| کد خبر: 143602 |

۳ ویژگی کابینه دوازدهم و انتظارات بجا

تکلیف وزرای دولت دوازدهم هم بالاخره مشخص شد. وزرایی که از روز گذشته کار خود را آغاز کرده اند و آن طور که برخی از آن‌ها شب گذشته مطرح کردند، اولویت‌شان حل مشکلات اقتصادی کشور است.

تین نیوز

تکلیف وزرای دولت دوازدهم هم بالاخره مشخص شد. وزرایی که از روز گذشته کار خود را آغاز کرده اند و آن طور که برخی از آن‌ها  شب گذشته مطرح کردند، اولویت‌شان حل مشکلات اقتصادی کشور است. کابینه‌ای که اگر از پنجره رای اعتماد در بهارستان به آن نگاه کنیم، 3 ویژگی دارد:

 

اول این که: براساس اعتمادی که نمایندگان مردم به آن‌ها  کرده اند، بیشترین رای اعتماد را در بین کابینه‌های دولت‌ها  دارند. تا جایی که میانگین رای اعتماد به کابینه دوم دکتر روحانی 220 رای بود که از بیشترین رکورد دولت‌ها  که 207 رای بود و به دولت اول اصلاحات اختصاص داشت 13 رای بیشتر است که نشان دهنده اعتماد بی سابقه نمایندگان مردم به دولت است.

 

دوم این که: رئیس جمهور روز گذشته در دفاع از کابینه پیشنهادی یکی از اهدافش در دولت را «هم افزایی» دانست و گفت: «به دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم و هیئت وزیران هماهنگ بودم.» دکتر روحانی حتی علت تاخیر در معرفی وزیر علوم را هم تلاش برای معرفی فردی که هماهنگ با تیم دولت باشد دانست. به این ترتیب براساس توضیحات رئیس جمهور، ویژگی دوم کابینه دوازدهم را باید  «هماهنگی و هم افزایی» دانست. موضوعی که گم شده دولت سابق بود و مصادیق  زیادی می‌توان از جای خالی این هماهنگی میان وزرای دولت یازدهم نام برد که عملا در حوزه‌های موثری باعث کندی کار و نقص‌های جدی شده بود.

 

سوم این که: دولت دوازدهم درشرایطی روی کار آمده است که علاوه بر «هماهنگی و هم افزایی»  که رئیس جمهور دیروز درباره تیم دولت مطرح کرد، هماهنگی و هم افزایی نیز میان دولت و مجلس (که رای اعتماد بی سابقه دیروز نماد آن بود) و شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌های شهرهای مطرح و اثرگذار کشور همچون تهران و مشهد و شیراز وجود دارد. این سطح از هماهنگی و همگرایی که می‌توان آن را بی سابقه دانست جای هیچ گونه کوتاهی و مانع تراشی بر سر راه حل مشکلات مردم و بهانه آوردن به دلیل نبود هماهنگی و حمایت نگذاشته است.

 

لذا شاید بتوان دولت دوازدهم را از حیث این 3 ویژگی بی نظیر توصیف کرد و انتظار داشت همانگونه که مردم در انتخابات 29 اردیبهشت به تکلیف خود عمل و سرنوشت کشور را تعیین کردند، از امروز دولتمردان نیز به تکلیفی که هم شرعی و هم قانونی و هم اخلاقی بر عهده آن‌ها ست عمل کنند و گره گشایی از کار مردم و عمل به وعده‌های داده شده در دوره انتخابات را اولویت اصلی خود بدانند. از سوی دیگر مردم نیز بحق می‌توانند از یک دولت «هماهنگ» انتظار داشته باشند تا مطالبات حداکثری آن‌ها  را پیگیری کرده و برای بازنشدن برخی گره‌ها  از سوی دولتمردان «بهانه» نشنوند.

 

این ویژگی‌ها  باید در اولویت بندی مسائل کشور نیز به کار دولت بیاید و با روح تیمی که به گفته رئیس جمهور در کابینه لحاظ شده است، وقت و سرمایه‌های کشور صرف مشکلات و اولویت‌های اصلی شود و از وارد شدن به مسیرهای انحرافی و پرداختن به موضوعاتی که مسئله اصلی کشور و مردم نیست پرهیز کنند. باید دید با این کابینه و اعتمادی که نمایندگان مردم به آن کرده اند، آیا بازهم شاهد بهانه گیری‌های مختلف خواهیم بود یا شاهد حل مشکلات کشور؟

 

منبع: جان نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.