| کد خبر: 60543 |

◄ سارقان، عامل حادثه ریلی گرگان - اینچه برون

تین نیوز | در پی خروج قطار ریل باس گرگان - اینچه برون از ریل، روابط عمومی راه‌آهن، اقدام سارقان را موجب خروج قطار از ریل عنوان کرد.
 
پس از خروج قطار ریل باس (قطار اتوبوسی) گرگان - اینچه برون از ریل در عصر دیروز (جمعه ۲۳ مرداد) روابط عمومي راه آهن در اطلاعيه‌ای اعلام كرد: علت خروج از ريل قطار گرگان – اينچه برون باز شدن پيچ‌هاي ريل توسط سارقين و جدا شدن خطوط ريلي بوده است.
 
روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران در اين اطلاعيه آورده است؛ قطار محلي گرگان - اينچه برون حين بازگشت از ايستگاه مرزي اينچه برون در محدوده شهرستان آق قلا از خط خارج شد كه علت آن باز شدن پيچ هاي ريل قطار توسط سارقين و جدا شدن خطوط ريلي بوده است.
 
براساس اين اطلاعيه اين قطار در مجموع ۷۰ مسافر داشت كه همه آنها در صحت و سلامت كامل هستند و با خودروهاي اعزامي از سوي شركت راه‌آهن از محل سانحه منتقل شدند.

جزییات حادثه ریلی
مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ (گلستان) نیز غروب روز گذشته با بیان اینکه تمام مسافران قطار مسافری گرگان-اینچه‌برون از طریق جاده با هزینه راه‌آهن به مقصد اعزام شدند، گفت: علت حادثه شل شدن پیچ‌های ریل قطار بوده که نیروی انتظامی دلیل باز شدن پیچ‌ها را پیگیری خواهد کرد.
 
محمدرضا قربانی با تأئید خبر خروج قطار ریل باس (قطار اتوبوسی) گرگان - اینچه برون از ریل به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این قطار یک نوبت صبح و یک نوبت ظهر از گرگان به مقصد اینچه برون سیر داشت. این قطار در ساعت ۱۳ از اینچه برون به گرگان سیر کرد که در این سیر رفت و برگشتی هیچ حادثه‌ای رخ نداد اما در سیر نوبت عصر که قطار ساعت ۱۴:۴۰ دقیقه اعزام شد در کیلومتر ۵۰۶ راه‌آهن از ریل خارج شد.
 
مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ (گلستان) با بیان اینکه این سانحه حدود ساعت ۱۵:۳۰ در محدوده ایستگاه یامپی از توابع شهرستان مرزی آق قلا در استان گلستان رخ داد، افزود: این قطار ۷۰ نفر مسافر داشت که همه مسافران در سلامت کامل هستند و آسیبی به هیچ یک از آنان وارد نشده است.
 
وی با اشاره به باز شدن پیچ‌های ریل و سرقت تراورس درباره علت حادثه، توضیح داد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که دلیل خروج قطار از ریل شل شدن پیچ‌های خط بوده است. گزارش باز شدن پیچ‌های ریل راه‌آهن به نیروی انتظامی داده می‌شود تا دلایل آن بررسی شود.
 
قربانی ادامه داد: پس از بروز حادثه بلافاصله نیروهای راه‌آهن در محل حاضر شدند و مسافران با آژانس مسافری از طریق جاده با هزینه راه‌آهن به مقصد اعزام شدند.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه قطار نیز آسیب جدی ندیده و واژگون هم نشده است، افزود: در حال حاضر تیم فنی مشغول ترمیم آن هستند و تا چند ساعت آینده با برگشت قطار روی خط سرویس قطار گرگان-اینچه برون فعال خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ahamd 0 0

    برای شل کردن پیچ ها آچار مخصوص می خواد و براحتی باز نمیشه. ضمنا تراورس بتنی به چه درد دزدان می خورد. مگر اینکه قصد دیگری در کار باشد

  • رضائی 0 0

    باز متاسفانه سوئ مدیریت موجب سانحهای دیگر شد حالا سئوال اینه چرا، سوئ مدسرست؟ برای اینکه سالهاست که قبل از افتتاح رسمیمحوری عبور درزین بازدید خط از محور و چکاب خط الزامی است اگر درزین پیشرو اعزام میشد چنین اتفاقی نمی افتاد پس مقصر اصلی شرکت راه اهن می باشد.

