| کد خبر: 14821 |

مجلس شورای اسلامی؛ روز از نو، روزی از نو

◄ باز هم سایه استیضاح در تعقیب آخوندی

تین نیوز | طرح استیضاح وزیر راه در حالی هفته گذشته دوباره در مجلس کلید خورد که به نظر می رسد این موضوع، مربوط به دیروز و امروز نیست و سایه استیضاح از ابتدای حضور آخوندی در وزارت راه، در تعقیب وی بوده است.

به گزارش تین نیوز، از زمان حضور عباس آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی، کمتر از یک سال می گذرد، اما برای چندمین بار، سایه استیضاح بر سر وی سایه افکنده است.

طرح استیضاح آخوندی در حالی هفته گذشته با 18 امضا تقدیم هیئت رییسه مجلس شد که پیش از این نیز در زمستان سال گذشته، جریان استیضاح وزیر راه کلید خورده و در ادامه، متوقف شده بود.

گذشته از طرح مساله استیضاح، آخوندی از زمان حضور در وزارت راه، بارها و بارها موضوع تذکر و حتی سوال نمایندگان مجلس، در کمیسیون ها یا در صحن علنی بوده و درباره طرح های عمرانی و مسکن مهر شهرهای مختلف، به تعدد از وی سوال و به وی تذکر داده شده است، این در حالی است که وی از محدودیت‌های بودجه‌ ای وزارت راه، هم در زمان معارفه اش و هم بعد از آن، بسیار سخن گفته و بر لزوم اولویت بندی اتمام طرح ها با توجه به میزان پیشرفت و اهمیت طرح تاکید کرده است. حتی معاون اول رئیس جمهور نیز در معارفه آخوندی، مشکل کمبود بودجه برای طرح های عمرانی کلید خورده را یادآور شد.

ماجرای استیضاح های آخوندی
و دلایل آن
موضوع سوال ها و تذکرات نمایندگان به آخوندی بابت طرح های غالبا محلی و گاه ملی که از همان ابتدای وزارت وی و با سانحه آتش سوزی اسکانیا در جاده قم ـ تهران آغاز شد، ادامه داشت تا این که اولین زمزمه های استیضاح وی، در بهمن ماه شنیده شد. بدین ترتیب در اواخر بهمن ماه، طرح استیضاح وزیر راه با 14 امضا تقدیم هیئت‌ رئیسه مجلس شد.

در جریان طرح این استیضاح، نمایندگان بر مشکل پروژه راه آهن مشهد ـ شیروان ـ بجنورد ـ گنبد ـ گرگان و ناتمام ماندن آن، تاکید داشتند.

در متن نامه درخواست استیضاح آنها آمده بود: «راه آهن مشهد ـ شیروان ـ بجنورد ـ گنبد ـ گرگان که یکی از طرح‌های حائز اهمیت و بسیار خوب است که در دولت دهم افتتاح شد و کلیه مراحل قانونی را طی نمود و با احداث کارگاه و تهیه تجهیزات لازم شروع به کار نمود، ولی متاسفانه در دولت یازدهم از ادامه کار جلوگیری به عمل آمد که طی پیگیری‌های متعدد و طرح سوال از وزرای محترم راه و شهرسازی و نیرو قول دادند قرارداد لازم را با بانک مرکزی تنظیم کنند و سایر اقدامات انجام شود. لذا با توجه به اینکه در بودجه سال 1393 مبلغ 960 میلیون یورو برای احداث راه‌آهن فوق در نظر گرفته شده است اما با این حال وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم وعده و وعیدهای متعدد اقدام موثری انجام نداده‌اند. از این رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان و مازندران تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی را داریم.»

