید قدرت ایران در منطقه کجاست و طرف های مقابل در کجا قرار دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که ، آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بتوانند اطلاع رسانی کنند و اقداماتی را که در طول زمان پیش می بریم به استحضار ملت بزرگ ایران برسانند.

**ایران قطعا ملتزم به تعهدات است

صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی در یک سری زمینه ها که در چارچوب برجام تلقی می شود و خارج از برجام هم نیست قرار است فعالیت هایی را هم آغاز کند و هم سرعت بخشد.

وی افزود:چند اصل وجود دارد که ما بایستی آنها را مدنظر قرار دهیم که اصل اول، التزام به تعهدات است؛ همواره رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر جمهوری اسلامی ایران تعهدی را پذیرفت، قطعاً ملتزم به آن تعهدات است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این یک اصل اخلاقی و یک اصل دینی و سیاسی است که ما ملتزم به تعهداتمان هستیم و لذا این اصل برای ما همواره در سازمان انرژی اتمی مدنظر بوده است.

وی با بیان اینکه ما، قبل از برجام توافقنامه پادمانی را به طور کامل مدنظر قرار دادیم به این نکته هم اشاره کرد که بعد از برجام، هم توافقنامه پادمانی، هم پروتکل و هم ملاحظات برجامی اضافه شد.

صالحی یاد آور شد: ما، قبل از برجام به توافقنامه پادمانی متعهد بودیم و در چارچوب آن توافقنامه، عمل می کردیم اما بعد از برجام به هر سه عمل کردیم؛ یعنی هم به توافقنامه پادمانی، هم به پروتکل الحاقی و هم به ملاحظات برجامی عمل کردیم.

**فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است

رئیس سازمان انرژی اتمی به اصل دوم اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانطور که همواره اعلام شده است به خصوص از طرف مقامات ارشد نظام، صلح آمیز است.

صالحی ادامه داد: مبنای این فعالیت‌های صلح‌آمیز، فتوای رهبر معظم انقلاب است که صراحتاً فرمودند؛ تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های هسته ای و سلاح‌های کشتار جمعی برای کشور ما حرام است و لذا ما خود را ملتزم به این اصل می‌دانیم.

وی تاکید کرد: هیچگاه منحرف از این اصل نشده ایم و نخواهیم شد و می خواهم روی این مطلب تاکید فراوان کنم.

صالحی، اصل سوم را اهمیت صنعت و فناوری هسته ای بیان کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی در خصوص اهمیت صنعت هسته ای برای کشور همانطور که در قانون تأسیس سازمان آمده است و به قبل از انقلاب بازمی‌گردد، دو هدف عمده یعنی تامین برق هسته ای و تامین سوخت مطمئن نیروگاه های هسته‌ای را دنبال می کند.

وی ادامه داد: این دو هدف، دو هدف اساسی به شمار می آید و صنعت هسته ای از این باب مد نظر کشور است و ایران می تواند در سبد تولید انرژی، جایگاهی قابل در خور و با توجیهات اقتصادی داشته باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای آغاز فعالیت ها بعد از انقلاب همواره تأکید بر صنعت هسته ای و فناوری هسته ای داشتند که ما در این خصوص از حمایت‌های لازم در این صنعت برخوردار بودیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اما یک اصل دیگر همزمانی تحریم و برجام غیر ممکن است این را مقام معظم رهبری، صریحا دیروز فرمودند که ما نمی‌توانیم هم برجام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.