| کد خبر: 148992 |

ترامپ با طرح منع مهاجرت به دنبال چیست؟

یک کارشناس امور بین الملل در خصوص گسترش فهرست کشورهای مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا گفت: ترامپ با امنیتی کردن فضای درونی آمریکا در پرتو بهره برداری از عملیات تروریستی و مبارزه با داعش، به گسترش یک سپهر خبری و تعریف عملیاتی از آن در قالب این محدودیت ها اقدام می کند تا وجوب اقدامات دیگر در جهت تامین امنیت آمریکا و هزینه های ناشی از آن را به افکار عمومی مردم این کشور تحمیل کند.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز، مهدی مطهرنیا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: ترامپ دارای نگرش های پست نومحافظه کارانه است؛ نگرش هایی که به هر ترتیب سختگیری های تعریف شده در حول محور نگرش های راست افراطی را تشدید می کند.
وی ادامه داد: ترامپ، پس از بوش دوم و گذار از منطق اوبامایی در پی تحکیم هژمونی ایالات متحده آمریکا به عنوان تک قدرت رهبری کننده مدیریت امنیتی جهان است.
مطهرنیا افزود: به عبارت دیگر بوش دوم اگر تاسیس کننده یک حرکت رو به جلو برای ایجاد رهبری جهانی آمریکا در قرن 21 به بهانه ضد واقعی 11سپتامبر بود اوباما در چارچوب قدرت هوشمند، آن را تحکیم بخشید و اکنون ترامپ با جهت گیری نظام گرایانه خود در پی تثبیت آن است.
این استاد دانشگاه گفت: ادبیات ترامپ در کمپین انتخاباتی اش نشان دهنده تاکید بر رهبری و بالادست بودن آمریکا در حفظ امنیت بین المللی است و این نیازمند پشتیبانی افکار عمومی در داخل آمریکا است. لذا وی با هدایت اتاق های فکر موجود در این کشور با امنیتی کردن فضای درونی آمریکا در پرتو بهره برداری از عملیات تروریستی و مبارزه با داعش، با نشانه رفتن کشورهای هدف خود در منع مهاجرت به گسترش یک سپهر خبری و تعریف عملیاتی از آن در قالب این محدودیت ها اقدام می کند تا وجوب اقدامات دیگر در جهت تامین امنیت آمریکا و هزینه های ناشی از آن را به افکار عمومی مردم این کشور تحمیل کند.

**بهره برداری زیرکانه آمریکا از امواج تخریب گر تروریسم
وی گفت: لذا آن چه که اکنون مطرح است بهره برداری زیرکانه آمریکا از امواج تخریب گر تروریسم و شعارهای انقلابی بنیادگرانه ای است که از خاورمیانه به گوش می رسد و خود نیز در تشدید آن آشکار و پنهان وارد عمل می شود؛ از این رو، هر چه شعارهای بنیادگرایانه سلفی و جهت گیری های انقلابی خواهان بر هم زدن نظم موجود، افزایش پیدا می کند آمریکا تخت موج خود را سریعا روی این امواج انداخته و گامی دیگر به عمق استراتژیک هدفگذار ی خود در جغرافیای آسیا نزدیک تر می شود.
مطهرنیا افزود: لذا از یک سو سیاست های چند فرهنگی که در آمریکا تحت لوای دمکراسی گسترش و تعمیق یافته است به بهانه دفاع از دمکراسی آمریکا توسط خود ترامپ مخدوش می شود و بدین ترتیب قدرت های اقتصادی موجود در آمریکا بویژه مرتبط با ساختار سرمایه داری متکی بر تسلیحات بتوانند زمینه های موفقیت و پیروزی در رقابت شدید اقتصادی با تراست های نفتی را نیز در آستانه تبدیل آمریکا به یکی از بزرگترین تولید کننده های نفت جهان که امکان صادرات نفت را نیز در سطح بین المللی پیدا می کند، بازیابد.

**ترامپ و تراست های نفتی در جهان
وی اضافه کرد: از این رو آنچه که ترامپ انجام می دهد بیش از آن که متوجه مبارزه با تروریسم و یا نگرانی از عملیات تروریستی در آمریکا قرار گیرد ایجاد یک سپهر تعریف شده هدفمند برای مدیریت افکار عمومی در قالب بهره برداری از امواج پیامدهای ناشی از عملیات تروریستی در جهان به نفع آمریکای آینده با آینده این تراست ها در قدرت اقتصادی آمریکاست.
به گزارش ایرنا، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه با صدور یک اعلانیه، از اعمال محدودیت‌های مسافرتی برای اتباع کشورهای ایران، چاد، لیبی، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، سومالی و یمن خبر داد.
ایران، ونزوئلا، کره شمالی، سوریه، سومالی، لیبی، چاد و یمن هشت کشوری هستند که آمریکا ممنوعیت هایی برای سفر یا مهاجرت اتباع آنها اعمال کرده است.
پیش از این کشور سودان هم در این فهرست قرار داشت که اکنون از آن حذف شده است.
در بخشی از اعلانیه رئیس جمهوری آمریکا که همزمان با اتمام بازه 90 روزه تعیین شده در فرمان مهاجرتی او صادر شد، آمده است که محدودیت‌های مسافرتی با هدف نظارت بهتر بر اتباع خارجی اعمال می‌شود.
در این اعلانیه تاکید شده است که وزارت امنیت داخلی آمریکا در وهله نخست 16 کشور را در فهرست 'فاقد صلاحیت' قرار و مطابق با فرمان اجرایی پیشین به آن‌ها 50 روز مهلت داده بود تا همکاری‌های لازم را با دولت این کشور صورت دهند. در انتها فهرست کشورها به هشت مورد نام برده تقلیل یافت.
در این اعلانیه همچنین تصریح شده است که عراق هم از حداقل شرایط لازم برخوردار نبوده، اما از محدودیت‌های مسافرتی معاف شده است.
این محدودیت‌ها که به جزئیات آن‌ها اشاره‌ای نشده، قرار است از 18 اکتبر (26 مهر) اجرایی شوند.
سیام**6984** 1418
گفت و گو: امیر خان زاده*انتشار:مریم برزآبادی

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.