| کد خبر: 135871 |

پرده‌برداری از حمله به‌رئیس‌جمهور

خودسری گویا نه‌تنها رو به افول نگذاشته که این روزها به تکاپو افتاده است. ظهر روز ٢٢ بهمن ٩١ خودسرها با برنامه‌ای که پیش‌تر در مسجد اهل بیت طراحی شده بود، مهر و نعلین به سمت علی لاریجانی، رئیس مجلس پرتاب کردند و حالا ظهر روز قدس سال ٩٦ در چندقدمی رئیس‌جمهوری وقت ایران، شعارهای توهین‌آمیز سر می‌دهند.

تین نیوز

خودسری گویا نه‌تنها رو به افول نگذاشته که این روزها به تکاپو افتاده است. ظهر روز ٢٢ بهمن ٩١ خودسرها با برنامه‌ای که پیش‌تر در مسجد اهل بیت طراحی شده بود، مهر و نعلین به سمت علی لاریجانی، رئیس مجلس پرتاب کردند و حالا ظهر روز قدس سال ٩٦ در چندقدمی رئیس‌جمهوری وقت ایران، شعارهای توهین‌آمیز سر می‌دهند. 

 

به گزارش روزنامه شرق، عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران، این را نمونه‌ای از برخورد‌نکردن به‌موقع با خودسرها در پرونده‌های گذشته می‌داند: «اگر همان موقع جوری با برنامه‌ریزان و طراحان حمله به علی لاریجانی برخورد می‌شد، حالا یک مقام ارشد دیگر کشور را مورد هتاکی قرار نمی‌دادند. این جلوه‌گری‌های خودسرانه آبروی نظام را در رسانه‌های بین‌المللی به خطر می‌اندازد. روزی که رسانه‌ها باید روی ماجرای اعدام شیخ نمر و اقدام ضدحقوق‌بشرانه عربستان تمرکز کنند، یکباره سر دوربین‌ها به سه‌راه فرمانیه و حمله خودسرها به سفارت عربستان معطوف می‌شود. این رفتارها گل به خودی است، طراحان ایده‌های این‌چنینی نیز اهداف پلیدی را دنبال می‌کنند».

 

محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، نیز به «شرق» می‌گوید: «درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در قالب تدوین نامه از سوی فراکسیون امید خطاب به رئیس مجلس نهایی شده و در نخستین روز کاری مجلس که هفته آینده خواهد بود، تقدیم هیئت‌رئیسه خواهد شد».

 

هاشم‌زایی تأکید دارد که کمیته ویژه مجلس این‌بار نورافکن را بر پشت پرده و اتاق فکرهای این جریان انداخته و تلاش خواهد کرد پرده از سازماندهی هتاکی اخیر برداشته شود. 

 

علما و مشایخ اصولگرا هتاکی دیروز را محکوم کنند

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، نیز به ایلنا گفته «فراکسیون امید از رئیس مجلس می‌خواهد که به ‌منظور بررسی ابعاد ماجرای هتک حرمت به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون ‌اول رئیس‌جمهوری و علی مطهری نایب‌رئیس مجلس در راهپیمایی روز قدس کمیته‌ حقیقت‌یاب در مجلس تشکیل شود».

 

وکیلی خطاب به مشایخ اصولگرا می‌گوید: «امیدواریم تا دیر نشده اصولگرایان مواضع روشنی در برابر هتک حرمت صورت‌گرفته به رئیس‌جمهوری اتخاذ کنند. علما و مشایخ اصولگرا هتاکی دیروز را محکوم کنند و جریان‌های اصولگرایی از این شکل برخوردها تبری بجویند. خودسرها صرفا به اصلاح‌طلبان آسیب نمی‌زنند، آنها در دوره‌های مختلف به چهره‌های اصولگرایان نیز تاخته‌اند. رشد و نمو این نحله فکری خطری است برای مردم‌سالاری دینی و رفتارهای باری به هر جهت در پهنه سیاسی کشور را توسعه می‌دهد». در همین حال عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز به «شرق» خبر داده که «تشکیل کمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس کمترین کاری است که نمایندگان برای پیشبرد امر دموکراسی‌خواهی در کشور انجام خواهند داد. آنچه در مراسم روز قدس از سوی برخی افراد سازماندهی شده بود، ضربه‌ای است مهلک به تلاش سال‌ها فعالیت و نهادینه‌سازی اهمیت رأی مردم».