آخوندی اما در پی این ماجرا، به جلسات مختلف با نمایندگان رفت و طی مذاکراتی، قول داد مباحث مورد نظر نمایندگان از جمله مساله راه‌آهن مذکور را پیگیری کن؛ بدین ترتیب اولین طرح استیضاح متوقف شد و امضاکنندگانی همچون پژمان‌فر، عبدالرضا عزیزی، محمدجواد نظری‌مهر، ثروتی، عبدالکریم رجبی، رحمت نوروزی، ناصر آشوری، یونس اسدی و سلیمان عباسی، دو ماه به آخوندی مهلت داده شد تا خواسته ها را برآورده کند.

اما کمتر از یک ماه بعد و در اواخر اسفندماه 92، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، دوباره بحث استیضاح آخوندی را به خاطر مشکلات موجود در روند برخی پروژه های استانی مطرح کرد.

حمیدرضا حاجی مشهدی، نماینده فیروزکوه و دماوند، در آن زمان با انتقاد از افزایش 40 درصدی عوارض آزاد راه تهران ـ پردیس گفت: 13 نفر از نمایندگان مجلس به دلیل افزایش قیمت عوارض بزرگراه تهران پردیس، طرح سئوال از وزیر راه و شهر سازی که تقریبا استیضاح است را امضاء و به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند.

سوالی که "تقریبا" استیضاح بود البته قدرت لازم را برای تبدیل شدن به یک استیضاح واقعی نداشت و این بار هم موضوع ـ به خیر ـ گذشت، اما سریال تذکرات به آخوندی ادامه داشت تا این که در فروردین ماه 93 نیز بار دیگر، یکی از نمایندگان خبر از استیضاح زودهنگام وزیر راه داد.

این بار حسن تامینی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان از استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی تا هفته آینده اجرایی می‌شود.

یکی از اعتراضات تامینی به آخوندی به عنوان مقدمه ای برای طرح استیضاح، این بود که "جاده‌های روستاهای گیلان به دلیل نداشتن شانه خاکی مناسب و جداکننده وسط تبدیل به جاده‌های مرگ شده‌اند." وی همچنین روی مسکن مهر، راه آهن گیلان و آزادراه استان دست گذاشته بود . معطلی این پروژه ها را نشانه کم ‌لطفی وزیر راه نسبت به گیلان می دانست.

اما این تهدید به استیضاح نیز طرفداری در مجلس نداشت و شاید تنها به بهانه تلنگر زدن به آخوندی بیان شده بود، به عبارتی استیضاحی بود که در نطفه خفه شد، اما با آغاز تیرماه، زمزمه های قدرتمندی در مجلس درباره استیضاح چند وزیر، از جمله وزیر راه شنیده شد.

راه آهن گرگان ـ گنبد، جاده‌های روستایی گرگان و البته فاضلاب شهر علی آباد کتول، موضوعاتی بودن که به نظر می رسید چند تن از نمایندگان روی آن ها به عنوان محورهای استیضاح به تفاهم رسیده اند.

صدای این زمزمه ها اما هفته گذشته در مجلس، بلند شد و با امضای 18 نماینده، طرح استیضاح آخوندی تقدیم هیئت رییسه شد، استیضاحی که به نظر می رسد در پی عدم جلب رضایت نمایندگان، با گذشت زمانی بیشتر از مهلت داده شده به آخوندی، کلید خورده است.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد در مجلس این خبر را رسانه ای کرد. وی مشکلات مربوط به مسکن مهر، راه‌های روستایی و شهری، راه‌آهن، عدم پاسخگویی وزارت مسکن به طرح‌های تملک اراضی و زمین، توزیع ناصحیح بودجه شرکت فرودگاه‌ها و عدم برنامه ‌ریزی صحیح برای تامین هواپیما و خطوط پروازی برای مناطق مورد نیاز در کشور را از جمله مهم ترین محورهای استیضاح آخوندی عنوان کرد.

این استیضاح در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد اعضای کمیسیون عمران، که بیش از همه در جریان فعالیت های آخوندی هستند، از مخالفان آن هستند، چنانکه منصور آرامی و علی اکبر آقایی، در مصاحبه هایی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده اند.

