| کد خبر: 39217 |

امضای دو توافق‌نامه جدید بین ایران و امارات

تین نیوز |  در حالی که ایران و امارات دو تفاهمنامه همکاری در زمینه "تجسس و نجات" و " طرح اضطراری" امضاء کردند معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور از امضای توافق‌نامه‌های جدید با سه کشور افغانستان، تركمنستان و كویت در آینده‌ای نزدیك خبر داد.
 
به گزارش تین نیوز از از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، ایران و امارات دو تفاهمنامه همکاری در زمینه "تجسس و نجات" و " طرح اضطراری" امضاء کردند که این تفاهمنامه‌ها در راستای اجرای تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی و كسب آمادگی برای همكاری و هماهنگی متقابل در صورت بروز سوانح هوایی با لحاظ حفظ تمامیت ارضی كشور و تاكید بر انطباق مرزهای هوایی با مرزهای پهنه آبی كشور به امضاء رسیده است.
 
مذاکرات برای انعقاد این تفاهمنامه از سالیان گذشته آغاز و سرانجام در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری و با سفر هیاتی به ریاست علیرضا جهانگیریان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با همراهی ابراهیم شوشتری معاون عملیات هوانوردی شركت فرودگاه‌ها به این کشور منعقد شد.
 
شوشتری در این زمینه گفت: امضای توافقنامه با كشور امارات نه تنها سبب برطرف شدن یكی از مهمترین چالش‌های پیش‌رو شد بلکه باعث شد موارد نقصان (deficiency)  درج شده در اسناد ایكائو در خصوص دو موضوع تجسس و نجات" و "طرح اضطراری" در دفتر منطقه‌ای قاهره حذف شود.
 
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها همچنین از امضای تفاهمنامه با كشورهای افغانستان، تركمنستان و كویت در آینده‌ای نزدیك خبر داد.
 
به گفته وی٬ براساس الزامات ایكائو و مطابق با مستندات موجود در انكس ۱۱ و به‌منظور تداوم ارایه سرویس مراقبت پرواز به هواپیماهایی كه با خرابی یا قطع سیستم‌های راداری و ارتباطی، وقوع بلایای طبیعی و... روبرو می‌شوند، كشورها ملزم به تهیه دستورالعملی كه از آن تحت عنوان Contingency Plan نام برده می‌شود، هستند.
 
شوشتری ادامه داد: در این راستا و براساس تعهدات ملی و بین‌المللی٬ اداره‌كل مراقبت پرواز اقدام به تدوین این دستورالعمل کرده كه تاكنون این توافقنامه با كشورهای ترکیه٬ عراق٬ بحرین٬ باکو٬ پاکستان٬ عمان٬ ارمنستان تصویب و به امضا رسیده است.
 
وی تاکید کرد: در زمان بروز سوانح هوایی مسئولیت خطیر هماهنگی‌های تجسس و نجات به‌منظور نجات جان انسان‌ها بر اساس تعهدات ملی و بین‌المللی توسط حوزه معاونت عملیات هوانوردی(مركز هماهنگی‌های تجسس و نجات) شركت فرودگاه‌های كشور صورت می‌گیرد.
 
یادآور می‌شود؛۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۳ كارشناسان شركت فرودگاه‌های كشور جهت شركت در اجلاس ATM/SAR به دفتر منطقه‌ای ایكائو در خاورمیانه اعزام و طرح‌های پیشنهادی ایران را در اجلاس مذكور ارائه کردند كه متعاقب آن كارگروه مشترك تجسس و نجات توسط كشورهای ایران٬ بحرین٬ امارات و عربستان تشكیل و ماحصل مذاكرات انجام شده(به‌صورت ویدئو كنفرانس) منجر به رفع موانع و حل اختلافات گذشته شد و بستر های لازم جهت انعقاد توافقنامه با كشورهای همسایه فراهم شد.
 
پس از انتشار خبر فوق در مجامع بین‌المللی، سایر كشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس از جمله بحرین نیز جهت نشست دوجانبه به‌منظور انعقاد توافقنامه تجسس و نجات هوایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.