| کد خبر: 145530 |

◄ برسد به دست سردار مهری

تا دیر نشده در تصمیمات متخذه برای نصب این تجهیزات با معماری کنونی بر روی ناوگان حمل بار و سایر وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای تجدید نظر فرمائید. بگذارید این کار به بعد از برطرف شدن ایرادات پروژه در وضعیت کنونی آن موکول شود.

تین نیوز

به دنبال تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی که منجر به مرگ 9 نفر از هموطنانمان‌ شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد علت این حادثه شدت گرفت و در نهایت بر اساس ‌‌آن‌چه تاکنونمطرح شده خواب‌آلودگی راننده اتوبوس دلیل وقوع حادثه بوده و به نظر می‌رسد پرونده حادثه نیز سرانجام با همین دلیل مطرح شده، مختومه شود، اگرچه چگونگی تشخیص خواب‌آلودگی راننده نیز قابل‌توجه است؛ تصویر دوربین سپهتن گواهی بر این مدعا بوده است.

اما در این بین «حبیب رستمی» پژوهشگر آی‌تی و مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف که مدیریت پروژه ملی «طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی» را با حمایت و پشتیبانی مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال‌های 90 الی 93 به عهده داشته و توانسته است جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی را در سال 93 کسب کند، نظر دیگری دارد و  بر همین اساس مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و از کاربران این شبکه‌ها خواسته است در صورتی که به سردار  «تقی مهری»  فرمانده راهور ناجا دسترسی دارند، این پیام را به وی برسانند. 

متن این پیام به شرح زیر است:

جناب سردار مهری عزیز، فرمانده محترم پلیس‌راهور

مصاحبه  شنبه 11 شهریور شما را در رادیو شنیدم می‌فرمودید که «سامانه سپهتن توانسته است خواب‌آلوده بودن راننده اتوبوس را در سانحه تأسف‌بار روز جمعه 10 شهریور در استان فارس تشخیص دهد.»

می‌فرمودید که «همکاران شما توانسته‌اند با بررسی عکس‌های تهیه‌شده توسط دوربین تجهیزات سپهتن تشخیص دهند که راننده، خسته و خواب‌آلوده بوده است.»

آیا از قابلیت تصویربرداری تجهیزات سپهتن و الگوریتم آن اطلاع دارید؟

آیا می‌دانید هدف از دوربین در این تجهیزات چیست؟ آیا این تجهیزات برای این است که خواب‌آلودگی راننده تشخیص داده شود؟ خدمتتان عرض می‌کنم که این‌طور نیست. این تجهیزات اساساً توانمندی این کار را ندارد.

در بهترین حالت، تصاویر تهیه‌شده از راننده با عکس راننده بر روی گواهینامه رانندگی وارد شده به کارت‌خوان تجهیزات مطابقت داده می‌شود تا اگر فردی غیر از مالک گواهینامه پشت فرمان نشسته باشد، مشخص شود و هشدار لازم برای پاسگاه پلیس ارسال گردد.

هرچند انجام صحیح این موضوع نیز به لحاظ فنی با برخی اماواگرها همراه است.

حال فرض می‌کنیم دوربین این تجهیزات کار خودش را به‌درستی انجام دهد و تصاویر باکیفیت از چهره راننده تهیه کند و فرض کنیم که بعداً بتوان از روی این تصاویر تشخیص داد که راننده سرحال بوده است یا در حال خستگی و خوب آلودگی. اما باور بفرمائید که این تشخیص را سامانه نمی‌تواند رأساً انجام دهد، چراکه اصولاً فاقد منابع پردازشی و توانمندی محاسباتی برای این کار است.

تنها کمکی که این تجهیزات می‌تواند انجام دهد این است که شما و همکاران محترم بتوانید در پیگیری علل حادثه، به این عکس‌ها مراجعه کنید و اعلام نمایید که علت حادثه که همان خواب‌آلودگی راننده بوده است را یافته‌اید.

دوربین تعبیه‌شده در تجهیزات پروژه سپهتن هرچند ده دقیقه یک‌بار (سی دقیقه یا یک ساعت) یک عکس از چهره راننده تهیه می‌کند تا با عکس موجود در گواهینامه موجود در کارت‌خوان تجهیزات مقایسه شود. هدف این کار چیز دیگری است. البته اگر اثبات شود که این هدف را می‌تواند برآورده سازد. چراکه چهره راننده می‌تواند به دلایل مختلف با آنچه در گواهینامه‌اش است تفاوت کرده باشد. تجهیزات پروژه سپهتن بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند تطابق تصویر چهره کنونی راننده با عکس سابق او بر روی گواهینامه را انجام دهد. به‌عبارت‌دیگر این تجهیزات قادر نیست کار Face Recognition را انجام دهد.

لااقل این‌که تاکنون هیچ گزارش فنی متقن و تائید شده در خصوص صحت این عملکرد منتشرنشده است.

جناب سردار مهری، آیا بهتر نیست عملکرد این پروژه ابتدا بر روی اتوبوس‌ها به‌طور کامل تحلیل شود و بعد از برطرف شدن ایرادات آن به سراغ توسعه آن بر روی ناوگان‌های دیگر بروید؟

آیا این تصادف اخیر، تصادف هفته قبل در منطقه شاهرود و تصادفات متعدد دیگر اتوبوس‌ها از ابتدای سال نتوانسته است ثابت کند که این تجهیزات فاقد کارایی لازم برای جلوگیری و کاهش پایدار تصادفات جاده‌ای هستند؟

به‌عنوان فقط یک نمونه از ایرادات این سامانه کافی است به همین مورد زمان رانندگی اشاره شود. درست است که تجهیزات سپهتن می‌تواند مدت ساعات کار مداوم یک راننده را محاسبه کند. اما اگر راننده در شروع کار خود به دلایلی غیر از رانندگی، خسته باشد و در همان ابتدای رانندگی دچار خستگی و خواب‌آلودگی شود، تکلیف چیست؟

در حادثه روز گذشته و طبق گزارش پلیس‌راه، از زمان شروع راننده  حدود یک و نیم ساعت گذشته بوده است. سامانه چگونه می‌توانسته است خستگی و خواب‌آلودگی او را تشخیص دهد؟ آیا اصلاً امکان این کار وجود داشته است؟

با عرض پوزش فراوان، چرا شما در مصاحبه رادیویی خود استدلال می‌کنید که چون مأموران شما بعد از حادثه توانسته‌اند با مراجعه به تصاویر سامانه، خواب‌آلودگی راننده را تشخیص دهند، پس این سامانه خوبی است و باید به‌سرعت بر روی ناوگان حمل بار نیز نصب گردد تا از تصادفات جاده‌ای جلوگیری شود. نوشدارو پس از مرگ سهراب؟

خواهشمند است تا دیر نشده در تصمیمات متخذه برای نصب این تجهیزات با معماری کنونی بر روی ناوگان حمل بار و سایر وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای تجدیدنظر فرمانید. بگذارید این کار به بعد از برطرف شدن ایرادات پروژه در وضعیت کنونی آن موکول شود.

این‌جانب به‌طور مکرر  پیگیر آن بوده‌ام که ایرادات تجهیزات سپهتن و مسائل آن را حضوراً خدمتتان عرض نمایم. اما تاکنون به این درخواست پاسخی نداشته‌اید. امیدوارم همین مقدار به حضرت‌عالی منعکس گردد. اگر عمر و توفیقی باشد آمادگی ارائه توضیحات حضوری به استحضار می‌رسد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمدی 0 0

    احسنت