| کد خبر: 148151 |

عامل انسانی در وقوع 70 درصد حوادث رانندگی جاده ای دخالت دارد

حوادث رانندگی یکی از علت های مرگ و میر در کشورمان محسوب می شود و کارشناسان علت 70 درصد وقوع این حوادث را مربوط به خطای عامل انسانی می دانند.

تین نیوز

حوادث رانندگی یکی از علت های مرگ و میر در کشورمان محسوب می شود و کارشناسان علت 70 درصد وقوع این حوادث را مربوط به خطای عامل انسانی می دانند.

به گزارش ایرنا، آمار تصادفات رانندگی و میزان تلفات ناشی از حوادث رانندگی جاده ای بیانگر آن است که بخشی از تصادفات ناشی از خواب آلودگی و سرعت غیر مجاز رانندگان بویژه در حوزه حمل و نقل عمومی بار و مسافر است.

از آنجا که رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مینی بوس و سواری) نقش ویژه ای در جابجایی مسافر در مناطق درون و برون شهری کشور دارند با وجود کار دشوار و پرخطری که انجام می دهند برای حفظ جان مسافران موظف هستند قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند.

رعایت نکردن ایمنی و توجه نداشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی رانندگان اتوبوس های برون شهری، منجر به وقوع حوادث زیادی می شود که خسارت های جانی و مالی فراوانی نیز بر جای می گذارد.

دلایل متعددی در بروز تصادفات جاده ای دخیل است، جاده، خطای انسانی و خودرو به عنوان مهمترین این علت ها شناخته شده است در همین ارتباط و به منظور بررسی این موضوع با برخی رانندگان اتوبوس های برون شهری که در جاده های دور و نزدیک رانندگی می کنند و از نزدیک حوادث را می بینند، گفت و گو کردیم.

راننده خط تهران - سنندج، نامناسب بودن جاده را علت اصلی وقوع تصادفات اعلام کرد و گفت: برخی جاده های حوزه استحفاظی استان کردستان از جمله دیواندره - سقز، کامیاران - کرمانشاه، سنندج - مریوان از راه های ارتباطی پر حادثه در این استان هستند.

بهاءالدین قهرمانی اظهار کرد: در گردنه صلوات آباد جاده ارتباطی سنندج - همان نیز که در دست تعریض است چند نقطه برای تعریض جاده خاکبرداری شده ولی نیمه کاره رها گردیده است که همین عاملی در بروز برخی حوادث جاده ای می شود.

وی یادآور شد: منکر خطای راننده در حوادث جاده ای نیستیم ولی غیر استاندارد بودن برخی جاده های برون شهری نیز می تواند نقش تعیین کننده ای در بروز تصادفات داشته باشد.

قهرمانی پستی و بلندی جاده ها را علل دیگری برای وقوع تصادفات جاده ای دانست و گفت: باید اصولی و کارشناسی جاده ها را آسفالت کرد تا این چنین موج هایی در سطح جاده ها بوجود نیاید که باعث خطای دید راننده و در نتیجه بروز تصادفات باشیم.

هادی اسدی 30 سال که راننده اتوبوس است و در مسیر تبریز - سنندج رانندگی می کند، عدم توجه به قوانین و نا آشنا بودن با جاده را از جمله عوامل دخیل در بروز حوادث رانندگ دانست.

وی با اشاره به اینکه در جاده سنندج - سقز تصادفات زیادی رخ می دهد، گفت: دلیل اصلی این حوادث عدم آشنایی رانندگان به وضعیت جاده و بی احتیاطی و سبقت و سرعت غیر مجاز است.

راننده مسیر سنندج - بانه نیز عامل انسانی را عامل اصلی وقوع تصادفات رانندگی اعلام کرد و افزود: حواس پرتی و کم خوابی راننده و غیراستاندارد بودن برخی جاد های ارتباطی نقش مهمی در بروز تصادف دارند.

محمد اصلانی تاکید کرد: بی توجهی و بی احتیاطی راننده هنگام راندگی در جاده ها گاهی منجر به حوادث تلخی می شود که غیر قابل جبران است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز با اشاره به اینکه عامل انسانی به عنوان تنها عامل هوشمندی شناخته شده که وسیله نقلیه را در اختیار دارد و بر جاده ها تسلط دارد، گفت: 75 درصد علل تصادفات جاده ای مربوط به عامل انسانی است.

محمد راشد مدرس گرجی افزود: طبق آمار پلیس راه استان کردستان بیشترین علل تصادفات جاده ای واژگونی و انحراف به چپ خودرو، عدم رعایت قوانین رانندگی، سرعت و سبقت غیر مجاز و عدم توجه به جلو است.

وی اظهار کرد: پنج عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده، عوامل امدادی (پلیس، هلال احمر، اورژانس) و عوامل محیطی همچون شرایط نامناسب جوی، مه و گرد و غبار که منجر به کاهش دید افقی می شوند نیز نقش تعیین کننده ای در بروز حوادث جاده ای دارند.

