| کد خبر: 20592 |

آخرین بازمانده هواپیمای مرگ زیر تیغ جراحان

تین نیوز | ۲۸ روز بعد از سقوط مرگبار هواپیمای آنتونوف۱۴۰ که قرار بود تهران را به مقصد طبس ترک کند، هنوز روح و جسم بازماندگان این حادثه زخمی است.
 
این سقوط خانواده‌های زیادی را داغدار كرد؛ كسانی كه حتی زمان هم شاید نتواند آنها را به زندگی عادی برگرداند. در میان آنها اما تیموررضا خسروی، مرد 45ساله طبسی وضعیت ویژه‌ای دارد. او كه همراه 6نفر از اعضای خانواده‌اش سواربر هواپیما بود، پرپرشدن عزیزانش را به چشم دید و به‌خودش نیز صدمات جدی وارد شد تا جایی كه چند روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و حتی نمی‌توانست حرف بزند.
 
حالا 28روز بعد از این حادثه او هنوز روی تخت بیمارستان است و با اینكه بارها زیر تیغ جراحان رفته اما هنوز درمان او در بیمارستان ادامه دارد. او آخرین مجروح حادثه هواپیماست كه هنوز در بیمارستان به سر می‌برد و روی تخت بیمارستان بارها آن حادثه را با خودش مرور كرده است؛ حادثه‌ای كه 2فرزند، همسر، مادر، عمو و زن عمویش را از او گرفت.
 
تیموررضا خسروی كه دانشجوی رشته دندانپزشكی است، می‌گوید همراه خانواده برای دیدن خواهرش به تهران آمده بود و هیچ وقت فكر نمی‌كرد كه این سفر همه عزیزانش را یكجا از او بگیرد. او درباره روز حادثه می‌گوید: «آن روز با خانمم، دختر 13ساله‌ام، پسر 3ساله‌ام، مادر، عمو و زن عمویم در كل 7نفر بودیم. بلیت گرفتیم و سوار هواپیما شدیم. هواپیما تأخیری نداشت و بموقع حركت كرد. آمد روی باند می‌خواست پرواز كند اما نمی‌توانست. انگار موتورش می‌خواست از جایش كنده شود. معلوم بود هواپیما مشكلی دارد. به همین دلیل نتوانست پرواز كند، اما دفعه دوم دوباره شروع كرد به گازدادن و یك مرتبه از زمین كنده شد.» او ادامه می‌دهد: «هنوز 200، 300متری بیشتر از زمین فاصله نگرفته بود كه یك مرتبه با سر به زمین برخورد كرد. این ماجرا چند ثانیه بیشتر طول نكشید. انگار بال هواپیما به جایی برخورد كرده بود. همه‌‌چیز خیلی سریع اتفاق افتاد.»
 
    نجات معجزه‌آسا
 خسروی ادامه حادثه را اینطور شرح می‌دهد: «كنار من یك نفر غریبه نشسته بود. نخستین انفجار در جلوی هواپیما در قسمت بال اتفاق افتاد و من را به بیرون پرتاب كرد. هیچ‌كس نمی‌توانست واكنشی نشان دهد. همه شوكه شده بودند. دیدم بازوی راستم 3تكه شده و آویزان است. بازویم را گرفتم و از داخل آتش خارج شدم. وقتی بیرون آمدم چند لحظه بعد قسمت‌هایی از كمر، دست و پایم شدیدا سوخت.» آنطور كه خسروی می‌گوید در این حادثه 2انفجار رخ داد كه دومین انفجار باعث شد هر كس داخل هواپیما بود در آتش گرفتار شود: «وقتی هواپیما منفجر شد دیگر هیچ‌چیز پیدا نبود و نفهمیدم چه بلایی بر سر بچه هایم آمد.
 
