| کد خبر: 28742 |

آمار حوادثجاده ای لرستان لنگ می زند / تصادف اطلاع رسانی در چهارراه اظهارات مسئولان

تین نیوز | تناقض میان آمار تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن بارها در جریان حوادث مختلف در لرستان خود را نشان داده است، موضوعی که به کارگروه مدیریت ایمنی، حمل و نقل و تصادفات جاده ای استان نیز کشیده شد ولی همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.
 
به دنبال انتقادات صورت گرفته از تناقض میان آمار تصادفات و تلفات جاده ای در استان لرستان در جلسه ۱۸ دیماه سال گذشته زخم اطلاع رسانی در حوادث جاده ای روی میز کارگروه مدیریت ایمنی، حمل و نقل و تصادفات جاده ای استان قرار گرفت تا برای آن تدبیری اندیشیده شود؛ تدبیری که منجر به تعیین مرجع اعلام آمار در این زمینه شد.
 
در این راستا مسئولان امر پلیس راه استان لرستان را به عنوان مسئول اعلام آمار در حوادث جاده ای تعیین کردند تا از این پس رسانه ها آمار را از این مرجع طلب کنند؛ اما همچنان به نظر می رسد ابهاماتی در زمینه صحت آمار ارائه شده وجود دارد.
 
پلیس راه: کاهش ۱۳ درصدی تلفات تصادفات جاده ای در لرستان
در این راستا سید محمود حسینی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان لرستان شامگاه شنبه در کارگروه ایمنی و کاهش سوانح جاده ای به آمار تصادفات جاده ای طی هفت ماه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: طی هفت ماه اول امسال تعداد تصادفات در لرستان هفت درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.
 
وی افزود: تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات جاده ای در لرستان طی هفت ماه گذشته ۱۳ درصد، تعداد تصادفات جرحی ۱۵ درصد و تعداد مجروحین ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اند.
 
رئیس پلیس راه استان لرستان با اشاره به اینکه تعداد تصادفات خسارتی طی هفت ماه اول سال ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است بیان داشت: در مجموع تصادفات استان لرستان طی هفت ماه اخیر ۱۸ درصد کاهش داشته اند.
 
حمل و نقل: کاهش ۴ درصدی تلفات تصادفات جاده ای در لرستان
آمارهای ارائه شده توسط رئیس پلیس راه استان با آماری که توسط مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان لرستان ارائه شد دارای تناقض بود.
 
مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان لرستان در اینباره گفت: در مجموع تصادفات برون شهری و روستایی و متوفیان ناشی از آن در هفت ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.
 
حسن رحمانی بیان داشت: تعداد کشته شدگان حوادث جاده ای در طی هفت ماه اول سال گذشته ۳۰۰ نفر بود که این رقم در سال ۹۳ به ۲۸۹ نفر کاهش یافت.
 
پلیس راه: ما از پزشکی قانونی آمار می گیریم
رئیس پلیس راه استان لرستان درباره آمار متناقض گفت: آماری که در اختیار پلیس راه قرار می گیرد آمار اصلاح شده توسط پزشکی قانونی کشور بوده و بر اساس کروکی های کشیده شده ارائه می شود.
 
حسینی در اینباره افزود: بعنوان مثال آمار کشته شدگان جاده ای در فروردین ماه جاری ۳۷ نفر بود که شش نفر از کشته شدگان فروردین ماه به جاده شاهزاده احمد که جزء استان ایلام است مربوط می شد لذا مطابق آمار اصلاح شده تعداد کشته شدگان این ماه به ۳۱ نفر کاهش یافت.
 
وی آمار کشته شدگان مهر ماه امسال را ۳۳ نفر برشمرد و عنوان کرد: این در حالی است که تا قبل از اصلاح آمار گزارش شده تعداد کشته شدگان مهر ماه ۳۵ نفر گزارش شده بود.
 
معاون استاندار لرستان: تناقض آمارها زیاد است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان به تناقض میان آمار ارائه شده در زمینه تلفات جاده ای انتقاد کرد و گفت: تفاوت آمار ارائه شده توسط پلیس راه استان و سازمان حمل و نقل و پایانه های استان بسیار زیاد است لذا بایستی با اداره کل پزشکی قانونی استان مکاتبه ای برای شفاف شدن آمار صورت گیرد.
 
محمد اصلانی با اشاره به اینکه محل وقوع تصادفات نیز بایستی به درستی مشخص شود افزود: علل وقوع تصادفات بایستی در قالب یکی از بندهای مصوبات کمیته ایمنی استان آورده شود.
 
این سخنان در حالی مطرح می شود که یازدهم دیماه سال گذشته به دنبال بارش برف در لرستان و لغزندگی محورهای مواصلاتی استان شاهد سه حادثه برای سه دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده های استان بودیم که ارائه آمار متناقض از سوی دستگاههای مختلف موجب سردرگمی خبرنگاران شده بود.
 
در جریان این حوادث به عنوان مثال طی حادثه سقوط اتوبوس از پل کمربندی زاغه مطابق اطلاعات پلیس راه استان چهار نفر راهی بیمارستان شدند که این آمار از سوی علوم پزشکی ۱۹ نفر اعلام شده که این اختلاف فاحش در ارائه آمار قابل تامل بود.
 
همچنین در تصادف رخ داده در آزادراه خرم آباد - پل زال در این روز نیز آمار پلیس راه حکایت از مجروح شدن پنج نفر داشت در حالیکه هلال احمر و اورژانس آمار مصدومان را ۳۰ و ۳۱ نفر اعلام کرده بودند.
 
مشکلی که با تعیین مرجع اعلام آمار هم حل نشد
در گزارشی ضمن انتقاد از روند به وجود آمده در این زمینه که موجب انتشار اخبار متناقض می شود خواستار بررسی مسئولان برای در نظر گرفتن یک مرجع پاسخگویی به رسانه ها در حوادث جاده ای شد.
 
مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان پیش از این گفته بود: در تماسهایی که با متولیان مربوطه در استانهای دیگر داشتیم در اغلب آنها پلیس راه نسبت به ارائه آمار مربوط به تلفات تصادفات جاده ای اقدام می کند که با این تفاسیر در لرستان نیز این مسئولیت به پلیس راه واگذار شد تا ضمن جمع بندی آمار و اطلاعات از دستگاههای مختلف نسبت به اطلاع رسانی اقدام کند.
 
به نظر می رسید با واگذاری مسئولیت اعلام آمار حوادث جاده ای به پلیس راه بتوان به پایان یافتن تناقض ها در این زمینه امیدوار بود ولی اظهارات اخیر مطرح شده حکایت از آن دارد که تناقض ها در زمینه اعلام آمار با تعیین مرجع اعلام آمار پایان نمی گیرد بلکه نیازمند بررسی تخصصی تر برای احصا آمار درست است.
 
در این راستا به نظر می رسد مشکل در وجود یک مرجع برای اعلام آمار تلفات و تعداد تصادفات جاده ای نیست بلکه مشکل در تعاریف هر کدام از دستگاههای یاد شده از مجروحان حوادث و همچنین آمار اعلام شده است که به نظر می رسد برای دستیابی به آمار دقیق دستگاههای مرتبط باید همکاری بین بخشی داشته باشند تا بتوانند به تعریف و آمار مشترکی در این زمینه برسند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.