| کد خبر: 151182 |

در دیدار وزیر اقتصاد ایران با همتای فرانسوی تاکید شد

حمایت دولت فرانسه از برجام

مسعود کرباسیان که به‌منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده، در این سفر با وزیر دارایی ایتالیا، وزیر اقتصاد هند و افغانستان، وزیر همکاری‌های توسعه‌ای دانمارک و وزیر دارایی فرانسه دیدار کرده و وزیر فرانسوی در این دیدار از برجام حمایت کرده است.

تین نیوز

مسعود کرباسیان که به‌منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده، در این سفر با وزیر دارایی ایتالیا، وزیر اقتصاد هند و افغانستان، وزیر همکاری‌های توسعه‌ای دانمارک و وزیر دارایی فرانسه دیدار کرده و وزیر فرانسوی در این دیدار از برجام حمایت کرده است.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، روز پنج‌شنبه وزیرامور اقتصادی و دارایی در راس هیاتی به‌منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی عازم واشنگتن شد. این سفر با هدف شرکت در اجلاس پاییزه بانک جهانی و رایزنی و مذاکره با مقامات عالی بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و شرکت در نشست‌های تخصصی و فنی انجام می‌شود.

در سفر کرباسیان به واشنگتن، وی با وزیر دارایی ایتالیا دیدار کرد. کرباسیان در دیدار با وزیر دارایی ایتالیا ضمن اشاره به ۳ برابر شدن حجم مبادلات بین دو کشور در ۶ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال قبل بر ضرورت گسترش بیشتر روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد.براساس این گزارش، کرباسیان با اشاره به مذاکرات بسیار خوب دو کشور در حوزه ایجاد خطوط اعتباری و اقدامات جدی انجام شده از سوی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان از یکسو و بانک‌های ایتالیایی از سوی دیگر، اظهار امیدواری کرد حسب توافق‌های انجام شده در چند هفته آینده این موافقتنامه‌ها به امضای طرفین برسد.وی در جریان این دیدار همچنین با اشاره به اقدامات ایران در زمینه شفاف‌سازی و سازماندهی عملیات بانکی و برنامه‌های موفق اقتصادی کشور در چند سال گذشته، اظهار کرد: حفظ رشد ۱۲ درصدی اقتصادی و متوسط ۸ درصد در برنامه‌های توسعه‌ای نیاز به ایجاد تنوع در تامین منابع مالی و فناوری در کشور با تکیه بر توانمندی‌های داخلی دارد.

کرباسیان همکاری با ایتالیا در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنایع فولاد، حمل‌ونقل و مانند آن را زمینه‌های خوبی برای تقویت این روابط دانست.این گزارش حاکی است، وزیر دارایی ایتالیا نیز در این ملاقات ضمن تاکید بر عزم آن کشور در گسترش مناسبات دوجانبه آمادگی کشورش را برای همکاری در حوزه‌های مختلف اعلام و بر علاقه‌مندی شرکت‌های ایتالیایی برای همکاری با طرف‌های ایرانی تاکید کرد.وی همکاری‌های مالی بین دو کشور را زمینه‌ساز همکاری‌های فنی و تکنیکی بین ایران و ایتالیا دانست و سپس در این ملاقات طرفین حوزه‌های مختلف همکاری‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

دیدار با وزیران اقتصاد هند و افغانستان

در ادامه این سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به‌طور جداگانه، با همتایان هندی و افغانستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. کرباسیان در سخنانی در دیدار با وزیر اقتصاد هند، با یادآوری اینکه مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با وزارت اقتصاد است، آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون مشترک در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی در تهران اعلام کرد.

در این دیدار کرباسیان ضمن تشریح دستاوردهای اقتصادی ایران و از سوی دیگر ضرورت بیش از پیش گسترش مناسبات اقتصادی بین دو کشور، استفاده از اعتبار ۴۵۰ میلیون دلاری از هندوستان برای توسعه بندر چابهار و همکاری در حوزه حمل‌ونقل، آن را مایه گسترش همکاری‌های بین ایران و هند دانست و پیشرفت‌های به‌وجود آمده در مناسبات بین دو کشور در حل و فصل برخی مسائل مالی و همچنین واگذاری برخی پروژه‌ها به هندوستان به‌عنوان یک دوست قدیمی و علاقه‌مند را نشانه‌ای از رو به گسترش روابط دو جانبه اعلام کرد. وزیر اقتصاد هندوستان نیز ضمن تایید سخنان همتای ایرانی خود و اظهار خوشبختی از پیشرفت‌های به‌عمل آمده به تشریح زمینه‌های متعدد همکاری بین دو کشور پرداخت و از گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف استقبال کرد. همکاری‌های بانکی نیز یکی دیگر از مسائلی است که طرفین بر آن تاکید داشتند.در جریان دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با همتای افغانستانی؛ طرفین با اشاره به اهمیت استراتژیک منطقه و نقش دو کشور همسایه در رفع برخی عوامل مانع توسعه روابط اقتصادی بر لزوم افزایش همکار در حوزه‌های مختلف و همچنین بر سازماندهی مبادلات تجاری در مرزهای دو کشور و همکاری‌های بین گمرکی تاکید کردند.