كابین را دود گرفته بود. اگر كسی در انفجار اول بیرون افتاده بود زنده بود اگر نه داخل هواپیما سوخت. وقتی بیرون آمدم و چند متر دور شدم دومین انفجار انجام شد كه كل هواپیما آتش گرفت.» علاوه بر این مرد چند نفر دیگر هم توانستند از هواپیما خارج شوند كه آنها هم اوضاع خوبی نداشتند. او می‌گوید: «بجز من چند نفر دیگر هم توانستند از هواپیما خارج شوند كه بیشترشان سوخته بودند. داد و فریاد می‌كشیدند و هیچ‌كس هم نبود كه به ما كمك كند. خدا من را خواست كه وقتی هواپیما به زمین برخورد كرد درست كنارم شكافی ایجاد شد و من از آن شكاف به بیرون پرت شدم. دستم شكسته بود و درد زیادی داشتم متوجه چیزی نبودم تا اینكه دیدم یك بالگرد بالای سرم آمد و من و 3نفر دیگر را به بیمارستان برد.»
 
مرگ خانوادگی
 خسروی لحظه‌های سختی را تحمل كرده است. عزیزانش جلوی چشم او جان باختند و كاری از دست او بر نمی‌آمد: «وقتی انفجار آخر انجام شد مشخص بود همه كسانی كه داخل هواپیما بودند سوخته‌اند. من كتف و بازویم شكسته و دستم از آرنج و كتف سوخته بود. می‌دانستم اعضای خانواده‌ام داخل هواپیما هستند اما كاری از دستم بر نمی‌آمد و این برای یك مرد خیلی سخت است.»
حالا 4هفته از این حادثه گذشته و این بازمانده همچنان روی تخت بیمارستان است: «شكر خدا حالم از روز اول خیلی بهتر است. از رسیدگی راضی هستم. در بیمارستان اول اوضاع خوب نبود، اما حالا بهتر است. در این مدت چند مرتبه از طرف شركت هواپیمایی برای بازدید آمدند و گفتند كمك می‌كنند.» در این 28روز خسروی بارها آنچه را كه رخ داده با خود مرور كرده و می‌گوید كه اگر می‌دانست چنین اتفاقی می‌افتد هرگز سوار آن هواپیما نمی‌شد:« من در این حادثه اعضای خانواده‌ام را از دست دادم.
 
همسرم، بچه هایم... همه رفتند و خودم تنها مانده‌ام. انتظار داشتم وقتی هواپیمایی در این حد خراب است و نمی‌تواند پرواز كند مسئولان به آن اجازه پرواز ندهند و با جان این همه آدم بازی نشود. اگر می‌دانستیم اینطور است با اتوبوس می‌رفتیم یا با قطار. توقع ما بیشتر از این است.»خسروی امیدوار است كه پس از انجام عمل‌های جراحی بتواند به‌زودی از بیمارستان مرخص شود و با حضور بر مزار اعضای خانواده‌اش، برای آنها عزاداری كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس دلسوز 0 0

    قوه قضاییه کجاست که به این همه کم کاریها در سازمان هواپیمایی کشوری رسیدگی کند. مدیران همگی با پارتی بازی و … انتخاب می شوند. کارشناسان به علت عدم انتخاب صحیح و شایسته سالاری دلسرد هستند. کم کاری و عدم نظارت صحیح در این سازمان سر به فلک رسیده است. باید منتظر حوادثبدتر از این هم بود.

  • inspector 0 0

    باسلام. تا وقتی مدیر کل عملیات پرواز با تخصص فوق لیسانس معدن ومواد ومدیر کل مهندسی وقابلیت پرواز با تخصص لیسانس برق فشار قوی وسایر مدیران وکارشناسان غیر مرتبط در این صنعت فعالیت می کنند انتظار سانحه بدتر از این هم دور از انتظار نیست. سازمان هواپیمایی کشور به لطف مدیریت عالی وبیش از انتظار که در سطح مقرات وقوانین اروپایی را در سطح صنعت هواپیمایی اجرا می کند واز پرداخت حقوق ومزایای پرسنل عاجز شده ودر حالی که حقوق پرداختی پرسنل فقط ۷۰۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار است حتی کمتر از افغانستان وانتظار معجزه هم در صنعت هوایی دارند.