  • کارشناس 0 0

    معمولا در حین جوش درزریل بطول ۵۰۰ متر پیچ های ریل شل یا باز مشگردد تا امکان جوش درزریل مهیا گردد از کجا معلوم این بدلیل پیمانکار مربوطه و بی دقتی دستگاه نظارت این موضوع رخ داده و قطار بدون اینکه پیچ های محور مذکور محکم گردد تردد نموده که منجر به چنین فاجعه ای شده است. من با شناختی که از منطقه گرگان اینچه برون دارم محال است مقصر دزد بوده باشد چون مردمان ان منطقه مردمان پر تلاش و ایران دوست می باشند

  • دون پایه راه آهن 0 0

    خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است!!

  • تقی زاده 0 0

    گرچه اتفاق خوبی نبود، ولی باز هم نشان داد که راه آهن ایمن ترین وسیله حمل و نقل مسافر است. در جاده با انحراف اتوبوس فاجعه جانی به بار می آید و اینجا حتی با خروج قطار از خط، هیچکسی آسیب ندید. البته در هر سانحه ای ولو سانحه کوچکتر، باید ریشه یابی شود و علل آن شناسائی و اقدامات لازم در دو جهت صورت گیرد: ۱. شناسائی مقصرین درونی و بیرونی و برخورد قاطع با آن ۲. ایجاد فرایندی برای عدم بروز سانحه مشابه در هیچ جای راه آهن کلا همواره باید همه کارهای ما بر پیشگیری استوار باشد

  • خشنود 0 0

    هنوز ده روز از افتتاح این خط ریلی با حضور آقای جهانگیری معاونت محترم رئیس جمهوری، در سیزدهم مرداد نگذشته است! که این اتفاق حادثشده است. از سوی دیگر مدیرکل راه آهن گلستان، سرقت حدود ۶۰۰ عدد پیچ و مهره از خط آهن توسط " افرادی ناشناس!! " و شُل شدن ریل را " عامل اصلی " این حادثه اعلام کرده است و گفته که به دلیل سرقت این پیچ و مهره‌ها، در طول ۱۲۵ متر از این مسیر " " هیچ نگهدارنده ریلی وجود نداشته و عملاً ریل به کلی رها بوده‌است. " " قربانی _ مدیرکل راه آهن گلستان _ اضافه می کند: " از آنجا که پیش از این سانحه قطار در مسیر برعکس(گرگان - اینچه‌برون) مسافران دیگری را منتقل کرده‌است به نظر می‌رسد در مدت زمان رفت تا برگشت قطار، افرادی مبادرت به سرقت پیچ و مهره‌های نگهدارنده ریل کرده‌اند. " اینکه چطور ممکن است تعداد۶۰۰پیچ و مهره! آنهم در ساعت سه بعدازظهر! در مدتی که قطار رفته _ و بازگشته، باز شود و هیچ نیروی ناظر _ پلیس یا…این باز کردن را در حریم راه آهن " نبیند " _ کمی مورد اشکال است البته _ مساله ی حفاظت و نظارت بر تجهیزات ریلی _ بالاخص در داخل ایستگاهها _ مدتهاست که از عوامل اصلی " خرابی " ها بشمار می رود _ برخی سارقین حتا _ در محوطه ایستگاهها اقدام به سرقت " پلکان " های فلزی سیگنالهای سه نمای پایه بلند می کنند _ _ سرقت مکنت ها در ورودی ها و خروجی ها _ سرقت درب " جوین بوکس " ها و… در حریم ایستگاهها _ از عوامل مهم مشکلاتیست که در ایمنی علائمی ایجاد می گردد _ لازم است تا " حراست و نگاهبانی " از این سرمایه ی ملی کشور _ بطور جدی مورد توجه قرار بگیرد، برخی سارقین حتا جسارت و گستاخی را به حدی رسانده اند که " کابل های ارتباطی " را نیز با استفاده از خودروهایشان از وسط ایستگاه بسرقت می برند! شاید اینبار " تلفات جانی " در کار نبوده باشد، اما همیشه هم چنین نیست! سرقت های متوالی حتا از درون ایستگاهها که باید زیر پوشش حفاظتی دقیق نیروهای انتظامی و نظارتی باشند مدتهاست که اتفاق می افتد البته درین مورد خاص به گفته خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل راه‌آهن پیش از این درباره وضعیت خط ریلی گرگان گفته بود که " فرسودگی این مسیر باعثشده بعضی از پیچ‌های ریل به راحتی با دست باز شوند. "!! که این مشکلات باید با نوسازی هر چه سریع تر زیر ساختهای ریلی در کشور _ مرتفع گردد. با سپاس از تین نیوز