در این ملاقات وی بر ادامه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های حمل‌ونقل و تکمیل خطوط راه‌آهن و امکان اتصال افغانستان به غرب ایران و از آنجا به اروپا با افغانستان به ایران و سپس به اروپا از غرب ایران تاکید شد.

در ادامه وزیر دارایی افغانستان نیز در سخنانی، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی و مساعدت‌های کشورمان به دولت و ملت افغانستان بر ضرورت گسترش این همکاری‌ها تاکید و خواستار تکمیل پروژه‌های راه‌آهن داخل خاک ان کشور که ازسوی ایران در دست اجرا بود، شد.

کرباسیان نیز تشکیل چندین کارگروه مشترک در زمینه‌های مختلف که در تفاهمنامه‌های قبلی مورد تایید دو کشور قرار گرفته‌اند را عامل مهمی برای پیگیری امور و پیشرفت کار دانست. وی همچنین در پاسخ به درخواست همتای افغانی خود، قول حمایت از آن کشور به منظور برخورداری از تسهیلات بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا را داده و اظهار امیدواری کرد آن کشور بتواند گام‌های بلندی در مسیر توسعه بردارد. در این دیدار همچنین با اشاره به توافق سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند در موضوع همکاری‌های سه‌جانبه در حوزه ترانزیت و دیدار رئیسان‌جمهور۳ کشور در این باره در تهران، بر ادامه تلاش‌ها برای اجرای آن توافق‌ها تاکید شد.

تاکید ایران و دانمارک بر افزایش همکاری‌های دوجانبه

در دیدار کرباسیان و وزیر همکاری‌های توسعه‌ای دانمارک، توسعه همکاری‌های دو جانبه و انجام اقدامات لازم به منظور افزایش اعتبارات خط اعتباری بانک دانمارکی برای جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفت. وزیر همکاری‌های توسعه‌ای دانمارک«تو ئرنائیس» طی سخنانی در این دیدار در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی، با اشاره به سیاست برون‌گرایی و تعامل با سایر کشورهای دنیا، عنوان کرد: با توجه به توانمندی‌های فنی دانمارک در حوزه‌های انرژی، محیط‌زیست و مدیریت منابع آب مسائل زیربنایی توسعه همکاری‌های اقتصادی به سود دو کشور است. وزیر همکاری‌های توسعه‌ای دانمارک با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش برای همکاری بین بخش‌های مختلف دو کشور و با اشاره به تفاهم‌های انجام شده بین EKF دانمارک و سازمان سرمایه‌گذاری کشورمان، آن را بستر خوبی برای همکاری بین دو کشور دانست. مسعود کرباسیان نیز طی سخنانی در این دیدار با توجه به جایگاه ایران در منطقه، همکاری‌های اقتصادی و مالی دو کشور را زمینه‌ساز همکاری با سایر کشورهای منطقه دانست.

حمایت دولت فرانسه از برجام

وزیر دارایی فرانسه نیز در دیدار با وزیر اقتصاد ایران ضمن تاکید بر لزوم و حمایت دولت این کشور از پابرجا ماندن معاهده برجام، از عزم جدی دولت متبوع خود برای توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد.

در این دیدار که در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد، لومیر وزیر دارایی فرانسه طی سخنانی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای (برجام) پایبندی به آن را مهم خواند و بر علاقه‌مندی کشورش به گسترش روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد. وزیر دارایی فرانسه با بیان این نکته که به‌خوبی با ایران آشناست و سفرهای متعددی در گذشته به کشورمان داشته است بر عزم جدی دولت فرانسه برای تحکیم و توسعه روابط با ایران تاکید کرد. وی ضمن با اهمیت خواندن اقدامات خوب ایران در حوزه شفافیت مالی و نظارت‌های انجام شده ازسوی نظام بانکی، دستیابی به سطحی از استانداردهای بین‌المللی در این زمینه را خواهان و آن را در تحقق اهداف رو به گسترش تعاملات مالی بین‌المللی ایران بسیار موثر دانست و آمادگی کشورش برای همکاری در این زمینه را اعلام کرد. کرباسیان نیز طی سخنانی در این دیدار، با اشاره به سطح رو به افزایش حجم روابط بین دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در حوزه‌های مختلف را اعلام کرد.

کرباسیان سپس با اشاره به اهمیت روابط بانکی با فرانسه، ضمن استقبال از برقراری روابط کارگزاری به‌وجود آمده با نظام بانکی ایران، استفاده از منابع بانکی برای اجرای پروژه‌های مورد نظر مشترک را راهی برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در مسیر همکاری‌های مشترک دانست.

کرباسیان در ادامه، پیشرفت‌های اقتصادی کشورمان را در حوزه‌های مختلف اقتصادی تشریح کرد.به گزارش ایسنا، سفر وزیر اقتصاد به امریکا تا روز چهارشنبه ادامه دارد و در ادامه این سفر نیز وی همچنان با برخی دیگر از مقامات کشورهای دیگر دیدار و رایزنی خواهد داشت.


 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.