 

استهزای جهانی را برای ملت ایران برانگیختند

به گفته هاشم‌زایی «نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، روز قدس روز مقدسی برای ما ایرانیان است و مفهوم آن بر همگان مشخص است. اینها اگر می‌رفتند در یک میتینگ یا سخنرانی رئیس‌جمهوری شعار می‌دادند، نکته دیگری بود، اما اینکه اساسا تصور شود روز قدس مالک داشته و بناست عده‌ای بیایند و عده‌ای دیگر به بقیه توهین کنند، این رفتار درستی نیست. نفوذی‌هایی که پشت پرده و محافل این‌چنین قرار گرفته‌اند، باید برای افکار عمومی رسوا شوند».

 

او همچنین به «شرق» خبر داده که خودسرها تشکیلات منسجمی در برخی استان‌ها به‌ویژه در اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی و تهران دارند. 

 

هاشم‌زایی خطاب به نیروهای امنیتی نیز تأکید دارد که «شناسایی و پیداکردن سرپل‌ها خیلی کار سختی نیست. اتاق فکر خودسرها باید شناسایی و پیش از انجام هتاکی عملیاتشان خنثی شود. روز قدس به‌عنوان روز وحدت جهانیان علیه اسرائیل و صهیونیست‌ها به رسمیت شناخته شده و درست نیست عده‌ای بیایند و به رئیس‌جمهوری توهین کنند تا آنتن‌های دنیا به جای انعکاس این اتفاق بزرگ و یگانه از توهین خودسرهای ایرانی به رئیس‌جمهورشان فیلم و سکانس پخش کنند و استهزای جهانی را برای ملت ایران برانگیزند».

 

خودسرها به اقتدار نظام ضربه می‌زنند

وکیلی همچنین به «شرق» گفته «گویا تا امروز اراده جدی برای برخورد با خودسرها در کشور وجود نداشته و اینکه چه زمانی بناست دیگر با پدیده شوم حرکت‌های خودسرانه در کشور مواجه نباشیم، به اراده سیاسی در کشور بستگی دارد. اما متأسفانه اقدام اخیر در روز قدس که بدون تردید از پیش برنامه‌ریزی شده بود، به اقتدار نظام ضربه زد. این افراد مصداق «نادان‌دوست»‌ها هستند».

 

او همچنین تأکید کرده «آنچه در مراسم راهپیمایی روز قدس اتفاق افتاده، مصداق آنارشیسم است، آنارشی ضدنظم، ضدقانون و هرج‌ومرج‌طلب است. این جریان نه به یک طیف سیاسی که به منافع ملی کشور صدمه‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد و امیدواریم تا دیر نشده، افراد و طیف‌های سیاسی ضمن تبری‌جویی از خودسرها این دست حرکات را محکوم کنند».

 

پرونده در کمای افشای حمله به لاریجانی

 مجلس ایران تا اینجای کار تجربه متناقضی از افشاگری درباره پشت صحنه خودسرها در کارنامه دارد. از یک ‌سو تلاش‌های گسترده‌ای برای افشای پشت پرده حمله به علی لاریجانی در قم داشته و درعین‌حال طرح دوفوریتی برخورد با خودسرها در مجلس دهم با نقدهایی مواجه شد و حالا هم خبری از آن نیست. ٢٢ بهمن ٩١ علی لاریجانی با هتاکی از سوی خودسرها در قم روبه‌رو شد. کمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس ماه‌ها روی پرونده ویژه کار کرد و مشخص شد برخی نمایندگان مجلس نیز در اتاق فکر حمله به رئیس مجلس حاضر بوده‌اند.

 

آن هم در نشست‌هایی که در مسجد اهل‌ بیت قم برگزار شده بود. اما بعدتر خبر آمد که افراد مرتبط با پرونده منع تعقیب خورده‌اند و به روایت نمایندگان مجلس نهم آن‌طور که درخور بود، با آنها برخورد نشد. در گزارش مجلس به سخنرانی برخی نمایندگان در مسجد «اهل‌ بیت» اشاره شده بود که به‌زعم کمیته حقیقت‌یاب مجلس، در تحریک افراد برای حمله به سخنرانی رئیس مجلس تأثیرگذار بود. خیلی از نقدها به کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به حمله به علی لاریجانی معطوف به رسیدگی‌های نهایی است، رسیدگی‌هایی که شاید از دست آن کمیته و نهاد مجلس خارج باشد. 

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.