| کد خبر: 154751 |

◄ تلفات زلزله در عراق 7 نفر؛ در ایران 400 نفر تاکنون!

در حالی که آمار تلفات زلزله‌ی دیشب در عراق تا این لحظه 7 تن گزارش شده است، آمار تلفات در ایران هر لحظه در حال افزایش است و تا این لحظه به 348 نفر رسیده است.

تین نیوز

در حالی که آمار تلفات زلزله‌ی دیشب در عراق تا این لحظه 7 تن گزارش شده است، آمار تلفات در ایران هر لحظه در حال افزایش است و تا این لحظه به 400 نفر رسیده است.

به گزارش تین‌نیوز، به نظر می‌رسد زلزله دیشب در استان کرمانشاه هر لحظه ابعاد تازه‌ای می یابد. زلزله‌ای که مرکز آن در عراق و 80 کیلومتری سلیمانیه بود و بخش‌هایی از هر دو کشور را لرزاند. اما مقایسه پیامدهای زلزله در دو کشور وجوه تازه‌ای را روشن می‌کند.

fede035ea8d14dac8fc2748053f30d59_18

میزان تلفات

در حالی که آمار تلفات زلزله‌ی دیشب در عراق تا این لحظه 7 تن گزارش شده است، آمار تلفات در ایران هر لحظه در حال افزایش است و تا این لحظه به 335 نفر رسیده است. این در شرایطی است که بر اساس گزارش‌های رسیده کانون زلزله در عراق واقع شده است!

بر اساس گزارش سیستم هشدار و هماهنگی جهانی(GDACS) حدود یک میلیون و 840 هزار نفر در 100 کیلومتری مرکز حادثه این زلزله در هر دو کشور زندگی می‌کنند.

مرور خبرها و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های انگلیسی زبان حقایق تلخی را نشان می‌دهد. از ساعت 23:30 دقیقه به وقت محلی هیچ تلفاتی در عراق گزارش نشده و تعداد اولیه ثبات مانده است. حتی با در نظر گرفتن این‌که ممکن است آمارها افزایش پیدا کند، باز هم تفاوت آمار تلفات در دو کشور بسیار فاحش و معنادار است.

EoWxAZ4vZyzW

خرابی ساختمان‌ها

از سوی دیگر، با مقایسه آمار تلفات دو کشور می‌توان میزان تفاوت خسارت‌های ساختمانی دو کشور را نیز تصور کرد. مقایسه عکس‌های رسیده از میزان خسارات در کشور نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. ساختمان‌های آسیب‌دیده در عراق و اقلیم کردستان در مقایسه با میزان خرابی‌ها در استان کرمانشاه شرایط بسیار بهتری دارند. در همین راستا و در میان ساختمان‌های داخل کشور نیز نکات جالبی می‌توان یافت. مقایسه عکس‌های ارسالی از مناطق زلزله‌زده به وضوح نشان می‌دهد که ساختمان‌های مسکن‌مهر در مقایسه با ساختمان‌هایی که توسط مردم و بخش خصوصی واقعی ساخته به شدت آسیب دیده‌اند و میزان خرابی در ساختمان‌های مسکن مهر بسیار بالاست. این همان فاجعه‌ای است که کارشناسان پیشتر درباره آن هشدار داده بودند.

همچنین می‌توان به مشکل سنتی بافت فرسوده نیز اشاره کرد. تجربه‌های گذشته و اخیر گواهی بر این موضوع است که با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، نوسازی بافت‌های فرسوده باید با جدیت بیشتری پیگری شود. عدم توجه به این نکته در 15 سال گذشته، حجم تلفات و خسارت‌ها را در چنین حوادث طبیعی تا حد چشمگیری بالا برده است.

5128

زمان وقوع زلزله

زمان وقوع زلزله یکی از اساسی‌ترین پارامترها در میزان تلفات انسانی است. زلزله بم در سحرگاه 5 دی‌ماه 1382 با شدت 6.6 در مقیاس ریشتر بیش از 28 هزار کشته در پی داشت. در حالی که اگر زلزله در زمان دیگری رخ می‌داد، علاوه بر اینکه بسیاری بیرون از خانه‌ها بودند، واکنش‌ها در روز و حالت بیداری بسیار کامل‌تر و کارآمدتر است.

با در نظر گرفتن این پارامتر باید اذعان داشت که وقوع زلزله در شامگاه تاثیر قابل توجهی در کاهش تلفات داشته است. زلزله دیشب ساعت 21:48 دقیقه شامگاه رخ داد و مردم هنوز در تکاپوی زندگی روزمره خود بودند و حتی بسیاری از مردم هنوز به منازل نرسیده بودند. می‌توان تصور کرد که اگر زمان زلزله کمی دیرتر بود و مردم مناطق زلزله‌زده در خواب بودند، حجم فاجعه تا چه میزان افزایش می‌یافت.

