| کد خبر: 52067 |

۲۷۰ روز با پرونده آنتونوف / آخرین جزئیات سقوط هواپیما در مهرآباد

تین نیوز | پس از گذشت ۲۷۰ روز از سقوط هواپیمای آنتونوف در فرودگاه مهرآباد، این پرونده همچنان روی میز دادستانی تهران قرار دارد.
 
ساعت ۹:۲۰ دقیقه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ بود که هواپیمای مسیر تهران - طبس (آنتونوف ۱۴۰) متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد. هر چند در این حادثه ۸ مسافر جان سالم به در بردند اما ۴۰ کشته این پرواز شوک بزرگی در جامعه ایجاد کرد.
 
بعد از انتشار خبر سقوط هواپیما در مهرآباد استاندار تهران، معاون وزیر راه، رئیس هواپیمایی کشوری و سایر مسئولان مرتبط در محل حادثه حاضر شدند تا اگر مصدومی باقی مانده است به سرعت رسیدگی و مانع حوادث دیگر شوند. البته همزمان با این سقوط هم مجلس شورای اسلامی جلسه داشت و هم هیئت دولت و اظهار نظرهای مسئولان در این مورد رسانه ای شد. کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که پیش از این در مورد مشکلات این هواپیما هشدار داده بودیم و نباید پروازی صورت می‌گرفت.
 
اما رسانه‌ها منتظر بودند تا اول تعداد کشته‌ها و زخمی‌های هواپیما رسما اعلام شود و دوم اینکه با پیدا شدن جعبه سیاه دلیل سقوط هواپیما را از مسئولان هواپیمایی بشنوند. 
 
جعبه سیاه با حضور نماینده دادستان به کمیسیون بررسی رفت
 
احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی چند ساعت بعد از حادثه اعلام کرد: جعبه‌‌های سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان (CVR) و نوار پارامتر‌های موتور (FDR) است، که با حضور نماینده دادستانی به کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تحویل شد.
 
توقف پرواز آنتونوف ۱۴۰ به دستور رئیس جمهور
 
بعد از این حادثه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسف‌بار و تسلیت به بازماندگان، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد و همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه نماید و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.
 
یک روز بعد از حادثه/ دستور رئیس سازمان بازرسی کشور برای پیگیری سقوط
 
یک روز بعد از حادثه ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم دستور داد هیات وی‍ژه‌ای پرونده را پیگیری کند.
 
ممنوعیت پرواز آنتونوف ۷۴
 
به دلیل هشدارها و اسناد منتشر شده و ارائه شده به رئیس جمهور، ۲۵ مرداد ماه یعنی ۶ روز بعد از حادثه و پس از ممنوعیت پرواز ایران ۱۴۰ در آسمان کشور، رییس‌جمهور پرواز مسافری هواپیمای آنتونوف ۷۴ را هم ممنوع کرد.
 
۹ روز بعد از حادثه/ پرونده آنتونوف ۱۴۰ روی میز ۴ کارشناس قضایی
 
پس از گذشت ۹ روز از این حادثه یعنی در ۲۸ مردادماه ۹۳ مرحوم ولی‌الله خبره قائم مقام وقت سازمان بازرسی کل کشور گفت: یک گروه ۴ نفره از کارشناسان متخصص از سوی سازمان بازرسی کل کشور مامور شدند تا پرونده را رسیدگی کنند. البته این مقام مسئول زمان خاتمه این تحقیقات را مشخص نکرد و آن را منوط به پایان تحقیقات عنوان کرد، ضمن این که وزارت راه و سازمان هواپیمایی فرصت قانونی ۴۰۰ روزه را برای اظهار نظرنهایی اعلام کرده‌اند اما گفته شده زودتر مقصر را اعلام می‌کنیم.
 
