| کد خبر: 155834 |

سفیر ایران در فرانسه:

توافق هسته‌ای، نه امکان اضافه شدن دارد و نه کاستن

سفیر ایران در فرانسه گفت: تماس‌هایی بین ما و لبنان هست؛ فقط با حزب الله هم نیست. ما با دیگر گروه‌ها در لبنان هم در تماس هستیم، همچون مارونی‌ها، سنی‌ها و ...، نمی‌توان حزب الله را از بقیه جدا کرد.

تین نیوز

سفیر ایران در فرانسه گفت: تماس‌هایی بین ما و لبنان هست؛ فقط با حزب الله هم نیست. ما با دیگر گروه‌ها در لبنان هم در تماس هستیم، همچون مارونی‌ها، سنی‌ها و ...، نمی‌توان حزب الله را از بقیه جدا کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم ، ابوالقاسم دلفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه روز دوشنبه 29 آبان ماه در مصاحبه با رادیو "آر تی ال" فرانسه به سوالات مجری این رادیو راجع به تحولات منطقه و روابط دوجانبه با فرانسه و برخی اظهارات مقامات فرانسوی در روزهای اخیر پاسخ داده و مواضع کشورمان را تشریح کرد.

وی با اشاره به پیچیدگی منطقه اظهار داشت: وضعیت به گونه‌ای است که نیازمند نوعی کار جمعی با حضور همه طرف‌ها است، تا از این سطح از تنش موجود عبور کنیم. ما سعی می‌کنیم با همکاری کشورها جهت آرام کردن اوضاع منطقه حرکت کنیم. اوضاعی که بخصوص در اثر حضور برخی از کشورها پیچیده شده و محدودیت‌هایی برای پرداختن به مسائل داخلی این کشورها بوجود آمده است.

سفیر کشورمان در فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد ریشه‌های تنش در منطقه گفت: برداشت این است که بخشی از پیچیدگی اوضاع به سوریه باز می‌گردد که از همان ابتدا نیز دشوار و پیچیده بوده است. اوضاع سوریه باید از طریق دیالوگ حل شود زیرا راه حل سوریه، راه حل نظامی و جنگی نیست. امروز بعد از 5 سال، در وضعیتی هستیم که حتی خود فرانسه می‌گوید که باید دیالوگ کرد. با همه و با کسانی که در محل حضور دارند. اوضاع سایر کشورهای منطقه، یعنی یمن، قطر و عراق نیز از طریق دیالوگ قابل بررسی هستند.

دلفی با تصریح بر مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با داعش و گروههای تکفیری گفت: ما مخالف داعش هستیم و آن زمان که ما علیه داعش وارد عمل شدیم، هیچکس در منطقه نبود. ما در محل حضور داشتیم تا علیه تهاجم و علیه تروریسم داعش مبارزه کنیم. امروزه ما همچنان همگام با منطقه باقی مانده‌ایم تا در راستای آرام کردن اوضاع حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: به اعتقاد ما موضع فرانسه چنانچه منطقی‌تر شود می‌تواند کمکی برای آرام کردن اوضاع باشد. به همین دلیل هم هست که ما با فرانسه آماده گفت‌وگو هستیم. شاید در برخی موارد اختلاف نظراتی داشته باشیم و به همین خاطر هم هست که رئیس جمهور ما و وزیر امورخارجه‌مان در تماس هستند تا از این مرحله هم عبور کنیم.

دلفی در واکنش به سوال مجری در مورد مواضع برخی کشورها در زمینه ترویج ایران هراسی در منطقه اظهار داشت: باید گفت که ایران کشوری است که می‌تواند با مجموعه کشورهای منطقه زندگی مسالمت آمیزی داشته باشد؛ اگر مداخلات خارجی وجود نداشته باشد. شما ببینید به محض آنکه سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی تمام می‌شود، بحران با قطر شروع می‌شود. شما می‌فهمید من چه می‌گویم. اگر مداخلات خارجی وجود نداشته باشد کشورهای منطقه می‌توانند از بحران عبور کنند و به وضعیتی قابل قبول برسند.

وضعیت لبنان و روابط جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان یکی دیگر از سوالات مجری رادیو آر تی ال بود که سفیر کشورمان در پاسخ گفت: تماس‌هایی بین ما و لبنان هست؛ فقط با حزب الله هم نیست. ما با دیگر گروه‌ها در لبنان هم در تماس هستیم. با مارونی‌ها، با سنی‌ها با همه... نمی‌توان حزب الله را از بقیه جدا کرد. نمی‌توان گفت که فقط با حزب الله است که ما در ارتباط هستیم. با همه طرف‌ها این ارتباط وجود دارد زیرا امنیت و صلح در لبنان برای امنیت کل منطقه ضروری است و این همان منطقه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم و به همین خاطر هم هست که ما با لبنانی‌ها هستیم تا به یک لبنان با ثبات برسیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برجام و برخی مواضع اتخاذ شده طی روزهای اخیر در این زمینه گفت: شما می‌دانید که توافق هسته‌ای یک توافق کاملاً هسته‌ای است. یعنی فرانسه هم، بخوبی دیگران از این موضوع اطلاع دارد. درباره توافق هسته‌ای، نه امکان اضافه کردن وجود دارد و نه امکان کاستن از آن. این موضوع با دیگر موضوعات مطرح، کاملاً متفاوت است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در خصوص ظرفیت‌های دفاعی کشورمان گفت: ظرفیت دفاعی ما، منحصراً بازدارنده و برای نیازهای دفاعی کشور با توجه به تجاوز رژیم صدام حسین به ایران است و سیاست ما خودکفایی در زمینه تامین نیازهای دفاعی بر اساس توانمندی و ظرفیت‌های داخل کشور است. ولی در آن سوی خلیج فارس، عربستان سعودی که یک چهارم جمعیت ایران را دارد، حدود 80 میلیارد دلار خرید نظامی دارد. بودجه مصارف نظامی برخی کشورهای دیگر مثلاً امارات متحده عربی را می‌توان مقایسه کرد.

شایان ذکر است رادیو آر تی ال یکی از رسانه‌های قدیمی و پرمخاطب فرانسه به حساب می‌آید و بخش سیاست خارجی و بین‌الملل آن از استقبال خوبی در بین شنوندگان فرانسوی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.