| کد خبر: 139169 |

جای خالی تست اعصاب در صدور گواهینامه

علاوه بر نقش خودروهای بی‌کیفیت داخلی، سلامت روان رانندگان موضوعی است که نادیده گرفته شده است به طوری که فاکتورهای «عامل انسانی» در تصادفات کاملا مشخص نیست.

تین نیوز

علاوه بر نقش خودروهای بی‌کیفیت داخلی، سلامت روان رانندگان موضوعی است که نادیده گرفته شده است به طوری که فاکتورهای «عامل انسانی» در تصادفات کاملا مشخص نیست.

صنعت خودرو در ایران، یکی از صنایع بزرگ و تاثیرگذار  کشور است که باید با همت مدیران این صنعت مسیر تعالی خود را طی کند.

 اما کیفیت پایین برخی  مدل‌های داخلی و قیمت بالای آن امری آزاردهنده برای مصرف کنندگان است که تولید ملی را نیز تهدید می کند.

در حالی که متقاضیان خرید خودرو، به شدت از خودروهای تولید داخل ناراضی هستند، اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت تولید نیستند.

گویا سود میلیاردی حاصل از فروش خودروهای مرگ، به قدری هوس انگیز است که  حاضر نیستند از جیب پر پول خودبرای نجات جان هموطنان بگذرند.

با وجود گسترش و اعتراضات این موضوع در شبکه های اجتماعی و گلایه مردم از عدم نظارت جدی در این زمینه محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو می گوید: کیفیت خودروهای خریداری شده برای نمایندگان مجلس نیز با وجودی که صفر است، اما کیفیت لازم را ندارد.

وی داشتن نیم‌نگاهی به بازارهای جهانی را برای توسعه این صنعت امری ضروری می‌داند و می‌گوید: دغدغه حضور در بازارهای جهانی برای خودروسازان ما باید یک هدف باشد تا برای رسیدن به این هدف، استانداردهای جهانی و ارتقای کیفیت در اولویت‌شان قرار گیرد، بنابراین با وضعیت فعلی که  بی توجهی به رسیدن به سطح ایده‌آل‌هاست، باید از چرخه رقابت حذف شوند  و افراد مسئولیت‌پذیر و توانمندتری وارد عرصه شوند.

از سوی دیگر با قبول توجیهات عامل مرگ و میر در تصادفات و تاکید بر "نا ایمن بودن" خودروها و جاده ها، جای خالی " آرامش روان" در بین عوامل تاثیرگذار خالی مانده است.

گویا مسئولان در اشاره به این نکته حائز اهمیت که عامل انسانی دقیقا چه چیزهایی هستند، غافل شده اند.

تاکنون، از عوامل انسانی درباره مرگ و میر ناشی از تصادفات با این عنوان ها یا شده است، خواب آلودگی، خوردن و آشامیدن، سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و ... 

اما یک روانپزشک و متخصص اعصاب و روان به گونه ای دیگر به این موضوع می نگرد.

"علیرضا سفیدچیان" روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در گفت‌وگو با فانوس در این باره می گوید: عامل انسانی تصادف "توصیف" می شود، ولی این که چرا این حالات غیرطبیعی در راننده وجود دارد، "تحلیل" نمی شود.

وی تاکید کرد: رانندگی در کشور ما آن هم با خودروهای غیراستاندار، یک شغل سخت، زیان آور و "استرس زا" است که نیاز به "اعصابی آرام" دارد.

سفیدچیان معتقد است: از معاینه فنی خودرو و معاینه چشم که بگذریم، انصافاً نیاز به معاینات دقیق اعصاب و روان نیز داریم، بنابراین به اعتقاد بنده در اخذ گواهینامه رانندگی، تست اعصاب باید با جدیت انجام شود.

امروزه اغلب رانندگان  حین رانندگی، به تمامی مشکلات اقتصادی و معیشتی‌شان فکر کرده و در طول مسیر در حال چرتکه زنی ته مانده حسابشان به جای دقت به مسیر حرکت، هستند.

بنابراین آشفتگی و پریشان ذهنی با توجه به خودروهای بی کیفیت و جاده های غیراستاندارد، عواقبی چون مرگ را به دنبال دارد.

به اعتقاد وی قانو گریزی، خوردن و نوشیدن و رانندگی با سرعت سرسام آور همگی نشان از اشکال در سلامت روان دارد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.