خلبان آنتونوف رزمنده و خلبان اف ۵ در دوران جنگ
 
نکته جالب در این حادثه گمانه زنی‌ها در مورد خطای خلبان بود اما فرزند خلبان علی ایزدپناهی در گفتگویی اعلام کرد که این خلبان از مهارت خاصی برخوردار بوده است. البته پیش از این نیز سرتیپ محمد چیت فروش مشاور ارشد فرماندهی نیروهوایی ارتش گفته بود در نیروی هوایی همه ایزدپناهی را قبول داشتند. با این حال فرزند خلبان مرحوم ایزدپناهی گفت: پدرم در هشت سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف ۵ بود و هواپیماهای زیادی را بعد از حمله هوایی و حادثه سالم به زمین نشانده است، وی هیچ وقت از توانمندی‌ها و شجاعت هایش در دوران جنگ سخن نگفت و می‌گفت: هر کاری کردم برای کشورم بوده است.
 
آنتونوف مجوز پرواز نداشت!
 
بعد از چند هفته شهاب محمدی، کارشناس ارشد قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری فاش كرد كه اين هواپيما درباره نارسایی موتور در مناطق گرم و مرطوب و همچنین وجود لرزش شدید در موتورها اخطار گرفته و توصيه اكيد شده بود كه نبايد پرواز كند.
 
۶۰ روز بعد از حادثه
 
۶۰ روز بعد از حادثه یعنی در مهرماه سال ۹۳ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در هفتادمین نشست خبری خود در رابطه با میزان تفاوت گزارش قوه قضاییه با سازمان هواپیمایی در خصوص سقوط آنتونوف ۱۴۰ گفت: گزارش سازمان بازرسی و دادستان تهران در این زمینه هنوز نهایی نشده است و پس از نهایی شدن می توان تفاوت ها را احصا کرد.
 
۲۱۰ روز بعد از حادثه/ پرونده به مراجع قضایی ارسال شد
 
پس از گذشت ۲۱۰ روز از پرونده ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اسفند ۹۳ در مورد پرونده آنتونوف، گفت: این پرونده به مراجع قضایی ارسال شده و گزارش آن برای شخص آیت الله آملی لاریجانی ارسال می شود.
 
۲۶۰ روز بعد از حادثه/ کارشناسان روسی به ایران آمدند
 
علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشور اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در جمع خبرنگاران درباره آخرین جزئیات بررسی سانحه سقوط هواپیمای آنتونوف، اظهار داشت: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در حال جمع‌بندی نتایج و اطلاعات مربوط به حادثه است و در چند هفته آینده جلسه ای را در این خصوص برگزار می کند. همچنین تا چند هفته آینده علت دقیق سقوط هواپیمای آنتونوف اعلام می شود زیرا لازم است اطلاعاتی از سوی کشور طراح و سازنده هواپیما که شامل اطلاعات فنی است، ارسال شود. در حالت کلی اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا کارشناسان احساس کنند که اشکالات فنی در هواپیما وجود دارد، از کشور طراح و سازنده سؤال می‌کنند‌ مبنی بر اینکه چنین نقصی را یافته‌ایم و نظر آنها را جویا می‌شوند یا اینکه از آنها پرسیده می‌شود عامل بروز این اشکال فنی چه بوده است؟
 
وی با اعلام اینکه هفته آینده کارشناسانی از کشور روسیه به ایران می‌آیند و موضوع را بررسی می کنند در مورد اینکه برخی گفته اند که موتور این هواپیما، هلی کوپتری بوده است، افزود: کمیسیون بررسی سانحه هواپیما علت بروز حادثه را مشخص خواهد کرد و قضاوت زودهنگام منطقی و قانونی نیست.
 
۲۷۰ روز بعد از حادثه/ دادستان تهران: منتظر نظر کارشناسی هستیم
 
حالا پس از ۲۷۰ روز از این حادثه و تشکیل پرونده سقوط آنتونوف عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران می گوید: این پرونده در مرحله کارشناسی است و کارهای خوب و سنگینی در این زمینه صورت گرفته است. مقررات ایکائو در زمینه سقوط بسیار مفصل است بنابراین ما منتظر نظر کارشناسی هستیم تا نظر خود را ارائه دهند.
 
حالا که کارشناسان روسی هم بعد از ۲۷۰ روز از حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف به ایران آمدند و قوه قضائیه هم تمام اقدامات قضایی خود را انجام داده شهروندان و به ویژه خانواده قربانیان منتظر هستند تا مقصر اصلی حادثه را از زبان دستگاه قضایی بشنوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • الیاسی 0 0

    ۲۷۰۰ روز پس از حادثه: پرونده در حال بررسی است ۲۷۰۰۰ روز پس از حادثه: خلبان مقصر بوده و(آقای جهانگیریان که AOC غیرقانونی داده و به هشدارها توجه نکرده) مدال درجه اول لیاقت دریافت نمود.