مدرس گرجی به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در ورودی شهرها نیز اشاره کرد و گفت: علل بسیاری از این تصادفات عامل انسانی و سرعت غیر مجاز در رانندگی است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه در سایر استان های کشور جاده های مناسب و بزرگراهی داریم اما آمار تصادفات در این استان ها بالاتر از استان کردستان است و این مهم بیانگر نقش عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ای است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان با اشاره به اینکه وضعیت برخی جاده های ارتباطی این استان از جمله سنندج - مریوان بخاطر عرض کم مناسب نیست، یادآور شد: رانندگان باید با هوشیاری و احتیاط کامل بدور از شتاب و رعایت سرعت مجاز در این جاده رانندگی کند.

مدرس گرجی با اشاره به اینکه جاده های استان کردستان فرعی اما عملکرد ترانزیتی دارد، اضافه کرد: اداره کل راه و شهرسازی هم اکنون در حال تعریض و 2 بانده کردن برخی از جاده های ارتباطی این استان است.

وی با اشاره به اینکه جاده، داشتن وسیله نقلیه ایمن، رعایت قوانین و مقررات رانندگی و عوامل محیطی همه در بروز تصادفات جاده ای نقش تعیین کننده دارند، افزود: عوامل محیطی مانند گرد و غبار، مه، بارندگی و ریزش کوه در برخی مسیرها از عواملی هستند که می توانند باعث تصاف شوند.

وی ادامه داد: تاکنون 28 نقطه پر خطر و حادثه خیز در راه های ارتباطی استان کردستان شناسایی شده و با نصب تابلو و علایم هشدار دهنده برای رانندگان آشکار سازی شده و به آنها برای رعایت مقررات رانندگی و احتیاط هشدار داده است ضمن اینکه اداره کل راهداری درصدد اصلاح و رفع نقاط پر حادثه و خطر خیز است.

وی گفت: ایمن سازی، خط کشی جاده ها و آشکارسازی و رفع و اصلاح نقاط پر تصادف از وظایف اداره کل راهداری استان کردستان است.

وی با بیان اینکه علاوه بر 28 نقطه پرتصادف و پرحادثه، 36 نقطه نیز در راه های اصلی استان به عنوان نقاط دارای تصادف زیاد شناسایی شده است، یادآور شد: تلاش برای ایمن سازی این نقاط از طریق نصب علائم هشدار دهنده و بهسازی انجام شده است.

مدرس گرجی با بیان اینکه بیشتر راه های استان بدلیل موقعیت جغرافیایی سخت گذر است و از کنار کوه ها و تپه ها می گذرد، تاکید کرد: این اداره کل برای کاهش احساس خطر در این نقاط از سال گذشته اقدام به ایمن سازی پرتگاه ها کرده است.

به گفته وی، در سال گذشته 15 کیلومتر از این مسیرها با حفاظ های بتنی ایمن سازی شد و امسال نیز تاکنون سه کیلومتر دیگر از این راه ها ایمن سازی شده است.

وی حضور به موقع عوامل امدادی و پلیس راه، اورژانس و هلال احمر و نصب دوربین در جاده ها و بستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان خودروها می تواند در کاهش تصادفات رانندگی نقش داشته باشد.

رئیس پلیس راه استان کردستان هم با تاکید بر اینکه 70 درصد عامل تصادفات جاده ای انسانی است، افزود: راننده، عابر پیاده، سازنده وسیله نقلیه، مهندسین ساخت راه ها همه نقش تعیین کننده ای در بروز تصادفات جاده ای دارند.

سرهنگ عیسی گوهری اظهار کرد: سبقت و سرعت غیر مجاز، تجاوز به چپ و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان همیشه حادثه ساز بوده و منجر به بروز تصادفات جاده ای شده است.

در استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه وجود دارد که 90 درصد این راه ها در مناطق کوهستانی و تپه ماهور واقع شده است.

کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع مساحت و یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سردسیر کشور است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر دوربین های هوشمند نصب شوند همان عامل انسانی هم کاهش میابد.

    نمونه تونل حکیم یا نیایش.

    ضعف تجهیز جاده های ما خودش عامل افزایش خطای انسانی هست.

    تجربه موفق دوربین های قبت تخلفات نشان داده اینها در کنترل رفتارهای پرخطر موفق هستند کما که پلیس ها رو راست شب ها حضور ندارند.
    اما این سیستم ها 24 ساعته نظارت میکنند.

    دولت با سرمایه گذاری کم روی خمین نظارت های هوشمند میتواند در کوتاه مدت بخش زیادی از تلفات کاهش دهد.


    در مورد تلفات کم کردستان .عموما کردستان یک استان بنبست هست ترانزیت بین المللی ندارد.
    نمونه که لرستان محور ترانزیت بندر به تهران هست.یا شمال کشور گردشگری هست.
    یا مشهد مکان زیارتی هست یا محور تبریز ،ترانزیت ایران ترکیه اروپاست.
    در نتیجه چند برابر محورهای کردستان تردد دارند تلفات هم بالاتر میرود
    اگر ترانزیت کردستان به عراق بهبود یابد و همینطور کریدور خط 10 حجم تردد افزایش میابد.

    لذا علت کم بودن تلفات کردستان بخاطر حجم تردد های ان هست که قابل مقایسه حتی با محور زیارتی مثل کرمانشاه نیست.