علت اصرار به استیضاح چیست؟!
با توجه به این که کمتر از یک سال از حضور آخوندی در وزارت راه می گذرد و به زعم کارشناسان و نیز برخی نمایندگان مجلس، وی در این مدت، عملکرد قابل توجهی در برخی زمینه ها، به ویژه حوزه ریلی داشته است، باید دید آیا این بار نیز طرح استیضاح تنها حربه ای برای فشار به آخوندی است یا این استیضاح، قطعا و حتما باید انجام شود؟

آخوندی در معارفه خود تاکید کرد که "به دنبال مبارزه با فساد هستم و تلاش می کنم هیچ پروژه ای را بدون رقابت واگذار نکنم و هیچ‌ پروژ‌ه‌ای بدون توجیه اقتصادی ساخته نشود." مشکلات کسری بودجه وزارت راه را نیز نمایندگان مجلس بهتر از همه می دانند، حال باید از نمایندگان پرسید در راستای حل برخی از مشکلاتی که به عنوان محورهای استیضاح از آنها یاد می شود، خود نیز تلاشی کرده اند یا آنها تنها دستاویزی برای سلب آرامش روانی از وزیر راه برای تفکر و تصمیم گیری بهتر بوده اند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فاضل 0 0

    بهتره خود وزیر محترم تفکیک دو وزارت را تعقیب کند تا از بار سنگین و غیرقابل تحمل وزارت راه خلاص شود و به همان حوزه مسکن وشهرسازی بپردازد که تخصصش را دارد. واقعا حوزه حمل ونقل یتیم مانده است چون نه آخوندی آن را می داند و نتوانسته از افراد خبره در امور حمل و نقل در ستاد استفاده کند. بعضی انتصاباتش در سازمانهای حمل و نقل و حوزه امور عمرانی هم قابل قبول نبوده و چون فرد تیزبینی است بعد از دوسال می فهمد که معاونین خوبی منصوب نکرده است. از قدیم گفتند که یک دست یک هندوانه برمی دارد. حساب کنید این وزیر باید چند نفر در حد معاونت را در ستاد وزارت و سازمانها و استانها مدیریت کند؟ بععله حدود سی معاون و حدود سی مدیرکل استانی. معلومه که بارش می لنگد و به مقصد نمی رسد.

  • majid 0 0

    ایشان مزاح فرمودن جدی نگیرید. اماچنانچه ایشان اسراربه شوخی خویش دارند همراه با حرف صورت جلسات مناقصه به انضمام مستندات آنراانتشاردهند.

  • 0 0

    آخوندی در معارفه خود تاکید کرد که " به دنبال مبارزه با فساد هستم و تلاش می کنم هیچ پروژه ای را بدون رقابت واگذار نکنم و هیچ‌ پروژ‌ه‌ای بدون توجیه اقتصادی ساخته نشود. " جناب آقای دکتر آخوندی حدود یک سال از فرمایشات گرانبهای شما می گذرد اما متاسفانه هنوز هیچ توفیقی در راه مبارزه با فساد حاصل نکرد ه اید من اگر به جای شما بودم یک دوره دو واحدی مبارزه با فساد نزد استاد زنگنه وزیر محترم نفت می گذراندم. فساد با شعار دادن از بین نمی رود شما با گذشت بیش از یک سال هنوز نتوانسته اید تغییرات مقدماتی مدیریتی زیر مجموعه های خود را کامل کنید هنوز هم بعضی از مدیران و معاونان نا لایق و فساد دولت قبلی بر سر کار هستند و هر روزی که می گذرد میلیاردها خسارت عمدا و سهوا به بیت المال وارد می کنند به نظر من به عنوان یک اصلاح طلب شما بر خلاف سایر وزرا کارنامه درخشانی طی یکسال گذشته نداشته اید جارچی

  • منتقد 0 0

    آقای آخوندی شما در معارفه خود گفتید به دنبال مبارزه با فساد هستید چرا به همه ی شرکت های تابعه و وابسته وزارت راه و شهرسازی رسیدگی نمی کنید؟ چرا به فساد گسترده مدیران[…] پایان نمی دهید؟ آیا این فقط یک شعار بود؟

  • حسنی 0 0

    تنها راه رهایی ایشان اقدام به تفکیک وزارتخانه به ۲ وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی است با این بودجه ناچیز و چاه بی انتهای مسکن مهر بخش حمل و نقل و ترابری به سمت نیستی و نابودی میرود.