  • مخاطب آگاه 0 0

    متاسفانه در مملکتی زندگی می کنیم که یک سری جوان را که یک کلیپ موسیقی می سازند، در طرح ضربتی، یک شبه دستگیر می کنند، با نشریه ها و مطبوعات، ضربتی و فوری برخورد های آنچنانی می شود، اما در حوادثی مثل ایران ۱۴۰، نه تنها اقدام عاجلی که همانا رسیدگی به خاطیان و دلجویی از بازماندگان است، صورت نمیگیرد بلکه آنقدر امروز و فردا می کنند و بهانه تراشی و " کی بود کی بود من نبودم " راه می اندازند، که موضوع در سایه برود و برود آنجا که سایر حوادثتلخی از این دست رفت؛ زیر بار فراموشی…و تنها داغ بازماندگان است که هنوز تازه است…

  • داراقه 0 0

    آقای inspector! اولا مطابق با وحی منزل ایکایو یعنی داکیومنت۹۷۶۰بازرس فنی میتواند مدرک مهندسی برق داشته باشد بنابراین به مدیردفتر قابلیت ایرادی از این حیثوارد نیست. مگر اینکه فکر کنید پستهای استاندارد پرواز ارثپدری شما دارندگان رتبه های چند صد هزاری کنکوراست که از روی ناچاری سر از رشته تعمیر نگهداری در آورده اید! دوما ایرادی اگر در مجموعه هست - که هست - بیشتر به مجموعه افتضاحات دوستان شما در مدیریت اسبق استاندارد است - که هنوز پرونده آن در قوه قضاییه مفتوح است - که آوردند بر سر استاندارد فاجعه ای را که همه میدانیم.

  • صدا خفه کن 0 0

    اقای داراقه یا داروقه ناتینگهام. باسلام. حتما شما هم جزء دار دسته جدید همین اقایان هستید که سینه چاک شان شدید. اگر نمیدونید بدانید تمامی اختیارات سازمان مخصوصا دفتر قابلیت پرواز توسط اقایان به شرکت های هوائی واگذار شده واز نظارت دفتر کمرنگ گردیده وتازه بدوران رسیده ها فکر می کنند می توانند صورت مسئله را پاک کنند. این ترکیب جدید در سیستم قبلی هم فعالیت می کردند وهم از تربه می خورند وهم از آخور. همه لنگه همدیگه هستند. همه اینها بواسطه اشنا بازی وپارتی و… غیره مثل شما ها خودشان را درسیستم جا کردند وارثپدر بزرگ شماها بوده، که ما الان به این روز نشستیم. با کمال تاسف برای شما …

  • کارشناس بیطرف 0 0

    درهواپیمائی داشتن فلان مدرک موضوع نیست عملکرد وسواد و تجربیات و داشتن مقالات علمی و تسلط به داکیومنت ها و انکس ها وقوانین و مقررات ایکائو و EASA و یاتا و… مهم است در هواپیمائی کشوری شما لازم نیست پیچ و مهره هواپیما را سفت و شل کنید تسلط به قوانین و مقررات و تسلط به روشهای ممیزی و ارتباطات بین المللی مهم و مفید و موثر است همین نفرات بودند که دو بازرسی بین المللی را با موفقیت طی کرده انددر پارت ۱۴۵ و M و هزاران موضوع مرتبط هوانوردی تسلط به قوانین و مقررات کارساز است اگر دکترای ایرو دینامیک هم بیاید باید تجربه کاری داشته باشد تا C of A صادر کندبطور مثال یک خلبان ممکن است مدرک پزشکی هم داشته باشد و یک مراقبت پروازی ممکن است در کنار کار خود کارشناسی دیگری هم داشته باشد لیکن داشتن ریتینگ فعالیت در زمینه کاری مهم است و همین امر در سازمان هواپیمائی کشوری در بخش های استاندارد پرواز و هوانوردی مهم است

