| کد خبر: 98005 |

تصادفات منجر به فوت در چهارمحال و بختیاری ۲۴ درصد افزایش یافت

تین‌نیوز| رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته تصادفات منجر به فوت ۲۴ درصد افزایش یافته است.

رانندگی ایمن و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی بیانگر مشارکت اجتماعی مثبت افراد در جریان عبور و مرور است. در این مشارکت راننده به عنوان فرد مسئول و سرنشینان به عنوان مسافر باید به سلامت به مقصد برسند که اگر چنین مفهوم و برداشتی در جامعه نهادینه شود دیگر مفهوم رانندگی رقابت و پیروزی در سرعت و سبقت نخواهد بود.

تصادفات هرساله عده زیادی را به کام مرگ می‌کشاند که استان چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نیست. به گفته مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی حوادث ترافیکی، هفتمین علت مرگ و میر در استان است.

در زیر گفت‌وگویی با رئیس پلیس راه استان با هدف تشریح علت‌های تصادفات و وضعیت جاده‌های استان انجام شده است.

در 4 ماهه نخست امسال چه میزان حادثه رانندگی در استان اتفاق افتاده است؟
در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصادفات منجر به فوت 24 درصد و تعداد فوتی‌ها 19 درصد افزایش و تصادفات منجر به جراحت 26 درصد، تعداد مجروحان 22 درصد و میزان خسارت 10 درصد کاهش یافته که در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

نقاط حادثه‌خیز استان چه تعداد و بیشترین تصادفات در کدام محورها رخ داده است؟
استان چهارمحال و بختیاری دارای 4 هزار کیلومتر راه و 4 هزار پیچ است که در ازای هر یک کیلومتر یک پیچ وجود دارد. جاده‌ها با توجه به کوهستانی بودن استان و براساس ناهمواری‌ها احداث شده‌اند که همین عامل سبب افزایش تصادفات در استان می‌شود. در محور ناغان ـ پل کارون 4 در 100 کیلومتر راه 188 پیچ و 144 پیچ منتهی به پرتگاه وجود دارد. 49 نقطه پُرتصادف در استان شناسایی شده که پُرتصادف‌ترین محورهای ارتباطی استان از جمله محور شهرکرد ـ شلمزار ـ گهرو، شهرکرد ـ طاقانک ـ لردگان ـ دهدز، گردنه چری ـ پلیس راه ناغان ـ پل کارون 4، محور دوراهان ـ تونل الغدیر و سفیددشت ـ گردنه زردیا است.

عمده تصادفات مربوط به کدام گروه و کدام یک از تخلفات سهم بیشری در میزان تصادفات دارند؟
 43 درصد از تصادفات مربوط به خودروهای سواری، 20 درصد مربوط به وانت، 17 درصد موتورسیکلت، 15 درصد کامیون، 2 درصد مسافربری و 3 درصد مربوط به سایر بوده است. 26 درصد از تصادف در اثر واژگونی که از این مجموع 9 درصد ناشی از خواب‌آلودگی و مابقی ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، 14 درصد عابرپیاده که بیشترین میزان تصادفات عابران پیاده در مقابل زندان شهرکرد، شهرک صنعتی شهرکرد، دوراهان، سه‌راهی خراجی و سه‌راهی هفشجان رخ می‌دهد و 27 درصد از تصادفات نیز ناشی از انحراف به چپ است.

فراوانی تصادفات بیشتر در چه ساعاتی از روز است؟
 29 درصد و بیشترین فراوانی تصادفات بین ساعت 16 تا 20، 22 درصد از ساعت 12 تا 16 و 21 درصد از ساعت 8 صبح تا 12 رخ می‌دهد.

چه تعداد فوتی‌ها در صحنه تصادف و چه تعداد در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند؟
در تیر ماه از مجموع 15 فوتی ناشی از تصادف 6 نفر سر صحنه و 9 نفر معادل 60 درصد در بیمارستان فوت کرده‌اند که بیشترین آن‌ها یا مشکل شکستگی استخوان و یا سوراخ شدن ریه داشته‌اند.

استان چهارمحال و بختیاری چه رتبه‌ای در تصادفات منجر به فوت در کشور دارد و همچنین از دیدگاه شما مهم‌ترین علت‌های افزایش تصادفات چیست؟
در استان چهارمحال و بختیاری برخلاف تمام اقدامات پیشگیرانه و پوشش حداکثری محورهای برون‌شهری و استقرار تعداد زیادی از نیروها و تجهیزات در پاسگاه‌های پلیس راه به علت بی‌توجهی برخی از رانندگان با تصادفات رانندگی مواجه هستیم. استان در رتبه‌بندی تصادفات منجر به فوت در جایگاه دوازدهم در سطح کشور قرار دارد. یکی از علت‌های افزایش تصادف در 2 سال گذشته ورود یکباره حجم سنگین خودرو از انبارها با استفاده از تسهیلات، خواب‌آلودگی که ناشی از رانندگی طولانی، استفاده از داروهای خواب‌آور و یا مواد مخدر و روانگردان‌ها، عدم درک مناسب از موقعیت و شرایط موجود، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ است.

در تیرماه با توجه به افزایش حجم مسافران و گردشگران چه میزان تصادف رخ داده است؟
در تیرماه امسال تصادفات منجر به فوت 14 درصد، تعداد فوتی 12 درصد، تصادفات منجر به جراحت 38 درصد، تعداد مجروحان 39 درصد و میزان خسارت 44 درصد کاهش داشته که در مجموع 37 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین برخورد با تخلفات 29 درصد، سبقت 133 درصد، سرعت غیرمجاز 45 درصد، انحراف 127 درصد، خودروهایی که مرتکب 2 تخلف هم‌زمان شده‌اند 61 درصد و موتور توقیفی 64 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.