  • انسانم آرزوست 0 0

    به نظرم باید وزیر استیضاح و برکنار شود بخاطر عملکرد ضعیف در حوزه حمل و نقل: - قول داده بودند که تفکیک دو وزارت را کارشناسی می کنند که بکردند و اگر کسی در وزارت حرف از تفکیک زد با او برخورد شد - در باره اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل هیچ طرح و برنامه عملی ارائه نکردند - هیچ عملکرد موفقی در بخش ریلی که هدف رئیس جمهور محترم است انجام نشده است - در ستاد وزارت در بخش حمل و نقل هیچ تحرکی انجام نشده است ووعده فاینانس پروژه های حمل و نقل را دادند که به هیچ کجا نرسید - وعده فعال شدن آزادراه تهران شمال هم که نشد - وظیفه کاهش تلفات جاده ای هم به شاخص لازم نرسیده است - وعده به نتیجه رساندن طرح جامع حمل و نقل در مدت شش ماه هم به نتیجه نرسید. بهتر است خودشان بگویند چه چیزی در بخش حمل و نقل به نتیجه رسیده است؟ فکر کنم فقط دانش ایشان اندکی بالا رفته باشد.

  • بسیجی دلاور 0 0

    همه وزرای سابق راه و ترابری یعنی رحمتی - ترکان - خرم - بهبهانی و حتی آقای سعیدی کیا که هم وزارت مسکن و شهرسازی را تجربه کرده و هم وزارت راه و ترابری را در مصاحبه های منتشره خود تفکیک دو وزارت را لازم و برای رشد بخش حمل ونقل واجب می دانند ولی آقای آخوندی ره به ترکستان را رها نمی کند.

  • یک کارشناس وزارت 0 0

    وقتی حرف حساب به گوش بعضی نمی رود باید حرف حساب را در گوش آنها فرو کرد همه می گویند ادغام وزارتخانه ها غلط بوده و باید تفکیک انجام شود ولی به گوش بعضی نمی رود چاره همین استیضاح است با دلایل کافی وزیر محترم گفته بود که تفکیک و یا ادغام را به گروه کارشناسی می سپارد و گزارش می دهد که نکرده است وزیر محترم وعده فعال شدن پروژه آزادراه تهران - شمال را داده بود که نکرد وزیر محترم وعده نهایی شده طرح جامع حمل و نقل را داد که هیچ حرکت موثری اتفاق نیافتاد وزیر محترم وعده داد که پروژه ها را غربالگری می کند که نکرد وزیر محترم وعده داد که حمل و نقل ریلی رشد می کند که نکرده بلکه پروژه ها راکد شدند وزیر محترم وعده داد که پروژه ها فاینانس می شوند که نشدند و … انتصاب آقای کشاورزیان و نورزاد و و سعیدنژاد و.. چگونه قابل توجیه است بهتر است یکبار دیگر متن خوبی که وزیر محترم به عنوان برنامه خود هنگام اخذ رای به مجلس ارائه نمود را مرورشود تا ببینید چه وعده هایی داده بود.

  • ایمانی 0 0

    انتصاب اخیر اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شهر فرودگاهی یک بار دیکر تمایل آقای(…) را به عدم استفاده از مدیران سابقه دار و متخصص و اهل فن ثابت کرد و با گماردن افراد ناشناس مجددا موجبات دلگیری کلیه مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی شد صبر نمایندگان تا کی. البته یکی از اعضای هیئت مدیره گرین کارت آمریکا رو هم داره(دو ملییتی است و این خلاف قانون است؟؟؟!!!!!!!!!