  • کارشناس 0 0

    بیان اینگونه علت حادثه برای عموم مردم میتواند مناسب باشد اما برای متخصصان و دست اندر کاران صنعت به هیچ وجه. هر خط در حال بهره برداری پیمانکار نگهداری دارد. پیمانکار گرگان اینچه برون چه کسی بوده است؟ پیمانکار نگهداری اولا باید از نیروهای محلی انتخاب شود تا آشنا به شرایط منطقه باشند، ازجمله این شرایط مسایل اجتماعی منطقه است. اگر این اتفاق نادری در منطقه بوده که پلیس رسیدگی واعلام نماید و اگر خیر تقصیر یا قصور پیمانکار نگهداری در بازدید قبل از سیر قطار یا مدیر مربوطه در انتخاب وی است. اگر هم مساله خرابکاری در کار باشد که بازهم اعلام پلیس را می طلبد. شعار راه آهن ایمنی است باید محاظت کرد که این شعار مخدوش نشود.

  • احمد 0 0

    باید متوجه بود ۱ - قبل از حرکت قطار مسافری اعزام درزین پیشرو و بازدید الزامی بوده که نشده است ۲ - معمولا در حین جوش درزریل نیز پیچها بطول ۵۰۰ متر شل یا باز می گردند تا امکان جوش درزریل مهیا گردد من فکر میکنم پیمانکار روسازی و دستگاه نظارت اهمال کاری کردند. لذا مسئولین راه اهن باید بررسی بیشتری نمایند

  • خشنود 0 0

    البته نمی توان از " نداشتن تلفات جانی در سانحه " قطار اتوبوسی اینچه برون _ گرگان " نتیجه گرفت که راه آهن _ هنوز _ امن ترین وسیله تردد است و این سانحه را با وقایع مشابه جاده ای مقایسه نمود چرا!؟ بدلایل متعدد نخست اینکه سرعت اتوبوسی که در حاده تردد می کند در بدترین وضعیت، حد اقل دوبرابر سرعت قطار مذبور است. در سرعتهای فعلی(بالاخص مورد مورد بحث) اگر سانحه، تلفات جانی داشت باعثحیرت بود مساله ی دیگر اینکه سیستم ایمنی علایمی، باعثمی شود که تا قطار بلاک را ترک نکرده، وسیله ی دیگری وارد بلاک نشود، بر خلاف جاده که به محض سرنگونی وسیله، تلفات بسیاری در اثر " برخورد " وسایط نقلیه " پشت سر و مقابل " خودرو ی سانحه دیده ایجاد می شود. اگر، با سرعتهای مرسوم ریلی دنیا، این اتفاق حادثشده بود، بدون تردید شاهد تلفات جانی بسیاری در همین خروج از ریل بودیم این مساله باز هم بر نظارت ایمنی در سیستم حمل و نقل ریلی تاکید دارد بالاخص با توجه به تاکید مدیران ارشد حمل و نقل ریلی بر ایجاد سیستم ریلی پرسرعت در کشور.

