| کد خبر: 165626 |

۱۰ واقعیت تلفات جاده‌ای از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که به ازای هر یک کیلومتر در ساعت اضافه‌شدن به‌سرعت مجاز جاده‌ها، آمار تلفات جاده‌ای بین ۳ تا ۵ درصد بالا رفته است.

تین نیوز

سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که تلفات جاده‌ای در کشورهای توسعه‌نیافته، تقریباً ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را می‌بلعد.  ازاین‌رو این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، مرگ در جاده‌ها در این کشورها به‌احتمال‌زیاد هفتمین علت مرگ‌ومیر شناخته شود. این در شرایطی است که در سال ۲۰۰۹، حوادث جاده‌ای، عامل نهم در مرگ‌ومیر افراد در کشورهای توسعه‌نیافته بوده‌اند. در جدول پیوست این گزارش، رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی از تلفات جاده‌ای کشورهای مختلف و مقایسه آنها با کشورمان آورده شده است.

این تعداد تلفات با مقیاس یک نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در نظر گرفته‌شده است. سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که متوسط نرخ تلفات جاده‌ای در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا در مقایسه با کشورهای با درآمد پایین و حتی کشورهای با درآمد بالا، بیش‌تر است. نرخ تلفات جاده‌ای در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا در این آمار، ۲۰.۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر عنوان‌شده است. درحالی‌که این رقم برای کشورهای کم‌درآمد ۱۸.۳ نفر و کشورهای با درآمد بالا ۸.۷ نفر است. سازمان بهداشت جهانی با توجه به ۱۰  واقعیت موجود در موضوع تلفات سوانح رانندگی، خواستار یک چارچوب جامع مانند سیستم رویکرد ایمنی برای اطمینان از یک سیستم حمل‌ونقل ایمن برای همه کسانی شده‌اند که مد حمل‌ونقلی جاده‌ای را برای جابه‌جایی انتخاب کرده‌اند.

واقعیت اول: هرساله به‌طور تقریبی ۱.۳ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند که ۹۳ درصد از این تلفات در کشورهای با درآمد پایین و متوسط دنیا رخ می‌دهد. آن‌هم درحالی‌که این کشورها ۵۴ درصد از خودروهای ساخته‌شده در دنیا را استفاده می‌کنند!

تصادف سمند

واقعیت دوم: عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسیکلت‌سواران و مسافرانی که از این طریق جابه‌جا می‌شوند نیمی از تلفات جاده‌ای دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و عنوان «آسیب‌پذیران جاده‌ای» را می‌گیرند. نیمی از این «آسیب‌پذیران» در کشورهای با درآمد سرانه پایین زندگی می‌کنند و در معرض خطر هستند.

تصادف موتور

واقعیت سوم: افزایش سرعت مجاز مساوی با تلفات بیش‌تر است. سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که به ازای هر یک کیلومتر در ساعت اضافه‌شدن به‌سرعت مجاز جاده‌ها، آمار تلفات جاده‌ای  بین ۳ تا ۵ درصد بالا رفته است. این سازمان عنوان کرده که ۴۷ کشور که نزدیک به ۱۳ درصد از جمعیت جهان را در خود جای ‌داده‌اند، راهکارهایی برای کاهش سرعت در جاده‌ها اندیشیده‌اند. این راهکار کاهش سرعت مجاز به ۵۰ کیلومتر در ساعت بوده که ایمنی بالایی در سطح جاده‌ها حاکم کرده است.

دوربین ترافیکی

واقعیت چهارم: نوشیدن مشروبات الکلی و استفاده از تلفن همراه خطر تصادفات جاده‌ای را بالا می‌برد. ازاین‌رو سازمان بهداشت جهانی برای کشورهایی که نوشیدن الکل در آنها مانعی ندارد، محدودیت‌هایی را جهت رانندگان سیستم حمل‌ونقل عمومی پیشنهاد کرده است.

استفاده از موبایل

واقعیت پنجم: پوشش مناسب در هنگام رانندگی با موتورسیکلت ۴۰ درصد از میزان تلفات جاده‌ای کم می‌کند. سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که پوشش کلاه ایمنی از ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها در ۴۴ کشور که ۱۷ درصد جمعیت دنیا را در خود جای‌داده‌اند؛ کاسته است.

واقعیت ششم: بستن کمربند ایمنی میزان تلفات جاده‌ای را ۴۵ تا ۵۰ درصد در ۱۰۵ کشور دنیا کاهش داده است.

کمربند ایمین

واقعیت هفتم: دسترسی سریع به خدمات پزشکی از دیدگاه این سازمان بسیار مهم است. این سازمان عنوان کرده که «کلید کاهش تلفات جاده‌ای در بالابردن شاخص دسترسی سریع به آمبولانس و خدمات پزشکی در سوانح جاده‌ای است.

آمبولانس

واقعیت هشتم: کودکان خود را در صندلی مخصوص در عقب خودرو نگه ‌دارید و کمربندش را هم ببندید! این توصیه سازمان جهانی بهداشت را جدی بگیرید چراکه ۸۰ درصد تلفات را در کودکان کاهش داده است.

واقعیت نهم: در ۸۰ درصد از کشورهای دنیا، وسایل نقلیه از استانداردهای لازم و ایمنی کافی برخوردار نیستند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید فقط ۳۷ کشور در دنیا وجود دارند که از خودروهای «با ایمنی بالا» استفاده می‌کنند.

تست تصادف

واقعیت دهم: مسیرهای پرخطر، تلفات جاده‌ای را افزایش می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ایمن‌سازی یک جاده پس از ساخت آن کار سختی است و ازاین‌رو به هنگام طراحی اولیه جاده باید به فکر ایمنی آن بود.

نقاط حادثه خیز

منبع: هفته‌نامه حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.