  • بیطرف 0 0

    عجیب است کار معکوس انجام شده اول کارشناسان قضایی کار را انجام میدهند بعد منتظر جواب بررسی سانحه متخصصین میشوند؟ یعنی اول کسی را محکوم بعد بررسی میکنند که چه رخ داده است؟ بعد هم میگویند ما حرفی که زدیم اکه نمیتوانیم پس بگیریم. آیا آقایان آیا میتوانند بجای چندین متخصص تصمیم گیری نمایند؟ در کجای دنیا اینگونه است.

  • کارشناس 0 0

    آقای شهاب محمدی مستنداتی که ارائه نموده بودند مربوط به موتوری بود که اتفاقا " سالم مانده و دچار سانحه نشده است و حال آنکه موتور دیگر رفته است و دچار خوردگی بوده! تا به کی قصد گمراهی مردم را دارید.

  • آسمانی 0 0

    دو مورد را خواستم یاد آوری کنم: اول اینکه نباید بررسی هایی که در قالب الزامات ایکائو(انکس ۱۳) انجام میشود را با بررسی هایی که قوه قضائیه انجام میدهد در هم آمیخت. آنچه ایکائو به دنبال آن است بررسی سانحه به منظور پیشگیری از رویداد های مشابه است. هدف این بررسی ها شناسایی مقصرین و مسببین سانحه نیست. از نتایجی که در این راه به دست می آید نباید به هیچ عنوان در پرونده های قضایی استفاده کرد. چون بیم آن میرود افراد برای اینکه متهم نشوند از ارائه اطلاعات صحیح امتناع کنند و نتیجه اینکه حقایقی که میتوانسته از پیشگیری رویدادهای مشابه پیشگیری کند همچنان پوشیده باقی بماند و جان انسانهای بیشتری به خطر بیافتد. البته این به آن معنا نیست که قوه قضائیه به شکایات شاکیان رسیدگی نکند. ولی باید از ابزار و روش های کارشناسی خود بهره ببرد. قبول دارم کار سختی است، ولی مسئولین باید به این نکات ظریف خوب توجه داشته باشند. دوم اینکه اینگونه حوادثمجدداً ضرورت ایجاد نهاد مستقل بررسی سوانحی که در حوزه حمل و نقل روی میدهد را بیش از پیش نمایان میکند. سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک پای درگیر در سانحه نمیتواند مرجع ذیصلاحی برای بررسی سوانح هوایی باشد.

  • همکار شهاب 0 0

    اقای کارشناس عزیز سلام جدا از همه مسایل کلیه مطالب ارایه شده توسط تیم اقای شهبازی در زمان مدیریت دفتر مهندسی و قابلیت پرواز مربوط به موتورهای TV۳-۱۱۷ بود نه یک موتور با سریال خاص که در تمام صورت جلسات تهیه شده که تیم مقابل دایما در صصد انکار انهاست مربوط به این نوع موتور Turbo - prop بود. خرخ از همه هیاهوها اگر این موتور و پروژه ننگین انتونف یکصد وچهل اشکال نداشت ایا یک کارمند ساده که حتی یک روز مدیر هم نبوده و مطابق شهادت همه دوستان پرتی هم ندارد چگونه توانست با بازگو نمودن چند خاطره ساده اسباب توقف این پروژه که برخی به اشتباه انرا پروژه ملی نامیده اند را فراهم کند. جواب چند کلمه حرف حساب بود که جواب نداشت و ندارد. بماند که شهاب هم با این اتو اسباب تحقیر دکتر و همه تایید کنندگان AOC فرم N و P را تایید نموده بودند و وامهای انچنانی هسا را گرفته و سفر های انچنانی رفته بودند را با این پرونده امیخته نمود ولی ترس دوستان حتی تا مرحله حذف شهاب رفت که جواب نداد کمااینکه بر سر موضوع EP - MHJ هم جواب نداد و نخواهد داد.