  • saeed 0 0

    چرا برای لحظه ای فکر نکنیم که خرابکاری ای در کار بوده؟؟؟ میشه توضیح بدهید که تا کی میتوان حقوقات کارگران و پرسنل را که دیگر از انبوه شرکتهای خصوصی بی درو پیکر و بطرق کاملا ناشناس وارد راه آهن شده اند را نداد و یکی از همین ناراضیان این بلا را بر سر راه آهن نیاورد؟؟؟ بیاد بیاورید مامور استیمی را که در تهران در محوطه راه آهن برای نارضایتی خودش خودکشی کرد اگر هم او میخواست چه بلایی بر سر راه آهن میاورد؟؟؟

  • خشنود 0 0

    با درود مسلما " باز کردن پیچ و بست های ریل " خرابکاری، تلقی می شود، البته نحوه ی گزینش پرسنل در برخی از شرکت های تابعه، بالاخص با قراردادهای کوتاه مدت، مسلما تعهدی باندازه ی همان مدت قرارداد را برایشان ایجادخواهد نمود اما این را نمیتوان دلیل بر ایجاد سانحه ی عمدی توسط آنها قلمداد نمود در برخی از موارد سرقت، سارقان سراغ تجهیزاتی از محوطه ایستگاهها می روند که شاید فقط یک آشنا به سیستم آنرا بشناسد مثلا کدام سارق از وجود مگنت در ورودی، خروجی ایستگاهها مطلع است؟! یا اصلا مگنت را می شناسد!؟ چه رسد به محل نصب دقیق اش را یا موارد مشابه دیگر… اینها و بیشتر… عدم وجود سیستم بازرسی و نظارت ایمنی را نشان می دهد سیستمی که از بازرسان فعال متخصص و تام الاختیار تشکیل شده باشد در بسیاری از شرکتها این افراد متخصص و درستکار فعالیت می کنند، در یکی از شرکتها ی تابعه وزارت نیرو، سیستم بازرسی نامحسوس فنی در بسیاری از مواقع سوانح و خطرات را به صفر تقلیل داد بازرسی که در تمام ساعات شبانه روز در پست های دیسپاچینگ و کشیک ها بطور سرزده وارد و نارسایی ها را گزارش و حل می کرد مساله ی سرقت ها ی صنعتی، مساله ی کوچکی نیست و با مدیریت صحیح می توان از تبعات و تلفات آن جلوگیری نمود

  • امید 0 0

    آقایان و مسئولان و تمامی رسانه ها توجه فرمایید: اگر واقعا مسایل مربوط به ایمنی و خرابکاری در راه آهن بی اهمیت هست که اینگونه نسبت به شرکتی کردن همه امور حریص هستید و به طرق مختلف که مسلما غیر قانونی و خلاف مصلحت راه آهن هم هست میخواهید قسمتهای راه اهن را مثلا خصوصی کنید پس بند اول قانون کیفری! ۱۳۳۷ را برایتان بازگو میکنم:((ماده ۱ هرکس خاک ‌ریز، خاک ‌بر، پل‌، تونل‌، دیوار، سد، ابنیه‌، بالاست‌، تراورس‌، ریل‌، پیچ و مهره‌ریل‌، اتصالی ریل‌، علایم خطر، تیرهای تلفن و تلگراف و سیمهای آن و وسایل نقلیه راه ‌آهن را خراب‌کند و به طور کلی عملی نماید که موجب خروج قطار از خط یا تصادم یا حادثه مهم دیگری شود به‌حبس با اعمال شاقه از پنج تا پانزده سال محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته‌شوند مرتکب محکوم به اعدام خواهد شد. هرگاه عمل منتهی به یکی از حادثه‌های مذکور نگردد در غیر موارد خرابی پل‌، تونل و سد مرتکب به‌دو سال تا هفت سال حبس مجرد و در مورد پل و تونل و سد از چهار سال تا ده سال حبس با اعمال‌شاقه محکوم می‌شود.)) اون کلمه اعدام را توجه کنید. حال عده ای که مسئول این خصوصی بازی هستند ایا متوجه جرم سنگین خود در قبال ملت هستند؟؟؟ راستی نظرتون درباره حادثه خیام نیشابور با سیصد کشته چیه؟؟

  • saeed 0 0

    اون قانون مال قانون کیفر بزه های مربوط به راه آهن ۱۳۲۰ هست در واقع درست میفرمایید چون اهمیت ایمنی بالاترین مورد در حمل ریلی هست و هرگونه اقدام برای خصوصی کردن واقعا باید با نظارت دقیق و خردمندانه انجام شود. چون مشاغل راه آهن تخصصی هست و اگر قرار باشد هر روز یکی از نحوه کار راه آهن سر در بیاورد چه بسا اقدامات هراس انگیزی انجام میگیرد