همچنین وقوع زلزله در شب امکان عملیات امداد و نجات به‌شدت کم می‌کند. به همین دلیل با وجود این‌که بالگردها آماده اعزام به منطق بودند، اما به دلیل قطعی برق و تاریکی عملا مجبور شدند تا ساعات اولیه صبح و روشن‌شدن هوا منتظر بماننند.

iran-irax-quake

پوشش خبری

متاسفانه در ساعات اولیه رسانه‌ ملی بیش از حد بر این نکته تاکید کرد که کانون زلزله در کشور عراق بوده است. بررسی زمان‌بندی و اخبار دیشب به وضوح نشان می‌دهد که کشور با تاخیر حجم فاجعه را دریافته است. ساعت از 1 نیمه‌شب گذشته بود که ستاد بحران کشور در گفت‌وگو نسبت به این موضوع واکنش داد و اعلام کرد نباید تا این حد بر خارج از کشور بودن کانون زلزله تاکید کرد. یک ساعت بعد فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس نیز در گفتگو با ایسنا گفت: عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است، تنها در دالاهو 11 نفر بر اثر زلزله کشته شده‌اند و تلفات در روستاها بسیار زیاد است.

علاوه بر این سازمان صدا و سیما در ساعت‌های اولیه کشور با مرور چندباره وضعیت در استان‌هایی که زلزله مشکلی ایجاد نکرده بود، عملا کانون اصلی فاجعه یعنی استان کرمانشاه را ذیل مناطق آسیب‌دیده معرفی کرد. تنها با آغاز افزایش تلفات انسانی بود که رسانه ملی بیشتر به مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه پرداخت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام.
    اینکه ما ایرانیها حوادث شوخی میگیریم بحثی نیست. مثلا هنوز یادمان نمیرود فقط یک ساختمان پلاسکو ریخت مرکز تهران یک هفته فلج شد!

    درمورد تفاوت کیفیت ساخت هم متاسفانه وجدان کاری هم هست. مثلا در ایران من خودم میبینم خاموت ارماتور خم نمیکنند بسیار سمبل کاری میکنند. البته اسکلت ساختمان مهر سالم ماند اما پوشش دیوار کاذب ازبین رفت. البته همین هم نظام مهندسی باید تجدید نظری بکند . چرا که ساختمان های بتونی هم حتی شخصی ساز تصاویرش امده نشان دهنده عدم رعایت هاست
    نکته دیگر در بحث جوشکاری با یک مهندس متالوژی صحبت کردم ایشان اظهار کردند .در ایران جوشکارها از تنبلی همیشه روی امپر بالا میزنند مثلا توی امپر پایین اگر بزنند فقط 5 متر در روز مثال هست روی اخرین امپر 30 متر،اما اثر امپر بالا کاهش مقاومت تیراهن و مردگی ان هست! در اصل اهن 60 درصد مقاومت خود را ازدست داده! این نشاندهنده ضعف نظارت نطام مهندسی و ضعف اموزش نیروی کار ماهر هست و عدم اشاعه وجدان کاری.

    نکته بسیار مهم بعدی در ژاپن ساخت خانه در محدوده گسل ممنوع هست اغلب اینها پارک تبدیل شده اند.مقاومترین ساختمان روی گسل هم اسیب میبینند کلا نباید ساختمان ساخت
    حال مثلا همین دانشگاه علوم تحقیقات و بیمارستان ان درست روی گسل حصارک هستند،! درحالیکه مراکز بیمارستان و عمومی نباید روی محدوه گسل ساخت.
    البته این بخشی ان بخاطر وجود قناتها و چشمه ها در مناطق اطراف گسل هست که ما ایرانی ها بخاطر اب مجبور بودیم اما فناوری پیشرفت کرده

    نکته سوم خبطی که در ایران شده بحث ساخت هر چه محکمتر هست من با دوستان عمران صحبت کردم بکل بحث استحکام بیش از حد منسوخ شده است! بحث اصلی دنیا انعطاف پذیری است که مواد ساختمانی در زلزله حالت ارتجاعی داشته باشند. در خود ژاپن بلبرینگ های غول اسا در زیر برج ها میگذارند تا ساختمان لرزه اش بگیرند. مصالح ارتجاعی استفاده میکنند.جالب خود چوب یک مصالح ارتجاعی است ضد زلزله هست.
    در ایرانهم ما باید به این سمت برویم چون هزینه اش هم کمتر هست هم در ژاپن امتحان خود را پس داده است