  • جابر گودرزی 0 0

    گزارش هفتاد صفحه ای سازمان بازرسی کل کشور کامل جامع و دقیق و کارشناسی است و همه جوانب به صورت فنی و عملیاتی تحلیل و به مجامع حقوقی و قضایی ارایه شده که در صورت عدم اعمال فشار به نهادهای درگیر معلوم خواهد شد که چرا اخطارهای ستاد کل نیروهای مسلح پس از سانحه های سوم و چهارم جدی در نظر گرفته نشد.

  • آسدبلا 0 0

    چه خوب است آقا شهاب محمدی عزیز که با نام جابر گودرزی کامنت میگذارند وقطعا به گزارش به قول خودشان۷۰ صفحه ای دسترسی دارند ما وخوانندگان را نیز در جریان آن بگذارند.

  • خلبان 0 0

    همه میدانند که خلبان پرواز ایران ۱۴۰ انسانی بسیار خوبی بودند ولی سالها بود که در مرکز آموزش خلبانی هما در فرودگاه پیام با هواپیماهای سبک پرواز مینمودند و وقتی هم که به شرکت ماهان رفتند در سیمولاتور فرمودند که نمیتوانند از پس این هواپیمای ارباس بر بیایند و انصراف دادند. پس از مدتی هم دوباره برای پرواز با ایران ۱۴۰ شروع کردند و ایشان سالها بود که از پرواز با این هواپیما به دور بودند. واقعیتها را باید پذیرفت علیرغم اینکه برای ایشان بسیار احترام قائل بوده و هستم.

  • بیطرف 0 0

    آقای جهانگیریان سوالی دارم چرا فردی که آخرین گواهینامه صلاحیت پرواز این هواپیما را در قابلیت پرواز امضا نموده یعنی آقای محمد شهبازی, حال مسئول تیم بررسی سانحه شده است آیا این امر قانونی است؟

  • همکار بیچاره آقا شهاب 0 0

    چند روز پیش دیدم که کلاسی تشکیل شده و استاد آن فردی متخصص از خارج از کشور بود دیدم فردی روی یک زیر انداز و چفیه انداخته وسط راهرو قابلیت استاندارد پرواز نشسته و تحصن کرده و میگوید چرا برای این کلاس از من کسی اجازه نگرفته و چرا استاد آمده و من بی اطلاع هستم و هر چه بدو بیراه بود نثار آقای[…] مدیر قابلیت پرواز نمود تا جایی که میخواست با وی درگیر شود و استاد خارجی را هم از کلاس بیرون کشید. حریف وی نشده و ایشان از رو زیر انداز وسط سالن بلند نمیشد. رفتم دیدم آقای[…] است. آخه ایشان در کشور اکراین هم که ماموریت رفته بود وسط خیابان نشسته و سینه میزد. گفتم خدایا[…] اینجا و آنجا و همه جا!!!! بالاخره مسولین حراست آمدند و وی را با قالیچه اش کشان کشان بردند.

  • 0 0

    آقای شهاب محمدی در روزنامه بحثنمودند که موتوری را روی این هواپیما بررسی کرده و پیش بینی سانحه آنرا روی همین هواپیما نموده اند حال آنکه موتوری که ایشان مدارکش را در روزنامه همشهری چاپ کردند موتور سالم بوده است و در واقع موتور دیگر از کار افتاده است. ضمنا " آقای شهبازی هم در روزهای اول سانحه به عمد موتور ۱ و ۲ را موتور راست و چپ مطرح مینمود که خوانندگان را گمراه نماید. چون موتور سمت چپ شماره ۱ و موتور سمت راست موتور شماره ۲ است و همین مبحثرا در خصوص ملخ هواپیما مطرح نمودند. زیرا بقول شما همین تیم هر مانوری داده بودند روی موتور سالم این هواپیما بود. نه موتوری که از دست رفت از تین نیوز خواهشمندم که دوباره مصاحبه ایشان را روی صفحه بگذارد تا متخصصین قضاوت کنند که حق با چه کسی است. زیرا این افراد با کارهای هیجانی و احساسی کردن مردم دردمند قصد گمراه کردن مردم و بهره جویی دارند.