  • منصف 0 0

    سلام علیکم بنده از مسئولان سایت تین نیوز درخواست دارم با کسانی که اینگونه به مدارک و عملکرد مدیران استاندارد پرواز سازمان هواپیمائی کشوری ایراد میگیرند جلسه مناظره علمی در موضوعات هواپیمائی و هوانوردی و ایمنی هوانوردی و چالشهای صنعت و انکس ها و داکیومنت های ایکائو و … برگزار کند و شایسته سالاری و میزان سواد و تسلط آنها به موضوعات هوانوردی هم برای تین نیوز و هم برای آقای کارشناس دلسوز و اقای Inspector مشخص شود

  • احمد کشاورز 0 0

    احمد کشاورز احترام میگذاریم به روح بزرگ درگذشتگان این سانحه و ازوی سلامتی بازماندگان را داریم. بنده از نزدیک با روحیات ومنویات دوست عزیزم داروقه که از کارشناسان قدیمی استاندارد هستند اشنا هستم. ایشان تقریبا بیش از ده سال است که هم در سازمان کار میکنند و هم در شرکت ما وهم چند شرکت هواپیمایی هم تدریس مکنند وهم در کار خرید وفروش هواپیما وهم قطعات کمکهای قابل تقدیری ارائه نموده اند. که از این طریق به ایشان سلام عرض میکنم وخدا قوت میگوییم. ام با نظر ایشان مخالفم که دوستانی که غیر هواپیمایی خوانده اند دانش کافی را دارا میباشند بهتر است تجدید نظر نمایند. مچکرم

  • داروقه۲ 0 0

    آقای صدا … اول: اگرشما در ارگانهایی همانند هواپیمایی کشوری یکنفر را پیدا کنید که با لیاقت وتخصص فردی به سیستم وارد شده باشد سلام مرا به اوبرسانید! من وشما هم یکی مثل بقیه!!!دوم: داستان اجرا یی کردن مقررات part ۱۴۵ وpart M در اکثر کشور های دنیا عملی شده و در کشور ما هم بتدریج در حال عملیاتی شدن است وربطی به شخص یا مجموعه ای ندارد. سوم: نمی دانم کدام بخش از حرفهایم اینچنین شما را عصبانی کرده است که به هذیان گویی افتاده اید؟ چه کسی و صورت کدام مسأله را قرار است پاک کند؟ در ضمن این توبره وآخور هم ارزانی شماودوستان دلسوزتان(که البته بیشتر دلتنگ ودلسوز آن مأموریت های آنچنانی برباد رفته هستند تا دلسوز چیزهای دیگر) گر حکم شود که مست گیرند در شهر هرآنکه هست گیرند

  • علیرضا منظری 0 0

    با سلام خدمت تمامی دوستانی که اظهارنظر های خود را نوشته اند عرض ارادت دارم. فقط میخواستم نکته ای را یادآور شوم شاید بهتر باشد که در این تریبون بجای بکارگیری عبارات نامناسب و عصبانی شدن نسبت به ارایه دیدگاه ها با منطق و استدلال اقدام کنیم و حتی در صورت فرصت آنها را به صورت یادداشت ارسال تا منتشر گردد زیرا این رویه می تواند موجب اعتلای صنعت و در صورت نیاز اصلاح امور گردد. تمامی دوستان علاقمند و دلسوز هستند و میخواهند زمینه کاهش سوانح هوایی را فراهم سازند. در غیر این صورت ممکن این روش ها و رویه باعثگردد تا همین روزنه باریک نیز برای اطلاع رسانی از دست برود. مجددا عذرخواهی مینمایم

  • بنده خدا 0 0

    انشالله روزی برسد که بجای تهمت، کینه توزی، افترا، غرور، خود پسندی و…به یکدیگر عملکرد خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و بتوانیم به عنوان یک انسان از حوادثپیش آمده درس بگیریم.