| کد خبر: 150661 |

ریچارد بلک، سناتور جمهوری‌خواه:

سیستم حاکمیت آمریکا توافق را از مسیر اصلی خارج کرد

ترامپ ثابت کرد هیچ احترامی برای برجام قائل نیست. البته باید این را هم اضافه کرد که از چنین شخصی بعید هم نبود به این توافق پشت کند، چراکه او هیچ‌گونه سابقه قابل‌توجهی در مسائل سیاست خارجی ندارد.

تین نیوز

ترامپ ثابت کرد هیچ احترامی برای برجام قائل نیست. البته باید این را هم اضافه کرد که از چنین شخصی بعید هم نبود به این توافق پشت کند، چراکه او هیچ‌گونه سابقه قابل‌توجهی در مسائل سیاست خارجی ندارد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، چند ماهی است که مسئولان کاخ سفید در دولت ترامپ شمشیر خود را علیه توافق برجام از رو بسته‌اند. دولت دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که از ابتدای روی کار آمدن دوبار تایید کرده است که ایران به برجام پایبند بوده است، در این اواخر اعلام کرد که قصد دارد نسبت به آن موضعش را تغییر دهد. بالاخره هم شب گذشته دونالد ترامپ موضعش را نسبت به برجام علنی کرد و سرنوشت آن را به کنگره سپرد.

ترامپ در این سخنرانی با اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه ایران، سپاه پاسداران را مورد هجمه‌های خود قرار داد و از وزارت خزانه‌داری این کشور خواست این نهاد انقلابی را در لیست تحریم‌های خود قرار دهد. او از کنگره خواست تا با بازبینی در این توافق بتوانند سختگیری‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنند.

درخصوص سخنرانی ترامپ با سناتور ریچارد بلک صحبت کردیم. وی معتقد است اطرافیان ترامپ در مدتی که او رئیس‌جمهور این کشور شده است به‌خوبی توانسته‌اند تاثیر زیادی روی برنامه‌های وی داشته باشند.

ترامپ در زمان انتخابات قصد داشت به کشور روسیه نزدیک شود اما نزدیکانش مانع از این موضوع شدند. در زمانی که او رئیس جمهور آمریکا بوده است لابی‌های صهیونیستی و سعودی تلاش زیادی را در این کشور شروع کردند. آنها می‌خواهند با اجرای برنامه‌هایشان رئیس‌جمهور آمریکا را از مسیر اجرای توافق برجام خارج کنند. البته سخنرانی دیشب ترامپ به معنای خروج از برجام نبود بلکه این آغاز راهی بود تا سرنوشت این توافق به دست نمایندگانی از کنگره بیفتد که خود جیره‌خوار صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هستند.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

نظر شما پیرامون سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، چیست؟

در یک عبارت کلی باید بگویم که دونالد ترامپ با ایراد این سخنرانی یک چیز را به‌خوبی نشان داد. ترامپ ثابت کرد هیچ احترامی برای برجام قائل نیست. البته باید این را هم اضافه کرد که از چنین شخصی بعید هم نبود به این توافق پشت کند، چراکه او هیچ‌گونه سابقه قابل‌توجهی در مسائل سیاست خارجی ندارد.

فکر می‌کنید چرا باید سیاست خارجی آمریکا بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور فاحش تغییر کند؟

به نظرم این اتفاقی که افتاد یک دلیل دارد. ریشه این تغییر سیاست خارجی آمریکا را باید در نزدیکان ترامپ جست‌وجو کرد. همه کسانی که در کمپین انتخاباتی او شرکت داشتند به‌طور سازماندهی‌شده‌ای او را از اهداف اصلی‌اش دور کردند. دونالد ترامپ از شرایط کشورهای خاورمیانه تاثیر گرفت.

از این سخنرانی ترامپ متاسف شدم. من خودم از طرفداران و حامیان ترامپ بودم، اما این سخنرانی نظرم را تغییر داد. برجام یک توافق چندجانبه است و تنها مساله میان دو کشور نیست. این اقدام یک‌جانبه آمریکا سبب خواهد شد کشورهای اروپایی احساس کنند ترامپ به آنها خیانت کرده است.

آیا در رفتار سیاستمداران آمریکایی تضادی مشاهده می‌کنید؟

رفتار سیاستمداران آمریکایی در چند وقت اخیر مملو از تضادهای گفتاری است. از یک‌طرف هفته گذشته ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال جان دانفورد، عضو ستاد مشترک ارتش گفته بودند ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است؛ از سوی دیگر ترامپ اعلام کرد این پایبندی صورت نگرفته است. البته نباید فراموش کرد که ترامپ در آمریکا تصمیم‌گیر نیست، بلکه این سیستم حکومتی این کشور است که این توافق را از مسیر اصلی خارج کرد.

شما ترامپ را به‌خوبی می‌شناسید، در زمان کمپین انتخاباتی‌اش هم از نزدیکان او بودید. فکر می‌کنید آنچه توسط ترامپ پیرامون عدم پایبندی اعلام شد، نظر واقعی ترامپ است؟

به نظر من اطرافیان ترامپ توانستند به‌خوبی بر ترامپ تاثیر بگذارند. این تاثیرها بر ترامپ در ماه‌های گذشته استمرار داشته است. حتی در سفر اخیرش به عربستان نیز شاهد تاثیر‌گذاری بر او بودیم. عربستانی که به‌شدت فاسد است، اولین حامی تروریسم در جهان است. باید بگویم پول عربستان و فشار اسرائیل در آمریکا در حال جواب دادن است.

امروز بخشی از سرنوشت برجام ناشی از فشارهایی است که از خارج آمریکا بر کنگره و حکومت این کشور تحمیل می‌شود. پول عربستان و فشار اسرائیل و برنامه‌ای که آنها برای برجام دارند در حال نتیجه دادن است؛ چراکه بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا از پول‌ها و رشوه‌های سعودی‌های و صهیونیست‌ها استفاده می‌کنند و در آینده این نمایندگان باید تایید کنند که ایران به برجام پایبند بوده است.

ترامپ در حالی از اشغال سفارت این کشور توسط ایران گلایه می‌کند که آمریکا زمانی سفارتش در ویتنام هم اشغال شد، اما امروز رابطه میان آمریکا و ویتنام خوب است. پس تسخیر سفارتخانه بهانه خوبی برای برهم زدن برجام نیست. حتی جنجال‌آفرینی ترامپ برای کشته شدن نظامیان نیروی دریایی آمریکا در لبنان در حالی صورت می‌گیرد که در آن زمان لبنان توسط سربازان آمریکایی اشغال شده بود. بیشتر اقدام‌هایی که ترامپ به آنها لقب تروریستی می‌دهد، در وقع اقدام دفاعی بوده است. ایران هیچ‌گاه علیه آمریکا اقدام تروریستی نکرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.