  • رضا 0 0

    آقای شهبازی زمانی که شما مدیر دفتر طراحی و ساخت بودید این پروژه که از سال ۱۳۷۵ در ایران کلید خورد و در سال ۱۳۸۰-۱۳۸۲ شروع به بهره برداری شد. ادامه این پروژه در زمانی بود که شما مدیر همان بخش و پروژه تحت کنترل شما بود چرا همانزمان جلوی آنرا نگرفتید که بقول دوستان اتلاف هزینه نشود.

  • نزدیک بین 0 0

    فرض را بر این بگیریم که این موتور ایراد داشته و آقای شهاب محمدی هم میدانستند که موتور قدرت کافی ندارد. پس چرا به دستور آقای پهلوانی جلسه ای در دفتر طراحی و ساخت تشکیل و ایشان بدون آنکه مدیرش مطلع باشد در آن جلسه شرکت و تصمیم به افزایش وزن هواپیما و حمل مسافر بیشتر بخاطر دستور رئیس سازمان گرفتند. اگر این موتور توان نداشت چرا ایشان این صورتجلسه را نه یکبار بلکه دو بار امضا نمودند. اگر تین نیوز صلاح بداند هر وقت پیام روی صفحه بگذارید صورتجلسه مزبور را تقدیم میکنیم. حال بخاطر اینکه موجبات سانحه را فراهم کردند شروع به شلوغکاری نموده تا حواس اذهان را پرت نمایند. آقایانی که درگیر بررسی هستند چرا از متخصصین سازنده و طراح این هواپیما از اکراین دعوت نمیکنند و از روسیه که هیچکاره است دعوت به همکاری نمودند.

  • مش رجب 0 0

    تمام بدبختی این مردم طی صد سال اخیر همیشه تقصیر شما روشنفکران و کارشناسان بوده خجالت بکشید آقا

  • بیطرف 0 0

    سئوالی از قاضی محترم آقای شهریاری داشتم ۱) آیا بهتر نبود با نظر به اینکه سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ پروژه ای بوده که در سال ۱۳۷۵ در هواپیمایی کشوری شروع شده است کارشناسی را در کنار خود قرار میدادند که از بیرون سازمان هواپیمایی کشوری بود و ایشان در خصوص مسائل تخصصی جنابعالی را همراهی مینمود. ۲) با توضیحاتی که دوستان دادند احتمال دارد هر کارشناسی از جمله آقای شهاب محمدی خود نیز از مسببین بروز سانحه باشد حال آنکه در کنار شما قرار گرفتند!!آیا بررسی مقامات محترم قضایی بدین شکل صحیح خواهد بود؟ خواهش میکنم حتما چاپ بفرمایید.

  • اکبر مقامی 0 0

    ایا با وجود شش سانحه هنوز عده ای که نام خود را کارشناس و متخصص گذاشته اند هنوز به تابوت اوکراینی هواپیما میگویند. بگذارید تاریخ درباره شما و این دستاورد قضاوت کند. این پروژه نان وآب زیادی برای برخی در هسا و سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع داشته ولی برای مردم ایران جز با از دست دادن فرزند و پدر و برادر و خواهر و مادر دستاوردی نداشت. خداوند دوست و همکاران قدیمی ما یعنی مرحوم باقر خان کردان و مرحوم ایزد پناهی را رحمت کند که از یادگاران روزهای سخت دفاع مقدس بودند، روحشان شاد.

  • کارشناس هواپیمایی 0 0

    سئوالی از آقای مهندس شهبازی مدیرکل و مسئول بررسی این سانحه دارم. آقای محترم شما مدیر کل دفتر طراحی ساخت بودید وقتی این هواپیما طراحی میشد شما قبل از اینکه مدیر کل این دفتر شوید, مدیر کل دفتر قابلیت پرواز بودید چرا جلوی طراحی و ساخت و یا صدور C OF A این هواپیما را نگرفتید و یا چرا در آنزمان اشکالات این هواپیما را متذکر نشدید تا رفع گردد. حال که مدیر کل دفتر سوانح شده اید میگویید این هواپیما اشکال داشته شما که کارشناس آن دو دفتر نبودید مدیر کل بودید و براحتی میتوانستید اشکالات را بیان کنید.